Jo Petter Kjeldset (t. v.) og Lucas Seglert i Tura Scandinavia med HydraMini, HydraJolt, HydraBlast og HydraBoom. Foto: Stian Sønsteng

TAR ALTEC LANSING TIL EUROPA

– Altec Lansing har det siste tiåret fokusert på det amerikanske hjemmemarkedet. Nå skal Tura Scandinavia ta dem til Europa.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller Jo Petter Kjeldset og Lucas Seglert i Tura Scandinavia, når vi i september møter dem på IFA-messen i Berlin.

IMW1000 HydraMini. Pris: 350,- Foto: Altec Lansing

– Altec Lansing er et velrennomert varemerke, som i 1927 ble etablert av samme mann som grunnla JBL. Vi har tidligere distribuert merket, men selskapet har siden skiftet eiere, sier norgessjef Jo Petter Kjeldset til fagbladet Elektronikkbransjen.

Altec Lansing ble i 2012 kjøpt av Infinity Group, som ifølge Seglert i har fått selskapet opp til en omsetning på 100 millioner dollar.

– De har den bestselgende høyttaleren i USA, HydraMini, og den bestselgende øreproppen. Nå skal vi i Tura Scandinavia ta hånd om det europeiske markedet, og ambisjonen er at merket skal oppnå den samme suksessen her som på denne siden av Atlanteren, sier Seglert.

 

IMT7100 ShockWave200. Pris: 2.800,- Foto: Altec Lansing

Ingeniørdrevet

Altec Lansing er et velrennomert varemerke, etablert av samme mann som grunnla JBL

Selskapets historie går som nevnt tilbake til 1927, da ingeniører i Western Electric utviklet kinolyden som ble introdusert med spillefilmen The Jazz Singer. De etablerte senere Altec Services Company, som i 1941 kjøpte opp Lansing Manufacturing Company og slo sammen selskapene til Altec Lansing Corporation. Dette selskapet var grunnlagt i 1927 av James Bullough Lansing. Han fortsatte i Altec Lansing frem til 1946, da han etablerte James B. Lansing Sound, Incorporated, som senere byttet navn til JBL.

– Altec Lansing har vært et ingeniørdrevet varemerke, som har vært først med mange nye lydteknologier. De har hatt en stor bredde, med alt fra lyd til datamaskiner og biler, til store lydsystemer som blant annet ble brukt på Woodstock-festivalen, sier Seglert.

– De leverte i 2008 den første basehøyttaleren til iPod, T612, som jeg fortsatt har, skyter Kjeldset inn og humrer.

IMW1300 HydraBlast. Pris: 1.200,- Foto: Altec Lansing
IMW1200 HydraJolt. Pris: 800,- Foto: Altec Lansing

 

Røffere modeller

IMW1400 HydraBoom. Pris: 1.800,- Foto: Altec Lansing

– Hvor plasserer de seg i dagens marked?

– Prismessig i midtsegmentet, men kvalitetsmessig høyere opp. I Europa starter vi med en portefølje høyttalere der vi forsøker å finne en nisje. I Norden og Europa har det vært mye fokus på høyttalere som passer inn i hjemmet, der alle skal se moderne og diskrete ut. Vi forsøker å vinkle det annerledes, med en serie som retter seg mot utendørsbruk, med røffere produkter som virkelig tåler en støyt, sier Seglert.

– For å hevde oss må vi være litt rimeligere, med bedre marginer til forhandlerne. Produktene skal minst ha én ekstra funksjon sammenlignet med konkurrerende produkter. HydraMini, for eksempel, koster 350 kroner. Tross den lave prisen, har den full RGB med fem lysprogram, den er IPX67-sertifisert og tåler alt, har 30 meter blåtannrekkevidde, seks timer spilletid og rask USB-C-lading, sier Seglert.

I første omgang tar Tura Scandinavia inn fem Altec Lansing-høyttalere.

– I tillegg til fire mindre modeller, har vi partyhøyttaleren ShockWave200 med 180 watt toppeffekt, sier Seglert.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2023, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS