ADVARER MOT NETTAKTØRER

Elin Volder Rutle. Foto: Helen Mehammer/Forbrukerrådet

Sju av ti nordiske forbrukere handler på utenlandske nettmarkedsplasser, og 63 prosent har opplevd problemer med kjøpene.

Publisert Sist oppdatert

Dette kommer frem i en nordisk undersøkelse fra nærings- og arbeidsgiverorganisasjon Virke og deres søsterorganisasjoner i Sverige, Danmark og Finland.

– Når så mange opplever problemer, er det et tydelig tegn på at dagens regulering ikke fungerer. Forbrukerne fortjener trygge produkter og forutsigbar netthandel, sier fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, Elin Volder Rutle, i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Undersøkelsen viser at forbrukere i stor grad handler på markedsplasser som Temu, Shein og Amazon. Én av fire gjør dette minst én gang i måneden. Samtidig har hele 63 prosent opplevd problemer med kjøpene. Dårlig kvalitet topper listen, mens manglende levering kommer på andre plass. Mange har også fått feil størrelse, feil produkt eller varer som virker utrygge, heter det fra Forbrukerrådet i meldingen som ble publisert 8. desember.

 

Problemer hos gigantene

Forbrukerrådet har også publisert en test som viste at to av tre produkter fra Temu og Shein ikke oppfyller europeiske sikkerhetskrav, der de oppfordret folk til å ta julehandelen andre steder.

Myndighetene må gjøre mye mer for å forhindre at folk klikker hjem utrygge produkter

Virkes nordiske undersøkelse viser ifølge Forbrukerrådet at varegruppene klær og sko er mest kjøpt det siste halvåret, med 59 prosent, mens 35 prosent har kjøpt elektronikk, 16 prosent kosmetikk og 10 prosent leker eller barneprodukter. De tre siste er produktgrupper Forbrukerrådet særlig advarer mot.

– At så mange kjøper elektronikk på disse markedsplassene er bekymringsverdig. Vi peker ikke finger mot forbrukerne, men mener at myndighetene må gjøre mye mer for å forhindre at folk klikker hjem utrygge produkter, sier Volder Rutle i pressemeldingen.

 

Lav tillit til markedsplassene

Nesten seks av ti mener at utenlandske nettmarkedsplasser ikke holder mål når det gjelder forbrukerbeskyttelse, produktsikkerhet, arbeiderrettigheter eller miljø. Den største bekymringen er utrygge produkter.

– Forbrukerne gjør lurt i å være skeptiske. Produktene er ikke nødvendigvis trygge, og det finnes ingen garanti for at de følger sikkerhetskravene i Norge og EU, sier Volder Rutle.

 

Manipulerende design

Forbrukerrådet har tidligere vist hvordan utenomeuropeiske markedsplasser bruker manipulerende design for å få deg til å kjøpe mer enn planlagt. Forbrukerrådet viser til en rapport fra tidligere i år, der Forbrukerrådet og 24 andre europeiske forbrukerorganisasjoner klager Shein inn til EU-kommisjonen og nasjonale tilsynsmyndigheter for bruk av manipulerende design. Ifølge Forbrukerrådet bruker Shein falske nedtellinger, mas og press som spiller på følelser og skaper hastverk.

– Manipulerende design er et stort problem både på nettsider og i apper. Når du i tillegg risikerer å få utrygge eller mangelfulle produkter, er kombinasjonen ekstra problematisk. Vi mener myndighetene må på banen med strengere regulering og mer effektiv håndheving, både av produktsikkerheten og av hvordan disse markedsplassene markedsfører og selger varer. Markedsplasser som Temu må holdes direkte ansvarlige for at det de selger er i tråd med europeiske og norske lover, sier Elin Volder Rutle i pressemeldingen.

 

Powered by Labrador CMS