Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen smilte bredt da vi møtte ham på Campus i 2018. Foto: Stian Sønsteng
Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen smilte bredt da vi møtte ham på Campus i 2018. Foto: Stian Sønsteng

VELKOMMEN TIL NORGE, AMAZON

KRONIKK: Vi har forberedt oss lenge, og hos oss møter dere motstand. Vi er klar for algoritmebasert, robotisert disrupsjon. Men er Norge det?

Publisert

Omtrent samtidig som Jeff Bezos og de andre teknologigigantene ble tvunget til å forklare seg for den amerikanske kongressen etter beskyldninger om misbruk av sin enorme markedsmakt, ble det gjennom Dagens Næringsliv og andre medier nylig kjent at Amazon går inn i Norge via Sverige.

Det finnes knapt en bedriftsleder som er overrasket, og i Elkjøp har vi forberedt oss lenge. Koronapandemien har dessuten gitt oss viktig læring som har tvunget oss til å tenke radikalt nytt om deler av vår egen verdikjede. Det blir spennende å møte en forretningsmodell som i hovedsak er basert på et imponerende logistikkmaskineri og globale algoritmer, men vi er optimistiske. Våre planer er klare. 

Verdens rikeste

Men hva med Norge? Hvordan er vi som land forberedt på at snart alle deler av næringslivet deltar i verdensmesterskap med konkurrenter av ufattelige størrelser?

I et forsøk på å vise at Amazon ikke dominerer alt og alle, la Bezos i sin forklaring til kongressen vekt på at Amazon «bare» kontrollerer én prosent av detaljhandelsmarkedet i verden. Men det markedet er verdt ubegripelige 25.000 milliarder dollar, og i skrivende stund har Amazon en børsverdi på over 1500 milliarder dollar. Jeff Bezos selv er verdens rikeste mann med en personlig formue på over 1700 milliarder kroner.

Hvordan skal vi som nasjon møte slik pengemakt i tid der en dalende oljesektor, flere eldre, økende utgifter til helsevesenet og en stadig dyrere, men nødvendig, klimakamp tilsier at det går mot trangere økonomiske tider? 

Norge sakker akterut

Regjeringens siste perspektivmelding er tydelig på at det må prioriteres hardere i årene som kommer. Samtidig er dette år hvor vårt næringsliv må slåss mot, eller finne måter å samarbeide med, verdens største selskap. Skal vi lykkes, må vi omstille oss og bygge et mer kunnskapstungt næringsliv. Det betyr ikke at alle skal bli professorer i maskinlæring og kunstig intelligens, men våre studenter, medarbeidere og kolleger må bli gitt muligheten til å forberede seg på fremtiden som møter dem.

I Elkjøp bruker vi derfor store summer hvert år på å etterutdanne våre medarbeidere. Det arbeidet må fortsette, og trolig trappes opp, om vi skal kunne slå fra oss i kampen mot globale giganter.

Dessverre kan det virke som om vi som nasjon ikke tar kompetansebehovet på tilstrekkelig alvor. Abelias omstillingsbarometer for 2020 slår fast at vi sakker akterut på både bredde- og spisskompetanse. Skal Norge ha et konkurransedyktig næringsliv også i fremtiden, må denne trenden brytes. Til det kreves penger, og derfor modige politikere som våger å prioritere tydelig.

Mandal og Molde

Vi bor i et lite land som har hatt spesiell glede av en åpen, internasjonal økonomi. De siste tiårene har vi eksport dyr olje og gass samtidig som vi har importert stadig billigere forbruksvarer. Å stenge grensene for global konkurranse er derfor ingen løsning. I Elkjøp tror vi på konkurranse som et viktig verktøy for å øke innovasjon, presse priser og sikre best mulig service for kundene. Derfor må Amazon gjerne komme med sine algoritmer og lagerroboter.

Vi skal møte Amazon med vårt hemmelige våpen: 4100 medarbeidere som står opp hver dag med mål om å bli best i bransjen. 4100 kolleger som i møter med mennesker gir personlig service til våre kunder – som ofte er våre naboer, bestevenner, mødre eller skolekamerater. 4100 innovasjonsvillige ansatte som skaper lokale verdier og som deltar i det norske spleiselaget ved å betale skatt til sine hjemkommuner.

Her skal Bezos motstand finne

Vi skal vise at å drive business i Mandal og Molde ikke er det samme som på Manhattan. 

Brreg i 2000

Myndighetene kan likevel ikke møte den enorme makten og de gigantiske pengesekkene fra globale selskap med naivitet. Uansett utfall av høringen er det en grunn til at Bezos og de andre teknologigigantene er tvunget til å forklare seg for den amerikanske kongressen. Uansett utfall er det en årsak til at presidentkandidat Joe Biden vurderer å splitte opp de største teknologiselskapene med tvang. Makt må overvåkes og utfordres, slik at alle aktører sikres like konkurransevilkår. Det gjelder selvfølgelig også oss i Elkjøp.

Amazon registrerte seg i Brønnøysundregistrene allerede 29. mars 2000. Nå kommer de endelig, og mange har spurt meg om jeg fortsatt sover godt. Jeg kan forsikre at jeg sover like dypt som før. Men selv om vi i Elkjøp sover godt om natten, har vi ikke sovet i timen. Vi er forberedt på det digitale taktskiftet som kommer. Her vifter ingen med hvite flagg. Her skal Bezos motstand finne.