Huawei er utestengt fra Googles app-butikk, og jobber nå hardt med å få på plass viktige apper i sitt eget AppGallery. Foto: Huawei

STORSATSING PÅ APPGALLERY

Huawei sliter fortsatt med utestengelse fra Googles app-butikk, og satser nå knallhardt på et eget alternativ.

Publisert

På en strømmet pressekonferanse i juli lot Huawei pressen få nærmere innblikk i hvordan selskapet jobber i Norge for å sikre at de viktigste appene blir å finne på selskapets nyeste telefoner. En grundig gjennomgang av flaggskipmodellen P40 Pro+, som hittil ikke har vært tilgjengelig på det europeiske markedet, ble det også satt av tid til. 

Tar lokale apper globalt

Tollef Volland, sjef for forretningsutvikling på AppGallery i Norge, sier Huawei nå har 40 mennesker ansatt Norden for å jobbe lokale aktører. Foto: Huawei.

Ifølge Tollef Volland, sjef for forretningsutvikling på AppGallery i Norge, har Huawei nå 40 mennesker ansatt i hele Norden som jobber med å etablere partnerskap med lokale aktører for å få gjort appene sine tilgjengelige i Huaweis AppGallery.

– For noen måneder siden var det kun meg som jobbet med AppGallery i Norge, nå er vi et helt team, sier han.

Han sier brukerne vil ha flere kjernetjenester for å kunne utnytte telefonene sine bedre.

– Vi jobber nå både globalt, europeisk og lokalt med å gi utviklere innsikt i hva våre brukere ønsker, og for å synliggjøre lokale apper. Vi vil bidra med mer konkurranse i det som til nå har vært et duopol mellom Apple App Store og Google Play, sier Volland.

Han sier selskapet også jobber tett med norske utviklere.

– Vi har nordiske utviklere i Huawei som bistår norske app-utviklere, og en ganske unik distribusjonsmodell som ikke bare er lokalt forankret, men hvor vi kan hjelpe norske apper med å bli globale, sier han.

Vi har nordiske utviklere i Huawei som bistår norske app-utviklere, og en ganske unik distribusjonsmodell som ikke bare er lokalt forankret, men hvor vi kan hjelpe norske apper med å bli globale

Volland sier Huawei i Norge nå har 700.000 enheter, 500.000 AppGallery-brukere, hvorav 200.000 er månedlig aktive.

Ansetter flere i Norge

– Det kommer mer innhold i AppGallery uke for uke, og lokal forankring og partnerskap er viktig for å lage en suksessfull app-plattform, sier han.

Ifølge Volland er det nå 12 ansatte som jobber med AppGallery i Norge.

– Vi skal nå ansette fire nye markedseksperter som skal jobbe med å utvikle partnerskap i Norge. Målet for 2020 er at vi har på plass de topp 200 lokale appene, og topp 18.000 globale apper, sier han.

Med på pressekonferansen var også Leiv Fasmer, administrerende direktør og gründer i Apphuset.

Huawei P40 Pro+ er toppmodellen fra Huawei, men det er fortsatt usikkert om det kommer til det norske markedet. Foto: Huawei.

– Apple og Google har hittil vært de dominerende app-butikkene. Som utviklingsselskap har vi sett flere utfordringer, blant annet at det er høye kostnader forbundet med å lage apper for en ny aktør. Vi opplever at Huawei har hatt en annen tilnærming. Det er kort implementeringstid og Android ligger fortsatt i bunn, noe som gjør at det handler om tilpasning av eksisterende apper, ikke utvikling fra bunn. Når Huaweis markedsandel i Norden ligger rundt 15 prosent, gjør det det interessant å utvikle for AppGallery, sier Fasmer.  

Flaggskipmodell med kamerafokus

Haris Suljic, opplæringsansvarlig i Huawei Norge, viste fram Huaweis nye toppmodell P40 Pro+. Den ble først vist på selskapets pressekonferanse i mars, men da var tilbakemeldingen at den ikke ville slippes i Europa.

Huawei P40 Pro+ har fem kamera på baksiden, med både 10x og 3x optisk zoom. Foto: Huawei.

– Telefonen ser litt annerledes ut enn P40 og P40 Pro, og kommer i hvitt og sort. Mobilen er laget i et keramisk nanomateriale som er motstandsdyktig mot riper og slag, sier han.

Huawei P40 Pro+ kommer med hele fem kameralinser, herunder to telelinser på åtte megapiksler hver med henholdsvis 3x og 10x optisk zoom.

– Kameraet er enda bedre enn på P40 og P40 Pro, til tross for at sistnevnte har fått høyeste sum noensinne på testsiden DXOmark. Hovedforskjellen er at Pro+ har fått fem kameralinser. Hovedkameraet har 50 megapiksler oppløsning, vi har en 40 megapikslers ultravidvinkel linse, en åtte megapikslers 10x optisk telefotolinse, en åtte megapikslers 3x optisk zoom-linse, fargetemperatur-sensor og en 3D «time of flight»-sensor, sier Suljic.

Han sier det aldri før har vært en telefon på markedet med to separate zoom-linser, og at også kamerasensoren er oppgrader.

PR-sjef i Huawei Norge, Anders Bigseth, kan ikke love at P40 Pro+ kommer på det norske markedet. Foto: Stian Sønsteng.

Per nå er det ikke klart om og når P40Pro+ blir lansert i Norge

– Sensoren er på 1/1.28 tommer og har 200 prosent høyere lysinntak enn forgjengeren. Det er markedet største kamerasensor i en smarttelefon, sier Suljic.

Til Sverige, men ikke Norge?

Huawei sier også de har fått på plass det de kaller verdens første octa-phase-detecion autofokus som skal gi 30 ganger kjappere autofokus.

– Zoom-funksjonen er kanskje likevel den viktigste oppgraderingen, og med den nye periskop zoom-linsen kan du til og med ta nærbilde av månen, sier han.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

P40 Pro+ har også fått på plass nye funksjoner basert på kunstig intelligens, blant annet kan den fjerne refleksjoner eller forbipasserende mennesker i bildet, og skal gi bedre stabilisering.

– Vil norske kunder få tilgang til den nye telefonen?

– Per nå er det ikke klart om og når P40Pro+ blir lansert i Norge, men i Sverige er anbefalt utsalgspris på P40Pro+ 13.990 svenske kroner, sier Anders Bigseth, PR-sjef i Huawei Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS