100 ÅR MED BEN I TO BRANSJER

Musikinstrument-Magazinet ble grunnlagt 25. november 1910. Ikke mange bransjeforretninger runder 100 år, fullt oppegående og en aktiv del av to bransjer.

I dag er Thorbjørn Roll hovedaksjonær og daglig leder av firmaet Musik-Magazinet AS. Thorbjørn er tredje generasjon i Roll-familien, og en kort oppsummering av firmaets historie finner du i en egen faktaboks. Det har vært 100 år i musikk- og lydbransjens tegn.

God vekst

Det siste tiåret siden 90-årsjubileet har firmaet hatt god vekst. Omsetningen har mer enn doblet seg på disse ti årene. Ved 90-årsjubileet var fordelingen cirka 70 prosent på lyd og bilde og 30 prosent på musikkinstrumenter. Nå er forholdet omtrent det motsatte, cirka 60 prosent på musikk og 40 prosent på lyd og bilde.

– Vi hadde gode år på 70-tallet etter at min far overtok. Det varte fram mot slutten av 80-tallet. Da var størstedelen av omsetningen lyd- og bildeprodukter. I 1988 fikk vi stor konkurranse på Hi-Fi og i tillegg ble det dårlige tider på slutten av 80-tallet. Da vi flyttet hit til Logen i 1999, greide vi for første gang å få et overskudd etter mange år med underbalanse. Siden da har det gått stadig bedre, sier Thorbjørn Roll.

Han håper at årets omsetning skal komme opp i 22 millioner kroner. Han forteller videre at faren, Terje, holdt på å gi opp forretningsdriften i 1996 da leieforholdet i Neptun-gården ble sagt opp. Thorbjørn, som hadde vært med i forretningen siden 1991, bestemte seg da for å overta og føre virksomheten videre. Det var under mottoet ”vinn eller forsvinn”.

Døgnet rundt

Da firmaet fikk leid de nye lokalene i Logen, samtidig som det ble ”jobbet døgnet rundt”, gikk det sakte men sikkert oppover igjen. I 1997 var omsetningen 4,5 millioner og ga et lite overskudd. I fjor var firmaets overskudd en million kroner. Det er et resultat Roll mener det bør stå respekt av i bransjen.

– Til tross for at de store aktørene i bransjen har en enorm omsetning volummessig, sitter de igjen med relativt lav fortjeneste. Jeg tror det er mulig å forbedre dette forholdet vesentlig. I fremtiden tror jeg mange må finne tilleggsfelt å arbeide i samtidig som de fortsetter dagens omsetning av produkter.Lyd- og bildeutstyr, hvitevarer og data kan selges både til forbrukere og firmaer. Det kan for eksempel være installasjon av lydanlegg, salg av datasystemer og innredning av kjøkken i firmaer. Slike aktiviteter gir meromsetning og mulig økt fortjeneste, sier Roll.

Han forteller også at en stor del av firmaets fortjeneste kommer fra salg av tilbehør og mener mange i bransjen legger altfor liten vekt på dette vareutvalget.

– Hvor går veien videre?

Kult for ungdom

– Jeg har ingen fasitløsning på det. Interessen min går mer mot lyd og bilde enn musikk. Noe som er helt sikkert, er at vi fortsetter arbeidet med lydprodukter innen mellomsjiktet og innen tung Hi-Fi.

– Hvordan skal du få de unge til å handle hos deg?

– Det skal vi få til ved å gi de unge en kul opplevelse av å komme til oss. De kommer med MP3-spilleren sin og høy musikk i øreproppene. Vi skal demonstrere avanserte hodetelefoner de kan kople til MP3-spilleren sin og ikke minst ta de med inn på demonstrasjonsrommet slik at de kan høre hvordan favorittmusikken kan låte, sier Roll.

Når det gjelder beliggenheten midt i sentrum opplever Roll de samme problemene som i andre storbyer. Kundene har vanskeligheter med å bruke bil og parkere i nærheten av butikken for å kjøre hjem varene.

– Til tross for dette skal vi ikke flytte ut av sentrum. Vi vil arbeide for å skape stor persontrafikk hos oss og ta den omsetningen det gir. Målet er at hvis folk liker seg i butikken vår, vil de også handle andre varer i tillegg til det de kan ta med seg direkte for eksempel tilbehør. Du vil ikke finne Musik-Magazinet ute i Åsane, slår han fast.

Powered by Labrador CMS