Elin og Njål Hansson demonstrerer den nettbaserte bestillingsløsningen til Beyerdynamic, som gir kunden mulighet til å sette sammen nøyaktig det hodesettet hun eller han ønsker.

17 IFA på 35 år for Elin og Njål Hansson

Elin og Njål Hansson deltok på sin 17. IFA i år. Grunnleggerne av Sivilingeniør Njål Hansson AS tror derimot ikke at messen kommer til å arrangeres årlig.

– IFA blir arrangert neste år, men så forventer jeg at de går tilbake til ordningen med å holde den annet hvert år, sier Njål Hansson.

Siv.ing. Njål Hansson fyller 35 år i oktober, og siden 1975 har ekteparet Elin og Njål hvert på hver eneste IFA-messe. Njål oppsummerer årets messe som god, men vedder en flaske god rødvin på at det neste år blir to år til neste messe.

– Messen er hele tiden blitt større. Men siden vi har vært her hver gang, har vi knapt lagt merke til endringene fra år til år. De første årene var vi på jakt etter nye produkter å selge, de senere årene har vi besøkt våre samarbeidspartnere. På årets IFA var bare tre av våre leverandører utstillere. En av disse er Vivanco, som vi har representert siden starten i oktober 1971, sier Njål Hansson.

Jens Behnke er eksportsjef i Vivanco Gruppe AG i Ahrensburg i Tyskland. Han er opptatt av Vivancos nye profil som kombinerer teknologi og livsstil i ny innpakning:

Mer avansert tilbehør

– Hovedmålet med redesignet har vært å gjøre profilen friskere, samt at det skal være enklere for kunden å forstå produktene våre. Vi er den største aktøren innen tilbehør i Europa, og produktgruppen blir stadig viktigere og mer kompleks. Som leverandør må vi ha et stadig større sortiment for å tilfredsstille kundenes ønsker, og det blir viktigere å presentere produktene på en god måte i butikk, sier Behnke.

Han tror tilbehør blir mer teknologidrevet, og at produktene blir mer avanserte.

– Utfordringen er å finne de rette løsningene for kundene. Vi synes vi lykkes godt med dette, for eksempel med å benytte 2,4 GHz-teknologi i de trådløse hodesettene våre, sier Behnke.

Siv.ing. Njål Hanssons to andre leverandører på IFA er Beyerdynamic og Fuji. Beyerdynamic leverer hodesett og mikrofoner både til konsumenter og det profesjonelle lydmarkede t. På IFA viste selskapet, som har hovedkvarter i Heilbronn i Tyskland, en kringlydløsning der hodevinkelen blir kontrollert ved hjelp av ultralyd.

Hodesett på nett

– Det blir spennende å se hvilke muligheter som ligger i denne teknologien, sier Njål.

Beyerdynamic har også en løsning som gjør det mulig å sette sammen sitt eget hodesett via en internettside.

– Hva betyr IFA for Siv.ing. Njål Hansson?

– Det er stedet vi søker opplysning. Vi reiste hit for å se design-TV, en nisje med forholdsvis få aktører. Vi begynner nå å selge Amilife design-TV fra danske Amitech, som for øvrig ikke er til stede på IFA.

– Hvor mange flere IFA har dere planer om å dra på?

– Vi kommer nok tilbake neste år også!

Eksportsjef Jens Behnke med to trådløse 2,4 GHz utehøyttalere med fjernkontroll som tåler litt regn. Pris: 2.000,-
Beyerdynamic RSX-700 skal i følge leverandøren overgå det som tidligere er hørt i trådløse hodetelefoner. Den lukkede konstruksjonen skal holde lyden inne og støyen ute, og overføre lyden heldigitalt i full CD-kvalitet uten tap. Pris: 2.000,-
Øreproppene DTX-50 er beregnet på bærbare enheter. Pris: 800,-
Til toppen