Åpner Elkjøp og Lefdal i Fredrikstad

– Kundene bryr seg ikke så mye om hvem som eier butikkene, men om tilbudet de får.

Det sier Henrik Bjønnes, adm. direktør i Elkjøp Norge AS. Under åpningen av Elkjøp–varehuset ved Østfoldhallen i Fredrikstad, snakker han gjerne om det nye Lefdal-varehuset som åpner like ved til sommeren.

– Vi har testet konseptene i nærheten av hverandre, og har såpass mye selvtillit at vi setter oss som mål å bli nr. 1 og 2 de stedene vi etablerer oss med både Elkjøp og Lefdal, sier Bjønnes.

Fredrikstad blir det første stedet der dette skjer utenfor de fire store byene.

– Strategiene har vært at Lefdal skal være et storbykonsept – nå kommer kjeden også i de mellomstore byene. Vi kommer til å gå etter størrelse, og sammen med Fredrikstad er i første omgang Tønsberg, Kristiansand, Ålesund og Tromsø aktuelle, sier Bjønnes.

Han forteller at Fredrikstad er Norges sjette største handelssentrum, og innrømmer at hvis kjeden skulle gått etter befolkningsgrunnlaget burde Kristiansand kommet før.

– Det har litt med tilgjengeligheten på lokaler, sier Bjønnes.

Fra Fredrikstad

– Hva har det betydd at direktøren startet sin egen karriere i Fredrikstad?

– Det er klart det er gøy at jeg kommer fra byen, og det er mulig vi har noen kontakter her som gjør det enklere å få til ting enn andre steder. Det er flere som ønsker å ha Elkjøp-konsernet som leietakere, siden vi trekker mye folk og fremstår som solide, sier Bjønnes.

Han forteller at Elkjøp foretrekker å leie lokaler, fremfor å eie.

– Vi ønsker å bruke de kontantene vi har til vekst, til å utvide forretningsområdet vårt i forhold til geografi ved organisk vekst og oppkjøp. Derfor ønsker vi ikke å bygge opp kapital i bygninger og tomter. Her i Fredrikstad eier Arvid Ryen tomta. Den var riktig regulert, vi tegnet en kontrakt med ham. Han bygger opp etter våre spesifikasjoner, og vi leier av ham. Det er en fordel å flytte inn i et nybygg, siden vi ønsker mest mulig skreddersøm for at daglig drift og logistikk skal gå best mulig, sier Bjønnes.

Et standard Elkjøp-varehus har kontorene på en hems, med varer og kunder under.

– Da får vi utnyttet lokalene bedre. Før åpningen bruker vi egne medarbeidere til varestabling og prising, for at de skal få eierskap til butikken. De synes dette er veldig gøy, og det er en fin opplading til det som skjer ved åpningen, mener Bjønnes.

Han tror de ansatte opplever det positivt at de gjennom sin innsats bidrar til gode resultater for Elkjøp, slik at kjeden siden bygger større og ansetter flere.

Tøffest i Norge

– Fredrikstad kommer til å bli det tøffeste markedet i Norge. Det er det første stedet hvor så mange aktører er til stede i en mellomstor by. Som nevnt åpner vi Lefdal noen hundre meter unna i sommer. Expert er her fra før, og Euronics kommer inn i våre gamle lokaler, sier Bjønnes.

Han begynte selv i bransjen i 1989, som lagergutt hos Werner-Larsen i Nygårdsgata.

– Vi regner med en omsetningsvekst på 40 prosent, takket være bedre lokalisering og bedre produkteksponering, sier Bjønnes.

Han forteller at Elkjøp etter at de ble kjøpt opp av Dixons i 1999, hadde et par år i vakum der de måtte bevise for eierne at de faktisk klarte å nå målene sine. Da de klarte dette, fikk de ny myndighet og tillitt fra eierne.

Redusert kostnadene

– Vi fikk i oppdrag å lage et stormarkedskonsept, der vi tok det beste fra alle kjedekonseptene i Dixons Group. Dette testet vi ut i lavkostlandene i Sentral-Europa. Siden har vi redusert kostnadene på dette konseptet, og resultatet ser vi her i Fredrikstad: et varehus tilpasset fremtiden.

Produkttettheten i innredningen er økt med 40 prosent i forhold til vårt gamle konsept. Samtidig oppleves butikken som mer designaktig og frisk.

Butikken er optimalt tilpasset etterspørselen i området, og TV-ene presenteres i vår såkalte waterfall-oppsett kombinert med den tradisjonelle TV-veggen, forteller Bjønnes.

Han ser frem mot en heidundrende julehandel, og kan ikke huske at kjeden har hatt så mange produktlanseringer før jul noen gang. I tillegg kommer all oppmerksomheten rundt flat-TV.

– Vi synes det er urettferdig i forhold til leverandørene hvis vi spør etter den beste prisen, samtidig som vi ber om merverdier som påfører leverandøren kostnader, svarer Bjønnes.

Powered by Labrador CMS