ARTIG Å VÆRE KREMMER IGJEN etter overgangen til Coop Elektro

– Det er ikke mange kunder som har spurt om prisene kom til å endre seg. De har vært opptatt av vareutvalg og service.

Det sier butikksjef Jørn Roger Hagen ved CoopElektro i Vågå, som den 2. juli ble omprofilert fra Elkjøp etter at Einar Engum hadde solgt butikken til Coop Ottadalen. Hagen mener eventuelle skeptikere i lokalsamfunnet er beroliget etter overgangen.

– Elkjøp har et voldsomt sterkt navn i bransjen, så det er kanskje ikke rart folk var opptatt av hva som kom til å skje. Dessuten har Einar Engum et svært godt rykte på seg. Han startet i bransjen i forretningen til Einar Melby i Vågå for 48 år siden, og har de siste 30 årene drevet butikken sammen med kona Solveig. Vi satser sterkt på å beholde den gode servicen og vil fortsatt tilby vareutlevering. Når det gjelder prisnivået markerte vi oss godt på åpningsdagen med å selge 32-tommere til 1.990 og høye kjøleskap fra Siemens til under 3.000 kroner, sier Hagen.

Han sier hylleprisene etter overgangen stort sett er like.

– Når det gjelder småvarer gikk flere ned i pris, og det forundret oss litt, sier Hagen.

CoopElektro i Vågå er i dag totalt fem ansatte, og Hagen forteller at det er behov for en til.

Samarbeider med Lom

– CoopOttadalen satser skikkelig, og vi kommer til å samarbeide tett med butikken i Lom blant annet ved at Arne Rugsveenhos oss også vil utføre service på hvitevarer i deres distrikt, sier Hagen.

I Vågå er de den eneste butikken i bransjen. Konkurrentene er Elkjøp på Otta og Dombås, og Expert i Skjåk.

Hagen selv har vært i bransjen i 18 år, og begynte med å kjøpe tre par JBL-høyttalere på en messe på Sjølyst som han solgte til kompiser. Siden startet han eget firma som han drev i drøyt tre år, inntil han begynte i EngumElkjøp.

Hagen forteller at den største overgangen til ny kjede er det nye datasystemet og måten de kjøper inn varene på.

– For kundene er ikke forskjellen stor. Vi er de samme ansatte i det samme lokalet – og vi har stort sett det samme utvalget. Samtidig har vi fått anledningen til å være mer kremmere, med mulighet til å hestehandle med leverandørene, sier Hagen.

Som gudbrandsdøl setter han pris på å kunne prute litt, enten på telefon eller med selgere som kommer på besøk.

– Da vi var Elkjøp hadde vi få selgere på besøk, og jeg er glad for at dette nå endrer seg. Er vi ikke enige, tar vi en kaffekopp og blir enige etterpå, ler Hagen.

Han understreker at dette både handler om det sosiale og faglige.

– Det er mange tekniske ting vi kan få med oss på et butikkbesøk som man ikke har sjansen til på et todagers stressekurs, mener Hagen.

Powered by Labrador CMS