Terje Romen i Mono AS med Klipsch’ nye trådløse referansehøyttalere. Foto: Stian Sønsteng

ATMOS-LYD I MONO-PORTEFØLJEN

Klipsch har i løpet av drøyt to år vokst til å utgjøre en tredel av omsetningen til Mono AS. Nå kommer nye referanseprodukter.

– Klipsch utgjør rundt en tredel av omsetningen vår, og solgte i fjor for 14,5 millioner kroner, sier innehaver Terje Romen i Mono AS til fagbladet Elektronikkbransjen.

På CES-messen i Las Vegas viser han oss Klipsch’ nye referanseserie.

Dette er en av de få teknologiene du virkelig kan høre gjør en forskjell

– Dette har vært deres mest solgte serie gjennom alle år. Her på CES viser de nye og passive høyttalere, trådløse aktive høyttalere, og en versjon med Dolby Atmos. De tre versjonene er tilgjengelig i Norge i henholdsvis første, andre og tredje kvartal, sier Romen.

Han sier de passive høyttalerne koster fra 5.000 til 13.000 kroner paret, og mener dette er rimelige og lettsolgte høyttalere.

– Hvor viktig er Dolby Atmos i dagens hjemmekinomarked?

– Dette er en av de få teknologiene du virkelig kan høre gjør en forskjell. Det er mange logoer der ute, og det kommer nye ting hvert år, men da jeg for første gang hørte Atmos her på CES i fjor ble jeg imponert. Det gir et helt annet perspektiv, med høydedimensjonen i lyden. I stedet for å ha dedikerte høyttalere i taket, bruker Klipsch en løsning der lyden reflekteres fra taket. Atmos tilfører rett og slett en ny dimensjon til hjemmekinopplevelsen, mener Romen.

 

Trådløst med Wisa

– Hvor stor andel av hjemmekinosystemene dere selger har Atmos?

– Vi var først ute i det norske markedet med Onkyos 636-receiver, og i dag har over 90 prosent av receiverne vi selger denne teknologien. På høyttalersiden viser Klipsch for første gang dedikerte gulvhøyttalere som reflekterer lyden fra taket, sier Romen.

Når det gjelder de nye og trådløse høyttalerne, har disse Wisa-teknologien blant annet Bang & Olufsen bruker.

– Klipsch har en komplett 5.1-pakke som vil koste rundt 40.000 kroner i Norge. Wisa er en teknologi flere produsenter har gått sammen om, som overfører lyden på 5 Ghz. Dette gir ingen tidsforsinkelser, og i Klipsch-pakken overføres lyden til alle høyttalere fra en enhet som erstatter den tradisjonelle receiveren. Denne hubben har fire HDMI-innganger og en utgang, og kan koples til en hvilken om helst TV, sier Romen.

– Hvordan vil du beskrive Klipsch-lyden?

– Den er ekstremt dynamisk og uforvrengt, kjennetegnes av veldig høy følsomhet, og gir en musikkopplevelse med live-følelse.

Selskapet ble grunnlagt av Paul Klipsch i 1946, og er i dag børsnotert. I Klipsch-gruppen inngår også Jamo og Energy, og Mono overtok i fjor også Jamo i Norge.

 

Onkyo og Gibson

– Et annet stort merke hos Mono er Onkyo, der Gibson er inne på eiersiden?

– Det stemmer. Onkyo er for øvrig deleier i Teac, og kjøpte opp Pioneers audiodivisjon. Vi vil nok i økende grad se synergier i at disse merkene har felles eierskap, sier Romen.

– Gibson har også kjøpt Woox Innovations, som har lisensene på audiodelen av gamle Philips. Hvordan vil dette nye eierskapet fungere i praksis i norsk handel?

– Jeg tror ikke det vil få noen kortsiktige følger i Norge, sier Romen.

Han forteller at Onkyo fortsatt er Monos største varemerke, og sier salget også her går godt.

– Onkyo har for øvrig en fabrikk de tidligere eide sammen med Sharp i Malaysia, nå har Onkyo her fått produksjonskapasitet for Pioneer og andre i gruppen, sier Romen.

– Hvordan går det med Mono?

– Veldig bra. Vi hadde vårt aller beste år i fjor, selv om vi trodde det skulle bli vanskelig å slå jubileumsåret 2013, men passerte 40 millioner kroner i omsetning. Vi er i dag seks ansatte; brorparten av omsetningen skjer i tradisjonell faghandel, men vi er også inne i netthandelen via Komplett. Vi arbeider for å komme inn både hos Elkjøp og Expert, ikke minst er dette aktuelt med Jamo.

Klipsch_Premiere.jpg
Punklegenden Marky Ramone (t. h.) i Ramones besøkte Klipsch-gruppens toppsjef Paul Jacobs på CES.
Til toppen