Internasjonal salgsdirektør Declan Hanley med Porta Pro i den nye plastpakningen, og Tugo som har innebygd MP3-spiller med 512 MB minne.

Bærbar suksess med Porta Pro fra Koss

Det selges 100.000 Porta Pro hodesett fra Koss i året i Norge. Internasjonal salgsdirektør Declan Hanley gir æren til den norske distributøren.

– Jo Petter Kjeldset er hemmeligheten bak suksessen, sier Hanley da fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på CES i Las Vegas.

 

Kjedset er Norgessjef i Tura Scandinavia AB, og har solgt Koss i Norge siden 1998. Først gjennom AFU, siden gjennom Tura.

 

– Kjeldset har brakt salget av Porta Pro spesielt og Koss generelt til det beste vi har i Europa når man ser på salget i forhold til befolkningstallet, sier Hanley.

 

Fra sitt konto r i Sveits har han ansvaret for salget av amerikanske Koss i det internasjonale markedet.

 

– Har dere forsøkt å kopiere denne suksessen i andre land?

 

– Ja, vi er på gang i både Sverige og Finland. I Norge ligger vi svært bra an, men vi har fortsatt litt igjen på spillmarkedet. De totale salgstallene våre i Norge forbedres derimot år for år.

 

– Hvorfor har dere lykkes med akkurat Porta Pro i Norge?

 

– Fordi konsumentene synes det er det beste portable hodesettet på markedet, og det har de ment de siste 20 årene. Vi har også fått svært gode tester, og modellen er blitt brukt som referansemodell for bærbare spillere siden Walkman, via bærbare CD-spillere og til dagens MP3-spillere. De fleste magasiner anser Porta Pro som det beste kjøpet, sier Hanley.

 

– Dere har forsøkt å lansere nye modeller som skal overta plassen etter Porta Pro. Hvordan er disse blitt mottatt?

 

 

 

Ikon og kultprodukt

– I 1994 lanserte vi Porta Pro 2000, men det var ingen suksess. Sporta Pro selger bra, men Porta Pro er blitt et ikon og kultprodukt! sier Hanley.

 

I Norge selges det årlig rundt 100.000 Porta Pro, mens SportaPro må nøye seg med en brøkdel av dette.

 

På CES viste Koss sine nye pakninger, der den sterke blåfargen er borte. Disse kommer til Norge i løpet av noen måneder.

 

– Vi har fått tilbakemeldinger fra handlerne om at fargen var for dominerende. Nå har vi lansert en mer sober variant, sier Hanley.

 

Koss Corporation har hovedsete i Milwaukee i Winconsin, og ble grunnlagt i 1958 av John Koss som i dag er styreleder i selskapet. Sønnen Michael Koss er administrerende direktør, og John jr. er salgsdirektør.

 

– Det var John Koss som skapte markedet for hodesett siden det var han som overtalte produsentene til å sette en jack-inngang på fronten av forsterkerne. Koss står sterkt i USA, som en av de ledende leverandørene når det gjelder salget av rene hodesett. De siste fem-seks årene har markedsandelen vår økt fenomenalt i Europa, med 50-70 prosent årlig avhendig av hvilke land man ser på. Vi har også økt det siste halvåret, og er naturligvis hjulpet av den voldsomme veksten i salget av MP3-spillere som ofte leveres med dårlige plugger eller hodesett. Vi har utvidet produktlinjen vår i detaljhandelen, og mange selger våre produkter via internett, sier Hanley.

 

Han forteller at et av selskapets sterkeste salgsargument er livstidsgarantien på produktene.

 

– Distributørene sørger for at produktene blir reparert eller byttet. Jeg kjenner få andre leverandører som byr på det samme. Dette er essensielt for vår suksess.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Michael Koss (t. v.) og Declan Hanley foran den produktserien i ny plastpakning.
The Clef ørepropper med selvstrammende snelleetui som har innebygd lommelykt og nøkkelknippe.
Cobalt, Koss’ nye trådløse hodetelefon basert på blåtann-teknologi. Kan tilkobles USB eller hodetelefonutgang. Lades via USB eller medfølgende batterilader. Pris: 2.500,-
Koss Porta Pro har vært uendret siden introduksjonen i 1984.
Hodesettet SB45 er beregnet på spill eller kommunikasjon over internett.
Til toppen