Patrik Andersson i Lenovo med Ideapad Miix 700. Foto: Stian Sønsteng
Patrik Andersson i Lenovo med Ideapad Miix 700. Foto: Stian Sønsteng

BÆRBART, HYBRID OG SMART FRA LENOVO

Lenovo lanserte på MWC to bærbare Windows 10-datamaskiner, hybridnettbrettet Miix 310 og mobiltelefonen Moto Vibe K5 Plus.

De bærbare datamaskinene, Yoga 710 og 510, er rettet mot forbrukermarkedet. Yoga 710 kommer i to utgaver, på 11 og 14 tommer. De har henholdsvis en Core m5 prosessor og sjette generasjon Intel Core i7 prosessor, begge er utstyrt med en 1920x1080 FHD-skjerm. Yoga 510 er slanket slik at den skal være lettere å ha med seg.

Smarttelefonen Moto Vibe K5 Plus har femtommers skjerm, Snapdragon 415 octa core-prosessor og et utskiftbart batteri på 2.750 mAh. Minnet er på 16 eller 32 GB, kameraene er på 13 og 5 MP.

Det blir en relansering av Moto i Norden, og vi satser ressurser både i personell og markedsføring

– Det viktigste vi viser her i Barcelona er to i ett-produkter; nettbrett som også er en datamaskin. Vi har også lansert tradisjonelle nettbrett på 7, 8 og 10 tommer, med ulike versjoner med Android og Windows 10. Vi har sett en økt etterspørsel etter Windows-nettbrett etter lanseringen av Windows 10. Her det fremfor alt to i ett-modellene som har vært populære. Derfor slipper vi en ny modell, hybridnettbrettet Miix 310 med avtagbart tastatur, som har et nytt design med litt mer sølv. Den kommer også med 4G, slik at man kan bruke den også uten wifi-dekning, sier Patrik Andersson i Lenovo når vi møter ham på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona.

 

Relansering av Moto

– I fjor her på MWC lanserte dere dere Motorola i porteføljen. Hvordan har det gått med mobiltelefonsalget deres i Norge?

– På det nordiske markedet har det vært stor interesse, og vi ser et økt salg. Våre nye modeller er godt mottatt her i Barcelona.

– Hvor ønsker Lenovo å plassere seg i mobilmarkedet?

– Vi er en volumspiller, og vil ta store andeler fra konkurrentene. Det blir en relansering av Moto i Norden, og vi satser ressurser både i personell og markedsføring, sier Andersson.

Han forteller at kinesiske Lenovo har arbeidet i kulissene etter oppkjøpet av Motorola, for å relansere varemerket Moto.

– Vi legger ressurser i dette, og vil synes tydelig i markedet til sommeren, sier Andersson.

– Vil dere markedsføre telefonene som Lenovo eller Motorola?

– Lenovo er vårt hovedvaremerke. Så vil vi ha produktlinjer med ulike navn, slik vi har det på PC med ThinkPad og Yoga. På telefoni kommer Moto til å bli navnet.

– Motorola-navnet forsvinner?

– Det tror jeg ikke, men det er Moto som blir navnet på mobiltelefonene i Lenovo-familien.

 

Konsum og produksjon

– Dere var først ute med runde smartklokker. Hva har skjedd her?

– Vi fortsetter å utvikle produktene; de blir mindre og bedre designet. Der vi startet med to modeller, har vi i dag et bredt utvalg, som vanntette sportsmodeller og designmodeller både for herre og dame som nesten er blitt motetilbehør. Det er stor interesse rundt denne kategorien, og vi ser frem til at de nye modellene kommer på markedet.

– To i ett; hvilken utvikling ser du her?

– Vi ser at man bruker datamaskinen på en annen måte enn for noen år siden. Tidligere var det slik at man skrev på tastaturet mens man hadde blikket rettet mot skjermen. I dag konsumerer man mye media, også på en datamaskin. Vi har derfor utviklet Yoga-konseptet, der man folder skjermen helt rundt slik at datamaskinen blir som et nettbrett, eller man kan forme den som en helsnudd V som kan stå på bordet. Dette konseptet er blitt veldig populært, siden man enkelt både kan konsumere og produsere med Yoga, sier Andersson.

– Hva har Windows 10 hatt å si?

– Det nye operativsystemet har gjort at det er blitt mye lettere å bruke hendene på skjermen; man har ikke lenger det samme behovet for en separat mus eller pekeplate. Berøringsteknologien og støtten for denne i Windows 10 er svært mye bedre enn tidligere Windows-versjoner.

 

Gangjern

– Da Windows lanserte sitt første operativsystem der man kunne bruke en berøringsskjerm, var det mange produsenter som var sterkt på banen med datamaskiner i nye og utradisjonelle former og løsninger. De fleste av disse modellene forsvant. Hva har vi igjen i dag?

– Når det gjelder selve operativsystemet, har Windows 10 fått større ikoner og et menysystem som er bedre tilpasset hendene. Tidligere var det så små detaljer at man ofte trengte en mus eller en styreplate. Når det gjelder maskinvaren, har vi i dag løsningen der du vipper skjermen rundt, eller du kan kople skjerm og tastatur til og fra ved hjelp av sterke magneter, sier Andersson.

Enkelte av Lenovos modeller er utstyrt med et gangjern, som kopler skjerm og tastatur sammen i hel bredde.

– Inspirasjonen er hentet fra klokker, og en del modeller har antennen plassert i dette gangjernet slik at man får ekstra gode mottaksforhold.

– Hvem vil du si er de største konkurrentene deres?

– Siden vi dekker så mange produktkategorier, er det flere. På mobil Apple og Samsung, som begge er store i markedet. Her kommer vi som en utfordrer. På data er det HP, Dell og Asus, som lenge har vært sterke. På nettbrett er det også Apple og Samsung vi konkurrerer med. Her har vi nettopp passert Samsung i Norden når det gjelder salg av nettbrett. For oss er det en milepæl.

 

Nettbrett med projektor

– Snakker du volum eller verdi?

– Volum.

– Er forklaringen at dere har mange rimelige nettbrett i porteføljen, ned til 600 kroner?

– Det stemmer at vi har mange modeller som virkelig er gode kjøp, men produktspekteret vårt er bredt og går opp til rundt 5.000 kroner.

– Hvor ligger det største volumet deres prismessig?

– Rundt 2.000 kroner. Her ligger 10 tommer-modellene våre, med en god ytelse der du virkelig får mye for pengene.

– Dere har i et par års tid solgt nettbrett med innebygd projektor. Hvordan går salget her?

– Salget går langt bedre enn ventet. Vi har ingen nyheter her i Barcelona i denne kategorien, men slapp en ny modell i høst som solgte bra til jul; Yoga Tablet 3 Pro. Dette er en 10-tommer med innebygd projektor, som nok traff bedre enn vår første modell på 13 tommer, siden folk gjerne vil ta med seg dette produktet på reise. Blant kundene er det mange barnefamilier, og i Norge er det nok mange som tar det med seg på hytta – hvis de ikke har en TV der.

Til toppen