Konsernsjef Trygve Holtskog holdt foredrag om kjeden og bransjens rolle ved digitalovergangen, på møtet i Digital-TV-forum. Foto: Stian Sønsteng.

Bakkenettet gir fantastiske muligheter

– For Expert gir dette fantastiske muligheter, for hele bransjen mulighet for fornyet vekst.

– Vi tror det er et riktig valg av RiksTV at de har valgt å samarbeide med bransjen, sa konsernsjef Trygve Holtskog i sitt foredrag på augustmøtet i Digital-TV-forum.

 

Han rettet en anmodning til både forbrukermyndigheter og presse om å vise edruelighet i forbindelse med utrullingen av det digitale bakkenettet:

 

– Det er våre medarbeidere som får kjeften når mottakerboksene ikke virker, så troverdigheten for vårt varemerke er helt avhengig av at de ansatte er oppdaterte og kan gi den beste informasjonen til kundene. Men det kan selvfølgelig oppstå situasjoner der vi ikke koder kundens behov god nok. Derfor blir det lett å finne en selger som har vært uheldig og gitt feil råd, og jeg vil mane til at man er edruelig og ikke slår stort opp en slik historie, sa Holtskog.

 

I den påfølgende paneldebatten fikk han svar fra direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet:

 

 

 

Feilskjær

– En ting er å selge, en annen ting er å gjøre det på en måte som gir kunden et godt grunnlag for kjøpsbeslutningen. Da er selgernes kompetanse viktig. Mange i butikkene vil ta denne oppgaven seriøst, så vi får håpe det blir så få feilskjær som mulig, sa Isaksen.

 

I sitt foredrag fortalte Holtskog at man har undersøkt hvor lang tid man i snitt bruker på en parabolkunde i butikk.

 

– Det går cirka 30 minutter, det sier noe om hvor omfattende dette er. Det er vanskelig å få en total og god oversikt over markedet, og det er nesten helt umulig å rettlede kunden på en skikkelig måte uten å bruke tid. Jeg håper virkelig Forbrukerrådet ser denne kompleksiteten, og at de skjønner hva som skjer på gulvet. Jeg kan love at vi skal gjøre så godt vi kan, sa Holtskog.

 

 

 

Politisk mynt

Han beskriver det som urovekkende at det slås politisk mynt på prisingen av mottakerboksene i det digitale bakkenettet. Som kjent har kulturministeren lovet en kasse sjampanje til den kanalen som kommer med den billigste boksen.

 

– Vi kommer ikke til å jage etter denne kassen, for vi vet at bildet er mye mer komplekst. De billigste boksene blir dem som ikke er godkjent av RiksTV - kanskje fra en eller annen ukjent produsent i Østen. Her vil det være aktører som prøver seg, og vi er leie oss på bransjens vegne at myndighetene fremelsker dette, sa Holtskog.

 

Han forteller at Expert i første omgang har valt å satse på bakkenett og parabol, men at kjeden også er i samtaler med kabelselskapet Get.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Det skal være enkelt slik at også slike som jeg kan få det til, var oppfordringen fra direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.
Administrerende direktør Gunnar Evensen i Get presenterte kabelselskapet i et historisk perspektiv og presenterte spennende fremtidsplaner.
Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas (t. v.) møtte Norgessjef Trond Langeland i Canon på Lillestrøm kultursenter.
Til toppen