Bedre LCD og plasma med nye bildeforbedringsteknologier

– Vi kommer med nye teknologier som skal forbedre bildet både på plasma og på LCD i HD og full HD.

Det sier nordisk produktmarkedssjef Robert Widerstrøm i Samsung.

– Hvilke av bildeforbedringsteknologiene dere lanserer her på CES vil være viktigst for fremtiden?

– Snakker vi LCD i full HD, som vi leverer i 40, 46 og 52 tommer, har vi et nytt Super Clear-panel som gir svært mye bedre sortnivå, og dermed klarere farger. Når det gjelder plasma, har vi et Ultra Filter Bright-panel i 42, 50 og 63 tommer, som også bedrer sortnivået og dessuten tar bort refleksjoner. Begge panelene kommer p markedet i april. På enkelte HD-paneler lanserer vi neste generasjon LCD 100 Hz-teknologi, sier Widerstrøm.

Han sier Samsung bedrer kontrast, sortnivå, fargespekteret og selve bildekvaliteten for hver generasjon paneler, og ser en tendens i Norden til at konsumenten kjøper litt større og litt dyrere TVer. Plasma selger bedre i Norge og Sverige enn Finland og Danmark.

– Vi produserer både LCD og plasma, og vil satse på begge teknologiene. LCD kommer til å være større, men plasma vil fortsatt ha en klar posisjon – spesielt over 50 tommer, sier Widerstrøm.

Salgssjef Paal Anders Jansen forteller at man i Norge har registrert en økning i salget av plasma-TV.

Skulte høyttalere

– Q7, som har hatt Filter Bright-teknologien, er blitt en bestselger. Bildekvaliteten er meget god, og designet med skjulte høyttalere har falt i smak, sier Jansen.

I 2006 lanserte Samsung LCD-modellen R7, som siden har solgt over 1,6 millioner enheter i Europa.

– Suksessen skyldes ikke minst designet, nå videreutvikles denne i R8. Samsungs gode salgstall er et resultat av design kombinert med ytelse. Dessuten fungerer serviceapparatet veldig bra, og selgerne i butikk er trygge på at produktene fra oss ikke kommer tilbake med feil, sier Jansen.

Norge er et av landene der de hvite Samsung-TVene er blitt godt mottatt. Derfor satses det videre på dette, ikke minst for å appellere til kvinnelige kunder.

– Vi har en sterk produktlinje i år. Vi er blitt den største leverandøren av LCD-TV i Norden, og i 2007 tilbyr vi apparater fra 19 til 52 tommer – i alle prisklasser, sier Jansen.

Samsung var først ute med en Blu-ray-spiller i Norge. Nordisk produktsjef Peter Rollfelt forteller at prisen på denne kommer til å gå ned et par hundre euro på senvinteren .

Større etterspørsel

– I sommer kommer vi dessuten med to nye modeller. Etter som det kommer flere spillere og filmer på markedet, vil etterspørselen bli større og prisene lavere, sier Rollfelt.

De nye spillerne har internettilkopling, slik at man blant annet kan laste ned ekstramateriale til Blu-ray-filmene. Jansen forteller at interessen fra forbrukerne er stigende, etter hvert som Blu-ray demonstreres i stadig flere butikker.

– Hvordan stiller Samsung seg i formatkrigen?

– Samsung er overbevist om at lagringskapasitet er det viktigste. I dag har Blu-ray-platene 50 GB i to lag, og snart kommer 200 GB i åtte lag, sier Rollfelt.

Samtlige hjemmekinosystem Samsung lanserer i år, vil ha mulighet for trådløse bakhøyttalere med enheten SWA 3000 som sender på FM-båndet.

– Det er mulig å kjøpe hjemmekinosystemet og siden oppgradere til trådløse bakhøyttalere, sier Rollfelt.

I august startet Samsung satsingen på MP3-spillere i Norge, forteller Jansen.

– Salget har vært imponerende. MP3-nyhetene her på CES viser at dette er en viktig produktgruppe for Samsung, med spillere av god design og god kapasitet, sier Jansen.

Programvaren Samsung Media Studio for kjøp, leie og streaming av musikk fra internett, men er ennå ikke lansert på det norske markedet. Den håndterer både musikk og bilder.

Mobil og MP3

– MP3-spilleren T9 har en blåtannfunksjon som kopler den til mobiltelefonen. Du kan ha MP3-spilleren rundt halsen og mobiltelefonen i lomma. Når det ringer, kan du svare på MP3-spilleren og snakke i mikrofonen på denne. T9 kan også brukes til å lese SMSer, og blir en forlenget arm til mobiltelefonen, sier Rollfelt.

Samsung har innledet et samarbeid med iLuv som leverer tilbehør til MP3-spillerne. I Norge skjer dette salget gjennom Samsung-distributøren Enea.

– I og med at Enea er distributør for hvite- og brunevarer fra Samsung, deriblant MP3-spillere, er det viktig for oss å kunne tilby iLuv-tilbehør, sier administrerende direktør Bjørn Annaniassen i Enea.

Han forteller at Enea kommer til å markedsføre iLuv i norske detaljkanaler.

– Marginene i bransjen ligger i tilbehør. Dette skal være fristende produkter som handlerne kan øke inntjeningen på. iLuv er et kjent merke i USA, med stort salg av dyrere tilbehør til iPod. Enea kommer til å ha hele sortimentet til Samsung på lager i Oslo, sier Annaniassen.

Salgssjef Jansen forteller at Samsung vil satse på omfattende markedsaktiviteter første halvår for å øke MP3-salget.

Powered by Labrador CMS