I Volkswagen Golf R Touch ble alle funksjoner styrt med bevegelse av hender. Foto: Jan Røsholm
I Volkswagen Golf R Touch ble alle funksjoner styrt med bevegelse av hender. Foto: Jan Røsholm

BILENE BLIR SMARTERE

Bilprodusentene er nå en stor aktør innen bruken av sensorteknologi. Mange store bilmerker viste på CES sine framtidstanker.

Det vil med stor sannsynlig bli enklere å være sjåfør i fremtiden. Bilene vil bli mye smartere. Både Mercedes, Ford, BMW, Volkswagen, Toyota og Hyundai hadde store utstillinger, alle med fokus på sensorteknologi. Produsentene hadde forskjellige tilnærminger, men felles for dem alle er å gjøre bilturen sikrere og kjøringen enklere.

 

Ved å heve to fingre øker lydstyrken, samt motsatt om fingrene peker ned

Sensorer rundt hele bilen

Hyundai hadde plassert sensorer på siden, foran og bak på bilen. Disse var koblet til bilens styringssystemer for fart og styring. Når bilen kjører på motorveien, vil sensorene sørge for at bilen holder seg i kjørefeltet automatisk. Skulle sjåføren sovne eller bli syk så bevisstheten reduseres, vil bilen bremse opp, svinge ut på veiskulderen, for så å stanse helt. Sensorene vil også registrere uforutsette hendelser og tilpasse kjøringen etter dette. Et eksempel er hvis et dyr plutselig hopper frem i veibanen. Da vil bilen umiddelbart bremse opp eller foreta en unnamanøver om det er klart. Trengs hjelp til lukeparkering så ordner bilen det, og den vil selvfølgelig selv kjøre inn i garasjen.

 

Stemme eller bevegelse

Ford og Volkswagen hadde valgt ulike løsninger. Ford lanserte et stemmestyringssystem som heter Sync3. Her styres alt av klima, musikk, telefon og navigasjon med stemmekommando. Hører du på radio, men vil høre på noe annet fra musikkarkivet ditt, kan du si: "Jeg vil høre The River med Bruce Springsteen", og systemet vil automatisk spille denne sangen.

I følge Ford skal Sync3 gjenkjenne 10.000 ulike kommandoer fordelt på 19 språk. Norsk vil trolig ikke være et av disse i starten.

Volkswagen hadde valgt å fokusere på bevegelse. De viste frem en ny Golf, med navnet Golf R Touch. Her ble alle bilens funksjoner styrt ved å bevege hendene. I motsetning til Hyundai var altså sensorene inne i bilen. Du kunne med en håndbevegelse stille inn setet og farge på displaylys. Alle farger var tilgjengelige. Disse innstillingene ville bilen huske. Ved å heve to fingre øker lydstyrken, samt motsatt om fingrene peker ned. Soltaket åpnes og lukkes ved å ta hånden over hodet. I tillegg er det sensorer i setet som kommuniserer med musikkanlegget, så stolen vil vibrere i takt med musikken.

I følge Volkswagen er man helt i starten når det gjelder sensorteknologi. De ønsker å avklare hva kundene vil ha, og tilpasse deretter. Men styring av soltak var kommet for å bli.

Til toppen