BOBLER SKAL SPARE STRØM OG TID

– Vi er store innen kalde produkter. Nå ønsker vi å ta mer av markedet for vaskemaskiner.

Det sier Martin Jensen, som er nordisk nøkkelkundesjef for hvitevarer i Samsung. Selskapet har økt kapasiteten ivaskemaskinene sine fra ni til tolv kilo, i vanlig standard 60 centimeters størrelse.

– Vi har sett at dette er et ønske fra kundene. Også disse maskinene har vårt Eco Bubble-system, som gir en energibesparing på opp til 70 prosent ved at en egen generator i bunnen av maskinen trekker inn luft. Når vannet og såpen passerer, dannes skum og bobler. Dette trekker raskere inn i tekstilene, og gir en raskere behandling av tøyet.Derfor er Eco Bubble raskere enn de tradisjonelle programmene, sier Jensen.

Han viser til en test utført av Swerea AB i Sverige, der det skal være dokumentert at Eco Bubble-maskinene har 70 prosent energibesparelse. Jensen kjenner ikke til lignende løsninger fra konkurrentene.

– Produktene er allerede ute i butikkene og vi har stor tro på systemet, sier Jensen.

Samsung har også kombimodeller, med en kapasitet på sju kilo vask og fem kilo tørk. Det vil snart komme modeller med en kapasitet på åtte kilo vask.

– Kundene som kjøper disse maskinene er kunder med plassmangel, som på denne måten før en tørketrommel i tillegg til vaskemaskinen, sier Jensen.

Tynnere vegger

Innen kjøl kommer Samsung med kombiskapenergimerket A+++ med kapasitet på opp til 370 liter. Hvis man trekker fra én plusser kapasiteten 400 liter. Høyden er to meter. Skapene som er 15 centimeter lavere har en kapasitet på 356 liter.

– Vi har oppnådd det økte volumet med å senke isolasjonstykkelsen fra 51 til 41 millimeter. Dette har vært viktig for Samsung. Vi skal ha energivennlige skap, men det skal også være god plass i dem, sier Jensen.

– Hvordan har dere lykkes med å gjøre veggene én centimeter tynnere samtidig som isolasjonsevnen beholdes?

– Et viktig element er måten vi skyter skummet inn i veggene. Tradisjonelt gjøres dette fra ett punkt, vi gjør det fra flere punkt samtidig. Skapene er energimerket trippel- og dobbeltpluss. Vi er opptatt av energiforbruket, men samtidig er plassen i skapet viktig for kunden, sier Jensen.

Skapene har én kompressor, men man stiller temperaturen i kjøl og frys separat. Skapene har led-belysning som skal gjøre det lett å finne frem selv når de er fylt opp.

Dobbelt-ovn

Samsung har i tillegg til kombiskap rene kjøl- eller fryseskap, todørs kjøl- og frys, samt multiløsninger med skapdører og skuffer. Jensen sier Samsung gjør det godt innen kombiskap, og ser store muligheter i denne kategorien.

– Når det gjelder todørs kjøl og frys har vi også en god posisjon, selv om markedet er gått noe ned. Det samme skjer innen rene kjøl og frys, så for Samsung er de kalde hvitevarene i medvind, sier Jensen.

– Dere fokuserte for et par år siden på tvillingløsningen med rene kjøl- og fryseskap. Hvordan er dette gått?

– Disse selger svært bra, og vi har nylig sendt et par nye modeller ut på markedet. Multiløsninger med skapdører og skuffer er en kommende trend siden folk ønsker å skille seg ut, og vi vil utvide dette sortimentet, sier Jensen.

På den varme siden legger Jensen vekt på dobbeltovn-løsningen, der man med en horisontal skillevegg som settes inn får mulighet til å steke ved ulike temperaturer samtidig.

– Nå har vi lagt til muligheten til å bruke damp i den ene delen av ovnsrommet, mens man steker på vanlig måte i den andre. Vannbeholderen er på én liter, det holder til én times dampsteking. Dette gir kunden alle muligheter i én ovn, sier Jensen.

Robotstøvsuger med selvtømming

– Må kunden kompromisse på kvalitet og muligheter for å få alt i ett produkt?

– Nei. Jeg vil heller si at vi har tilpasset oss kundens behov og gir dem produktet de ønsker.

– Er dette en løsning det er vanskelig å forklare kundene?

– Konseptet er enkelt å demonstrere i butikk, og enkelt å forstå, mener Jensen.

Samsung kommer med to nye robotstøvsugere. Silensio er lavere slik at den lettere kommer under sofaer.

– I tillegg er denvesentlig mer stillegående enn forgjengerne. I tillegg kommer vi med en robotstøvsuger som selv tømmer støvet. Når beholderen i roboten er full, kjører den tilbake til basen der innholdet suges ut. Begge de nye modellene er i butikkene i løpet av oktober.

– Hvem kjøper disse?

– Den moderne mann. Vi ser at de selger bra på nett, men interessen i butikk er også økende. Det er flere leverandører på markedet med ulike prispunkter, dette gjør at oppmerksomheten blir større og at flere har mulighet til å kjøpe en robotstøvsuger, sier Jensen.

Samsung har planer om å inkludere et internettkamera i robotstøvsugerne sine.

Smart Eco Home

– Vi tenker fremtidsrettet, og ser for oss muligheten til å kople robotstøvsugeren opp mot alarmsystemet i hjemmet. Skulle det skje noe, kan det knipses et bilde som sendes direkte til et alarmselskap. Dette er en av fordelene vi har ved å ha så mange produktgrupper. Man kan også fjernstyre robotstøvsugeren, slik at man kan følge med på hva som skjer hjemme, sier Jensen med et smil.

Smart Eco Home er Samsungs totalkonsept for hele hjemmet, med en felles styringsenhet. Dette kan være en smarttelefon eller et nettbrett, hvor man til enhver tid får opp det faktiske energiforbruket til produktene som er koplet opp i systemet.

– Som totalleverandør tilbyr vi de fleste elektriske apparatene i hjemmet. Tanken er å kople disse til alternative energikilder som solcellepaneler eller store batterier som lades når strømmen er rimeligere, og styre energien til produktene som trekker mye strøm, sier Jensen.

– Hvordan vil du beskrive Samsung som hvitevareleverandør?

– Samsung er en innovativ leverandør. Vi har ikke vært så lenge på det norske markedet, men mange har lagt merke til oss de siste tre-fire årene. Dette skyldes også en økt satsing på det europeiske markedet, blant annet ved at vi har lagt et institutt for forskning og utvikling til Tyskland for å tilpasse oss det lokale markedet. Vi ligger i front, og kommer med nye og innovative løsninger hvert eneste år, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS