Bransjen er viktig for det digitale bakkenettet

– Det har stor betydning at dere har lyst til å selge produktet vårt, og at dere forstår det.

– Dere er meget viktige for oss som samarbeidspartnere, og vi vil bidra til at dette skal lykkes, sa administrerende direktør Espen Thorsby i RiksTV AS til installatører, handlere og kjedeledere som var invitert til RiksTVs første informasjons- og opplæringssamling for bransjefolk.

 

Denne gikk av stabelen i Oslo, og i løpet av høsten blir det holdt sju slike møter rundt i landet i de områdene der bakkenettet blir satt i drift i første fase.

 

Møterunden er en viktig del av RiksTVs infornasjonsopplegg. Ledelsen er opptatt av at handlerne og installatørene er viktig for at bakkenettet skal få godt innpass hos brukerne. Tross alt er det bransjens utøvere folk flest er vant å forholde seg til når det gjelder salg av forbrukerelektronikk.

 

– Det er viktig at både dere og publikum ser hvor enkelt det er å motta TV-signaler fra bakkenettet, og hvor tilgjengelig denne plattformen er, sa Thorsby.

 

 

 

Nettløsninger for bransjen

På møte ble det gitt bred orientering om RiksTVs organisasjon, dekningen i bakkenettet, salgsstrategi for mottakerbokser og programkort, samt teknisk informasjon om mottakere og antenner. Det ble lagt stor vekt på nettsteder og nettløsninger spesielt tilpasset handlere og installat rer. Dette var også et hovedpoeng i orienteringen til RiksTVs salgssjef Øyvind Westberg Carlsen:

 

– Vi har flere nettportaler. Hovedsiden rikstv.no er åpent tilgjengelig for alle. I tillegg vil det være et nettsted der bare handlere og installatører får tilgang med passord. Her vil de kunne registrere abonnementene de selger i forretningen. Det blir på samme måte som med mobiltelefoner og satellittutstyr, sier Carlsen.

 

 

 

Parer boks og kort

Han legger videre vekt på at alle leverandører fritt kan levere bokser, men de må være godkjent av RiksTV. Programkortene skal ”pares” med boksen, og ingen boks vil kunne motta og formidle RiksTVs programmer uten at kortet er autorisert for en mottaker.

 

– Hva er det viktigste budskapet du vil gi til dem som skal selge b okser og kort?

 

– Det er å se de mulighetene som åpner seg med RiksTV og det digitale bakkenettet. Dette skaper nye muligheter som å selge kanalpakker, utstyr og tilbehør. Vi mener det er stort potensial i markedet. Vi håper handlerne nå iverksetter tiltak for å fremme dette salget, og at de er klare når det digitale bakkenettet kommer i deres distrikt, sier Carlsen.

 

Også han fremhever enkelhet som det viktigste fortrinnet for det digitale bakkenettet i konkurransen med de andre kringkastingsplattformene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RiksTV markedsfører nå slagordet ”Digital-TV med vanlig antenne”, som sitt viktigste våpen i kampen mot de andre plattformene. Administrerende direktør Espen Thorsby (t. v.) og salgssjef Øyvind Westberg Carlsen i RiksTVs rødfarge.
Tre blide østfoldinger; Svein Jansen (f. v.) og Pål Jacobsen fra Svein Jansen radio og TV i Gressvik, og Geir Solheim fra TV-mannen i Halden.
RiksTV legger stor vekt på sitt nettsted spesielt laget for handlere og installatører.
Administrerende direktør Espen Thorsby med RiksTVs dekningskart for det ferdig utbygde digitale bakkenettet, som vil dekke 95 prosent av Norges befolkning der de bor.
Lars Petter Kalbo fra RiksTV orienterer om selskapets nettsted for handlere og installatører. Videre ser vi Ann Cathrin Skantz (t. v.) og Hermann Flatval fra RiksTV.
Åsmund Eliassen fra RiksTV (t. v.) informerer Jan Løken og Rolf Bjørnstad ved Nilsen sport og TV i Ørje.
Jan Petter Smedsrund (f. v.) og Knut Jansen ved Expert Ski, og Simen Haugen ved Expert Ullevål diskuterer de ulike antennene for det digitale bakkenettet.
Kristine Fogth fra RiksTV presenterte kanalpakkene da handlere og installatører i Oslo-området møttes i kulverten under Holmenkollbakken.
Til toppen