Rune Havem (Key Account Manager) og Rune Martinsen (Business Develop Manager) hos Jensen Scandinavia. Foto: John Berge

BRYNER SEG PÅ DE STORE

Et nytt webkamera, en bestselgende ruter og en ny Range Extender. Norske Jensen Scandinavia mener de klarer seg godt i markedet.

– Vi er eneste norske nettverksprodusent og utvikler, fastslår to stk. Rune, hhv. Martinsen og Havem, i Jensen Scandinavia. De har fått det de beskriver som en «fantastisk bra respons, faktisk» fra Elkjøps kvinner og menn i Norden under Elbit-messen til kjeden.

– Elkjøp er flinke til å holde aktivitet på alle leverandører. Å møte selgere fra hele Norden er hyggelig. Dette er et viktig arrangement for oss, sier Rune Martinsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selgerne har gode kunnskaper om våre produkter, fordi vi har vært med Elkjøp siden starten som eget varemerke i 1999

Han beskriver Elkjøp som en av de viktigste salgskanalene for Jensen Scandinavia.

– Selgerne har gode kunnskaper om våre produkter, fordi vi har vært med Elkjøp siden starten som eget varemerke i 1999, forteller han.

 

IP-kamera og nettverk

Jensen Scandinavia startet allerede i 1989, og ti år etter tok de steget fra å være distributør, til å utvikle egne produkter. Nå selger de cirka 200.000 bredbåndsrutere per år, og hadde en omsetning på nærmere 60 millioner kroner i 2012 (eierselskapet Eltek Holding AS).

Under Elbit-messen presenterte Jensen Scandinavia nyheten Wireless Range Extender, som skal utvide rekkevidden på et hjemmenettverk. Den skal markedsføres i Elkjøp fra november av og vil koste et sted mellom 600 og 700 kroner, sier Martinsen.

Et par andre nye storselgere fra selskapet fikk også fokus på messen.

Den ene er deres nye IP-kamera: Wireless Home Security, som koster 1.500 kroner.

– Den har fått veldig bra mottakelse i Elkjøp og ble lansert i sommer, sier Martinsen.

– Hvordan har det vært å måle seg med de store merkenes IP-kameraer?

– Det har mye jobb med programvaren, for å få det enkelt. Jensens visjon er å lage det enkelt for kunde og å få programvaren til spille sammen med alt man har i dag. Der brukte vi lang tid. Alt ligger i appen – ingenting via en PC. Apper har revolusjonert hele verden. Vi merker at de store merkene løper fort. Vi må fokusere på det vi kan være gode på. Vi er for små til å være med på alt. De er kjappere ute, men vårt kamera har – etter vår mening – en bedre brukerfunksjonalitet.

 

Toppmodell

Den beste ruteren fra Jensen Scandinvia heter AL5000AC og ble lanserte i mars. Pris: 1.500,-. Den har 1200 Mbps hastighet og bruker siste wifi-teknologi; 802.11ac og fungerer på Mac, Windows og Linux.

– Hvorfor kjøpe ruter fremfor å ta til takke med den man ofte får med fra sin nettleverandør?

– Mange er smarte nok til å bytte ut den, ler Martinsen.

– Vi tilpasser produktene våre til nordiske ISPer. De er enkle å bruke. Vi var først med å lansere ferdig sikrede trådløse nettverk. Alle rutere har en unik kode. De store utenlandske produsentene adopterte det fra oss. Her skulle vi ha sikret oss patent, sier en blid business manager.

 

Les også:

kundene vil ha kunnskapsrike selgere

Andreas Niss har ledet Elkjøp siden mai 2010. Foto: John Berge
Mikael Axelsson, retail account manager, fra Netgears stand.
– Targus' storselger er eget design på nettbrettdekslene, sier Robert Chaston, salgssjef Norge.
Eivind Bygge Halvorsen fra Panasonic viser selskapets første UHD-TV, som også har den nye HDMI 2.0 standarden.
Toshiba med to av de mest populære PCene og nettbrettene sine, herunder Excite Write. Fra venstre Dave Slater og Shakil Ahmed.
– Fuji X er storselgeren vår, sier Joachim Jonsson, salgssjef Norden (t.v.) og Ib Thordal, Key Account Manager for Danmark.
Logitech og Max Carlberg fokuserte på We Ultimate Ears, med Uears Boom, en vannavstøtende blåtannhøytaler med 15 timers batteritid.
Anders Lersveen (administrerende direktør) og Morten Karlsrud (forbrukeransvarlig) i Lenovo Norge Flex 15" notebooken som lanseres i november er viktig for dem.
Til toppen