BSH VIL VÆRE BEST PÅ ENERGISPARING

– BSH har alltid tatt sine forpliktelser overfor miljøet alvorlig. Det har inspirert oss til å utvikle effektive hvitevarer etter strenge miljøkriterier.

Det sier salgsdirektør Bente Heiersjø i BSH Husholdningsapparater AS. Hun oppsummerer IFA-nyhetene fra Bosch og Siemens slik:

– Innen kald sektor utvides programmet av A+++-klassifiserte skap, de bruker hele 60 prosent mindre strøm enn tilsvarende A-skap. Den nye serien med Low frost-skap er blitt svært godt mottatt. Det at fryseren må avrimes cirka én gang i året tror vi folk synes er vel verdt når strømforbruket blir lavere samtidig som de får et mer stillegående produkt med større nyttevolum. Innen Low frost-serien får vi nå 70 centimeter brede skap som gir over 20 prosent større nyttevolum enn tilsvarende modeller i 60 centimeter bredde, sier Heiersjø.

Hun mener økningen av små husholdninger og små leiligheter i byene har bidratt til økt etterspørsel etter kompakte hvitevarer, med samme teknologi som de større modellene tilbyr.

– Nå lanserer vi for eksempel en ny serie toppspesifiserte oppvaskmaskiner i 45 centimeter bredde med energiklasse A+ og A++. Også her har vi Varioflexplus-kurvene som gir plass til blant annet langstettete vinglass, sier Heiersjø.

Et annet plassbesparende produkt fra BSH er vask- og tørk-kombinasjonen med luftavkjølt kondensator.

Selvrensende kondensator

– En glimrende nyhet siden den gir store besparelser i vann- og strømforbruk sammenlignet med de tradisjonelle vannavkjølte modellene, sier Heiersjø entusiastisk.

Innen tørketromler kommer BSH med flere nye modeller med varmepumpeteknologi.

– Alle har selvrensende kondensator for at maskinen skal være energieffektiv gjennom hele levetiden. Innen tørk er besparelsene i strøm så betydelige at vi tror tradisjonelle tørketromler mer eller mindre vil forsvinne fra markedet om få år, sier Heiersjø.

BSH videreutvikler sin Idos-funksjon for automatisk og riktig dosering av vaskemidler i sine vaskemaskiner i energiklasse A+++.

– Innen innbygging har vi en rekke kompaktprodukter, blant annet en dampovn som kan bygges inn i overskap. Induksjonstoppene er blitt enda mer fleksible ved at man kan plassere kjelene hvor man vil. I tillegg gjør avanserte sensorer bruken like enkel som stekeovnen, sier Heiersjø.

– Hvilke utfordringer har BSH når det gjelder å markedsføre de to merkene Bosch og Siemens?

Ulike målgrupper

– Jeg synes ikke dette er noen stor utfordring. Det er derimot en stor fordel at vi kan tilby to sterke varemerker. De to merkene henvender seg til to ulike målgrupper.

– Hvem velger Siemens og hvem velger Bosch?

– Målgruppen til Siemens er åpen for nye idéer og valgmuligheter, de er opptatt av teknologi og design. De som velger Bosch er opptatt av kvalitet, ansvar og integritet. Ansvar for miljøet er en viktig aspekt, mener Heiersjø.

– Dere legger vekt på å vise produktene som er energimerket A+++, A++ og A+. Hvilken posisjon ønsker Bosch og Siemens å ha når det gjelder energiforbruk?

– Siden 80-tallet har vi prioritert utviklingen av energieffektive produkter og vi kan i dag tilby et bredt sortiment i alle kategorier.

– Men de fleste produktene deres kan overstyres, man kan for eksempel kjøre oppvaskeprogrammetVario speed som bruker halv tid. Da bruker man mer energi, og dermed blir ikke produktet like miljøvennlig?

– Tvert i mot. Vi mener denne fleksibiliteten gjør produktet mer miljøvennlig. Uten denne valgmuligheten ville enkelte kunder kanskje valgt et mer ressurskrevende produkt.

– Er det et problem å forklare forbrukerne at man med miljøvennlige produkter bruker lengre tid på et vaskeprogram eller får mindre plass i kjøleskapet?

Tid og forbruk

– Folk er svært miljøbevisste så det aksepterer de fleste – og faktisk har de nye Low frost-kombiskapene våre bedre plass og lavere strømforbruk enn No frost-skapene i tilsvarende størrelse.

– Hva tror du folk flest gjør i praksis?

– Jeg tror mange gjerne vil spare både strøm og tid. Hvis maskinene ikke er fleksible, velges ofte de korteste programmene ved både vask og oppvask. Det går greit i mange tilfeller, men av og til blir ikke resultatet som forventet. Derfor vi er litt glade i funksjonene våre som gir forbrukeren mulighet til å vaske raskt og rent, eller optimalt økonomisk og rent. Funksjonen i seg selv bevisstgjør forbrukeren om at det er en sammenheng mellom tid og forbruk.

– I hvilke kategorier står Bosch og Siemens sterkest?

- Tradisjonelt har vi alltid vært sterke på oppvaskmaskiner, kombiskap og innbygningsprodukter, men vi er heldigvis i tetsjiktet i alle grupper. Vi har nok mest å hente innen frittstående komfyrer.

– Hva skal til for at dere skal bli større her?

– Siden vi har videreført teknologiene fra innbyggingskomfyrene blir de frittstående modellene noe dyrere enn andre produkter på markedet, men vi ønsker å tilby avanserte og miljøvennlige produkter også på dette området, sier Heiersjø.

Powered by Labrador CMS