Canon vil levere bilder fra A til Å

– Jeg tror folk setter pris på at Canon bryr seg om hele prosessen, fra bildet tas til det kan vises frem.

Det sier administrerende direktør Trond Langeland i Canon Norge AS. Han er svært godt fornøyd med at Canon har en av Photokinas best besøkte utstillinger, og forklarer dette med den japanske produsentens bredde.

– Vi stimulerer folks kreativitet i hele prosessen; fra de tar bildet, mens de behandler det og til det skrives ut. Vi får mye oppmerksomhet for vår nye teknologi med ansiktsgjenkjennelse, som stiller fokus etter ansiktene i søkeren og eksponerer etter disse. Kameraene blir stadig smartere og hjelper brukeren å ta bedre bilder. En annen nyhet som interesserer mange, er det nye speilreflekskameraet EOS 400D, sier Langeland.

Han erkjenner at hovedfokus på Photokina ligger på kamera, selv om Canon også er svært opptatt av å vise frem hvordan de skriver ut bildene. På Photokina viser de frem nyheter innen både Pixma- og Selphy-skrivere.

– Fleksibiliteten i forhold til å fotografere med eksisterende lys er blitt større, i og med at speilrefleksene og Ixusene nå har mulighet til å skru ISO-verdien helt opp til 1600. I et rom med OK belysning er det dermed mulig å fotografere stemningsbilder uten å bruke blitz, sier nøkkelkundeansvarlig Tor Stubberud.

Bør demonstreres!

– Vil ansiktsgjenkjenning være et enkelt budskap å selge inn?

– Helt opplagt. Det er enkelt å demonstrere dette i butikkene, og jeg tror handlerne vil være flinke til å vise det frem. Dette er ikke bare teknologi det er kult å ha; det gir faktisk bedre bilder for folk flest! mener Stubberud.

– Hvordan er styrkeforholdet kompaktkamera/speilrefleks hos Canon i dag?

– Siden vi har produkter i veldig mange kategorier, ligger vår styrke i bredden. Speilrefleks vokser kraftigst, og denne utviklingen vil fortsette. Samtidig selger vi godt med kompaktkamera, og til kommende jul vil dette være den mest populære gaven, sier Langeland.

– At speilrefleksen vokser, skyldes det at det ikke leveres gode nok kompaktkamera?

– Det vil jeg ikke si. Kjøper du et kompaktkamera fra Canon er kvaliteten fantastisk! Det vil alltid ligge enkelte begrensninger i hvilke muligheter som finnes på et kompaktkamera, for eksempel mangler fleksibiliteten speilrefleksen har i den utskiftbare optikken. Men kompaktkamera og speilrefleks er ikke konkurrenter, de supplerer hverandre, sier Stubberud.

– Vil vi se en stor bedring i kvaliteten på bildene kompaktkameraene kan gi?

– Den kvaliteten og oppløsningen som ligger i dagens kompaktkamera er god nok. Men nye funksjoner som for eksempel ansiktsgjenkjenning vil være med å øke antall gode bilder som tas - og dermed også kvaliteten på kameraene, sier Stubberud.

– Jeg er overbevist om at det ligger muligheter til ytterligere forbedringer. Vi har gang på gang sett at det kommer nye fordeler som gir bedre bilder – også i kompaktkameraene, skyter Langeland inn.

90 lanseringer i 2006

– Canon lanserer rundt 90 konsumentprodukter i 2006. Hvordan lykkes dere i å formidle nyhetene i porteføljen overfor handlerne?

– Det viktigste er å vise bredden vår og hvilken rolle vi tar innen fotografering; både når det gjelder å skape markedsvekst og at vi bryr oss om hele bildeprosessen. Det kanskje største problemet i forbindelse med den digitale omstillingen har vært å få ut bildene. Jeg tror handelen setter pris på at løsningene nå kommer; at de er gode og enkle å presentere for kundene, sier Langeland.

– Hvor tror Canon folk vil se på bildene de tar?

– Vi tror det fortsatt ligger et stort potensial i å få bildene ut på papir, og vi ligger an til å øke salget av fotopapir og blekk med 40-50 prosent i år. I tillegg vil mulighetene til å se bildene umiddelbart øke; med større skjermer på kameraene, samt løsninger for både TV og projektorer.

– Hvor viktig er det å lykkes i proffsegmentet for å lykkes hos amatørene?

– De profesjonelle har på mange måter ligget foran amatørmarkedet når det gjelder den teknologiske utviklingen av kameraer. Nå ser vi at de også har begynt å jobbe digitalt fra a til å – med storformatskrivere av rå kvalitet og projektorer i studio hvor de kan vise bildene mens brudeparet er der. For oss er det viktig å levere utstyr til alle ledd i prosessen, både for amatører og profesjonelle, sier Langeland.

– Hvor kjøper folk flest fotoutstyret i årene som kommer?

– Det blir godt spredt, og det vil ikke lenger være noe som heter fotobransjen. Dette er blitt en del av forbrukerelektronikken, og kamera blir solgt hos lyd- og bildehandlere, data- og til og med kontoraktører, samt de tradisjonelle fotobutikkene.

– Hvordan er det for Canon å forholde seg til alle disse kanalene?

Bred distribusjon

– Det er først og fremst gøy. Vi har hatt flere år med kraftig vekst, og vi satser på en bred distribusjon. Vi ønsker å samarbeide med dem som satser på vekst innen kamera og utskriftsprodukter, sier Langeland.

Han forteller at Canon har gjort det godt på skriversiden, og at de i andrekvartal for første gang var nummer én i utskriftsmarkedet totalt på blekk, både for multifunksjon og rene skrivere.

– Lanseringen av Pixma, det at vi skapte et merkenavn også innen utskriftsmarkedet, er den viktigste årsaken til denne suksessen. Skriverne våre er helt rå, og vi har vunnet det meste av det som har vært av tester. Nå er det også slutt på diskusjonen om holdbarhet og bildekvalitet mellom tradisjonelt fotokjemisk papir og digitalutskrift. Det er like bra! hevder Langeland.

– Hvordan er det å konkurrere med kopier til 50 øre per stykk hos elektronikkjedene?

– Jeg opplever ikke at vi er konkurrenter. Det viktigste er å skape markedsvekst, uavhengig av om folk skriver ut hjemme eller i butikken. det viktige er at kundene får bildene ut, og at folk lager flere bilder hjelper alle i bransjen.

– Dere selger EOS 400D i en pakke med et 18-55 mm objektiv. Synes dere dette objektivet yter kameraet rettferdighet?

– Det er kanskje det beste objektivet vi har med tanke på prisen. 18-55 er undervurdert på alle måter, sier Stubberud.

Han vil heller anbefale butikkene å selge med et ekstra objektiv med en annen brennvidde, fremfor å selge et dyrere objektiv i samme område.

– Er kunnskapsnivået i elektronikkjedene god nok til å selge speilrefleks?

– Ja, det tror jeg. Og det blir bedre og bedre. Denne bransjen solgte ikke filmbaserte speilrefleks tidligere, og har derfor ikke erfaring med hvilke muligheter som ligger i tilbehøret. Men denne erfaringen får de snart, mener Stubberud.

Powered by Labrador CMS