Casio kaller sitt nye superraske kamera en digital revolusjon

– Dette er spesielt viktig for Casio siden vi er den eneste av de fem største leverandørene på det nordiske markedet som ikke har digital speilrefleks.

Det sier administrerende direktør Eivind Hovden i Casio Skandinavia, som på IFA kunne presentere prototypen på et superraskt multizoom-kamera. Casio slo på stortromma, og karakteriserte på sitt pressemøte nyheten som en ny kamerakategori. Kameraet kan ta videoopptak med 300 bilder per sekund og 60 stillbilder per sekund, noe som er en tidobling i forhold til kameraene som er på markedet i dag.

– Vi ønsker å gjeninnta posisjonen som den innovative kameraprodusenten i det digitale kameramarkedet. Å konkurrere med Canon og Nikon på digital speilrefleks hadde vært en mye dårligere løsning, sier Hovden.

Kameraet har ennå ikke fått noe navn, men Hovden håper det vil være i handelen på nyåret. Prisen er ikke fastsatt, men vil ligge mellom 6.000 og 8.000 kroner.

Også for profesjonelle

– Det blir veldig spennende å se hvordan markedet tar mot det nye høyhastighetskameraet. Det første vi er spent på å se er hvilke tester kameraet får og hvordan den profesjonelle delen av brukerne tar i mot det. Det som nå er vist på pressemøtet her i Berlin er utrolig spennende, en liten revolusjon når det gjelder digitalkamera, sier Hovden.

Konseptet bak kameraet er at brukeren skal kunne sikre seg bilder av det beste øyeblikket, og det skal være så raskt at det sikrer bilder av det som skjer selv før utløseren trykkes helt ned.

– Kameraet får den nyeste og råeste CMOS-sensoren og gjør brukeren i stand til å fange situasjoner øyet ikke kan oppfatte. Verdensmarkedet vil snart nå toppen med 100 millioner solgte kamera, Casio utvider markedet med en ny kategori, sa Casios toppledelse på pressemøtet.

Prosessoren i kameraet er i stand til å ta et stort antall bilder på kort tid, men opptakstiden begrenses av kapasiteten og hastigheten på minnekortet som brukes.

Casio lanserte på IFA også YouTube-funksjon i sine digitale kompaktkamera. Hovden tror dette spesielt vil appellere til de yngre, som med disse kameraene enkelt kan publisere videoopptakene sine på nettstedet.

– Casio har lagt alt til rette slik at opptakene kan legges direkte ut på YouTube. Vi tror dette blir godt mottatt, sier Hovden.

– Det er først nå at Casio lanserer kameramodeller med ansiktsgjenkjenning. Har det vært en ulempe for dere at dere har manglet denne funksjonen?

Endelig ansiktsgjenkjenning

– Vi kommer med ansiktsgjenkjenning på fire modeller. Det er selvsagt ikke positivt når kundene etterspør noe som du ikke kan tilby, så det er greit å få dette på plass.

Eivind Hovden har ledet Casio Skandinavia det året selskapet har eksistert, etter at Casio i Japan kjøpte den norske Casio-importøren Casinus og ga dem ansvaret også for det svenske markedet.

– Casio gjorde det tidligere ikke så godt i Sverige, og vi har økt markedsandelen fra 1,5 til 6,3 prosent. Dette er vi svært fornøyd med. I Norge hadde vi mellom fem og seks prosent, og vi har økt til ni prosent av totalmarkedet inkludert digital speilrefleks – og tett på elleve prosent hvis man bare ser på kompaktkamera. Vi følger med andre ord budsjettene våre – og vel så det, sier Hovden.

– Hva betyr de ulike salgskanalene for Casio?

Spent på Media Markt

– Uten det rette kanalvalget er det dessverre slik at man kommer til kort. Vi har lenge hatt gode relasjoner til Elkjøp og Expert som er de største kanalene i Norge. Dette er videreutviklet i Sverige, der Expert nå er vår største kunde – i tillegg til at vi vokser hos Elkjøp. Vi venter i spenning på hva som skjer hos Media Markt, som er i ferd med å utvide fra to til sju butikker i Sverige. Media Markt er en av Casios største kunder i Europa, med utrolige markedsandeler i Tyskland. I Sverige finnes også mange andre store aktører som er viktige for oss. Det området vi kan gjøre det bedre i Sverige er på internett, sier Hovden.

– Hvilke ambisjoner har dere for Norge og Skandinavia?

– Vårt første mål er å komme over ti prosent i begge land, dette er vi på god vei til å nå i Norge – og vi ligger et halvt til ett år etter i Sverige. Siden må vi sette oss nye mål, sier Hovden.

Powered by Labrador CMS