Zen Vision:M har 30 GB harddisk, og skjerm med 260.000 farger. den spiller formatene WMA (with DRM), MP3, WAV, MPEG (1/2/4), DivX, XviD, WMV og JPEG, og kan koples til TVen med en AV-kabel. Pris: 3.000,-

Creative satser både på spill og MP3

- Vi forventer en stor vekst i spillmarkedet, og fokuserer på det øvre sjikt men med priser som gjør produktene aktuelle for folk flest.

Det sier europeisk markedssjef Riccardo De Rinaldini. Han forteller at Creative står på to bein, og forventer størst vekst innen MP3.

 

- Hva betyr spillmarkedet for Creative?

 

- Spillmarkedet er svært interessant. Etter noen år uten vekst innen konsollspill, ser vi nå at PC-markedet får en sterkere vekst. Noe av motivasjonen er kanskje den store interessen for LAN-spill og spill på nett i grupper. Antall konkurranser er økende. Det faktum at det finnes profesjonelle spillere som Johnathan ”Fatal1ty” Wendel, som er vår samarbeidspartner når det gjelder å utvikle nye produkter, har ført til en økende interesse for spill.

 

- Hvilke spillprodukter lanserer Creative?

 

- Når det gjelder lydkort, har vi lansert X-Fi som er et helt nytt konsept for lydkort. Vi kommer nå med et kort spesielt utviklet for spillere, Soundblaster X-Fi Fatal1ty. Dette gjør det mulig å frigjøre all prosessorkraft til å håndtere spillet. Lydkortet gir kringlyd i hodesettet, som gjør det mulig for spillerne å høre en fiende komme bak seg – også med hodesett. Andre produkter som bærer Fatal1ty-navnet er en mus spesielt utviklet for spillere med de riktige knappene, samt hodesett med mikrofon som er egnet for LAN-arrangement eller til bruk når resten av huset ønsker å sove.

 

Økt interesse for spill

- Hvordan vil spillmarkedet utvikles?

 

- Det kommer stadig nye spill og det er stor interesse rundt disse. I tillegg arrangeres det konkurranser og internasjonale spillarrangement. Dette vil øke interessen for spill, og vi forventer en stor vekst i spillmarkedet og det utstyret spillerne bruker.

 

- Hva er Creatives mål i spillmarkedet?

 

- Vi fokuserer på det øvre sjikt av dette markedet med våre Fatal1ty-produkter, men med prispunkt som gjør dem aktuelle også for folk flest. Med andre ord: proffutstyr til hverdagspriser!

 

- Creative står på to bein: lyd og spill. Kan du si noe om betydningen av disse i forhold til hverandre?

 

- Creative ble født som et lydselskap da vi utviklet SoundBlaster, som i dag er blitt en standard for PC-lyd. Dette var i mange år vært ensbetydende med lyd til spill, men ble dramatisk endret med MP3-formatet. I dag blir datamaskinen stadig mer brukt som en underholdningsmaskin man spiller musikk på. MP3-spillere er et lydprodukt som ikke er like sterkt knyttet til PCen som dataspill. Dermed har vi to produktlinjer: datamaskinbaserte spillprodukter og bærbare MP3-produkter. Jeg vil si at den største veksten når det gjelder volum ligger i MP3-spillerne. Dette markedet har eksplodert, og vokser fortsatt svært raskt.

 

- Hva vil du si om Creatives posisjon i dette markedet?

 

Fastminne og harddisk

- Når det gjelder markedsandeler er vi ledende i en rekke land, for eksempel Sverige. Danmark, Italia og Portugal både på fastminne og harddisk. I Frankrike er vi markedsleder på fastminne. Når det gjelder kvaliteten på produktene våre har vi 25 års erfaring på lyd gjennom SoundBlaster. På våre nyeste modeller som Zen Vision M har vi tilstrebet oss å bruke de beste komponentene som er tilgjengelig, for eksempel har LCD-skjermen den høyeste oppløsning i markedet med 260.000 farger.

 

Konkurrerende portable spillere, som jeg ikke vil si navnet på, har 65.000 farger. Vi fokuserer på å levere de beste produktene som gir kundene den beste brukeropplevelsen.

 

- Hvordan er X-Fi-systemet mottatt i markedet?

 

- Svært godt, spesielt blant folk som er opptatt av hvilken ytelse PCen gir. X-Fi gir en lydopplevelse ingen andre i markedet kan by på. Det har også økt interessen for lyd blant PC-leverandører og dem som bygger PC. Denne har vært lav de senere år, da datamaskiner har blitt levert med lyd integrert på hovedkortet. Våre nye lydkort gir en helt ny opplevelse, og gjør det mulig for produsentene å skille seg fra konkurrentene. Her på CeBIT har vi hatt stor interesse fra dataleverandører som ønsker å tilby X-Fi i sine maskiner.

 

- Hvilken retning går markedet når det gjelder fastminne og harddisk i MP3-spillere?

 

- Når det gjelder volum vil fastminne øke mest. Denne teknologien gir de minste og mest bærbare enhetene. Enheter med harddisk brukes til å lagre store mengder musikk eller video. ZenVision M har for eksempel 30 GB harddisk, som gir plass til 120 timer video.

 

Riccardo De Rinaldini med det trådløse hodesettet SL3100, med åtte timers spilletid. Pris: 1.100,-. Foto: Stian Sønsteng.
Hodesettet Fatal1ty 2020 er utviklet for langvarig bruk, og mikrofonen har støyreduksjon. Pris: 1.000,-
Fatal1ty 2020 Mouse er utviklet i samarbeid med Johnathan ”Fatal1ty” Wendel. Pris: 600,-
GigaWorks G550W med 36 watt RMS i fem kanaler, samt 130 watt RMS basshøyttaler. Trådløs overføring mellom basshøyttaler og bakhøyttalere. Pris: 3.500,-
GigaWorks T20 koster 900,-
I-Trigue 200 koster 350,-
Nettkamera på 1,3 MP, vidvinkelobjektiv og støyreduksjon i den innebygde mikrofonen. Pris: 900,-
Til toppen