Terje Gudmundsen viste på kompetansedagene i Ørebro i april Elon-gruppens kjøkkenkonsept Bäcklunda.

DANSK KJØKKEN HOS EURONICS

– I første omgang kan det være aktuelt for 20-25 Euronics-forhandlere å selge våre danskproduserte Bäcklunda-kjøkken.

Det sier Terje Gudmundsen, produktsjef for hvitevarer og småelektriske produkter i Euronics Norge. Når vi møter ham på kjedens kompetansedager i Ørebro i Sverige, der hovedkontoret til Elon Group ligger, viser han frem gruppens kjøkkenkonsept som ble etablert i 2015.

– Når kommer Bäcklunda-kjøkkenet hos butikkene i Euronics Norge?

Vi kan starte i morgen, siden kjøkkenmodellene allerede ligger på lageret her i Ørebro

– Kanskje i løpet av høsten. Vi kan starte i morgen, siden kjøkkenmodellene allerede ligger på lageret her i Ørebro. I Sverige garanterer de levering i løpet av tre til fem dager, mens vi vil forsøke å nå én uke i Norge, sier Gudmundsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Ønsker kjedeledelsen i Euronics Norge at mange av butikkene deres skal ha kjøkkeninnredning i sortimentet?

– Per i dag er det nok ikke naturlig for flertallet Euronics-forhandlere å ha kjøkken, men fra starten kan dette være aktuelt for 20-25 av butikkene i kjeden.

– Er dette fordi det koster mye å begynne med kjøkken?

 

Bäcklunda ved Ørebro

– Oppstartskostnaden er ikke veldig stor. Det som er dyrt er tegneprogrammet, og du må ha dedikerte medarbeidere som kan kjøkken. Du må selge noen kjøkken i løpet av året før du tar inn grunninvesteringen; denne ligger i infrastrukturen og varemottak, sier Gudmundsen.

Bäcklunda er Elon-gruppens eget kjøkkenmerke. Navnet er hentet fra et tettsted som ligger sju kilometer fra hovedlageret i Ørebro.

– Konsernledelsen i Elon Group ønsker at ti prosent av salget i kjedene i løpet av tre år skal være egne varemerker, og det er gjort en kjempejobb i forbindelse med denne satsingen. Noe av årsaken til at mange ikke har lykkes med egne varemerker er at det koster for mye å markedsføre et nytt varemerke. Elon Group har sett til Ikea, og bruker på samme måte steds- og personnavn på produktene. Dette setter i gang flere følelser og gjør det lettere å huske navnene, sier Gudmundsen.

 

Elvita, Elis&Elsa

Varemerket Elis&Elsa skal være fornuftige og trygge produkter til riktige priser, og brukes på småelektriske produkter. Elvita er varenavnet som har eksistert lengst i gruppen, og brukes på rimeligere hvitevarer, vesentlig på kalde produkter til å begynne med. Her er en binders brukt i logoen, som skal symbolisere trygghet.

– Når kommer disse produktene i de norske butikkene?

– Noen finnes der allerede, men da under varemerket Canvac. Nå er Canvac omdefinert, og varemerket skal brukes på varmepumper, støvsugere, luftrensere, avfuktere og slik. Dette er et kjent varemerke i Sverige, sier Gudmundsen.

– Hva med leveringstiden; er den blitt kortere eller lengre etter at dere på hvitevarer og småelektriske produkter gikk over til EELs sentrallager her i Ørebro?

– Den er det samme. Hver butikk har to leveringsdager i uken, og vi når de aller fleste butikkene fra to til fem dager, sier Gudmundsen.

Elias&Elsa og Elvita er Elon-gruppens egne varemerker innen henholdsvis småelektriske produkter og hvitevarer.
Blenderen 9310KB-ES fra Elis&Elsa.
Til toppen