Den nordiske Elkjøp-ledelsen handler for Europa

For første gang har den nordiske Elkjøp-ledelsen vært med på leverandørforhandlinger for hele det europeiske markedet.

Det forteller kategoridirektør Tommy Myhre i Elkjøp Nordic AS. Den europeiske forhandlingsrunden for kjeden ble gjennomført før de arrangerte et produktkurs for hvitevarer på Lillestrøm.

– Dette henger sammen med at produktsortimentet vårt blir mer og mer internasjonalt i takt med kjedens vekst i Europa. Samtidig har vi hele tiden lokale tilpasninger. Det betyr at sortimentet vi viser selgerne her på Lillestrøm fra de store internasjonale produsentene er tilpasset det nordiske markedet, sier Myhre.

I likhet med Frank Haugen sin er norsk innkjøpssjef for elektriske husholdningsapparater legger Myhre vekt på at arrangementet på Lillestrøm er nordisk med lokale tilpasninger til hvert land.

– Det finnes modeller her som er helt lokale sortimentsmessig. Men i og med at vi arbeider ut fra et nordisk sentrallager er hovedtyngden av produkter felles nordiske.

Bedre på bygginn

Nytt av året er et messeområde midt mellom hallene der de store leverandørene holder til. Her fikk også de mindre leverandørene anledning til å vise seg fram, og selgerne kunne snakke med dem i pausene mellom foredragene.

– Vi har dessverre ikke hatt plass til de mindre leverandørene tidligere, men vi vil gjerne ha dem med, sier Myhre.

I tillegg til leverandørprogrammet hadde Elkjøp-ledelsen egne timer med konserninformasjon, strategi og salgstrening.

– Salgssjefen har møte med alle deltakerne i grupperom der vi snakker om interne strategier. Det er for det første oppfølging av hvordan vi gjør det resultatmessig, og det er strategi på hvordan vi skal arbeide med årets sortiment og hva vi ønsker å fokusere på, sier Myhre.

– Hvor mener du dere kan forbedre dere?

– Det viktigste feltet vi ønsker å bli bedre på nå er bygginn-produkter. Vi har hatt veldig god vekst på salg av disse produktene det siste året. Samtidig har markedet vokst kraftig, og vi ser et potensial for å bli bedre.

– Er det vanskelig å få eksponert bygginn-produktene på en god måte i mindre butikker?

– Vi arbeider med display-løsninger for både store og små butikker. Målet er å vise produktene på en profesjonell måte. Stikkordet for alt dette er spesialkunnskap, sier Myhre.

I konkurransesammenheng legger han vekt på at kjøkkenbransjen er en stor konkurrent til kjeden når det gjelder bygginn-produkter. Han mener det er en god del å lære av denne bransjen.

– Hvordan skjer salgstreningen her på produktkurset?

– Folk fra våre HR-avdelinger, human resoursce, står for den interne opplæringen. Når det gjelder salgstreningen har de også opplæring resten av året, men her får vi en time med alle deltakere for å gå gjennom det viktigste med vår selgertrening. I det inngår både behovsanalyse og selgertrening for å finne det rette produktet til kundene selgerne møter, sier Myhre.

Powered by Labrador CMS