DEN SOM SØKER FINNER - men hvem?

– Konsekvensene av digitaliseringen, at teleoperatørene bygger bredere og bredere nett, gjør at vi endrer hvordan vi ønsker å kommunisere.

– Det påvirker hvordan vi selger annonser og også produkter fremover, sier Mikal Rohde i Schibsted.

På årets bransjeting fortalte han om fremtiden for innholdsleverandørene og annonsørene.

– Mye av det vi har sett av vekst til nå legger grunnlaget for hva som skjer videre, sier Rohde.

Det er mange trusler i tillegg til mulighetene dette skaper. Små selskaper er raskere til å snu seg og kan gjøre god butikk i et marked hvor innovative løsninger fungerer.

– Schibsteds historie er at vi eide alt, fra de som lagde avisen via de som trykket den til de som leverte den på døra. De mulighetene er der ikke lenger. På midten av 1990-tallet gjorde vi en del strategiske valg, vi aksepterte at rubrikkannonser og nyheter ville gå på nett, forteller Rohde.

– Nye muligheter er nøkkelen ved digitaliseringen. Nettby har 1,2 mrd sidevisninger hver måned i Norge i dag, 800 000 unge mennesker som kommuniserer med hverandre hver dag.

Helt digitalt

– Vi er snart ferdige med å digitalisere alt innholdet vårt. Tradisjonelt eierskap til innhold og tjenester utfordres. I de landene hvor søkemotorene genererer innholdet tjener ikke innholdsleverandørene nødvendigvis pengene. Det er mye kopiering av innhold, som er umulig å kontrollere. Det er likevel ubegrensede muligheter for nye produkter, aktører og forretningsmodeller, lover Rohde.

Brukeren vil ha frihet til å velge, og da gjelder det å bli indeksert – er du ikke tilgjengelig får du heller ikke besøk.

– Med ny teknologi endres brukeradferden. TV kommer til å bli revolusjonert. ”Om fem år eksisterer ikke tradisjonelle TV-kanaler”, i følge Google, sier Rohde. Vi må bygge systemer deretter. Brukerne lar ikke andre få bestemme hva de skal se.

– Det blir derimot lettere å følge brukeren. Enorme databaser om brukerne og sporing av brukerne på nett gjør det enklere å finne ut av hva forbrukerne gjør på nett. Jo mer du vet om dem, jo bedre løsninger for for eksempel annonser kan du lage, lover Rohde.

Annonsørene bruker penger der brukerne er. Den gjennomsnittlige avisleseren er nå over 60 år gammel. VG øker fra 1.3 mill lesere på nett til over 2 mill.

– Nå beveger leserne seg også over på mobilen, og grunnen til det er Apples iPhone. Den er ekstremt enkel å bruke. Hvis du ikke skreddersyr innholdet ditt til de nye mulighetene, vil du dø. iPhone står nå for halvparten av alle mobilleserne på VG, forteller Rohde.

Kompleksiteten øker dramatisk i fremtiden, på alle mulig rare dingser. Kanskje leseplater erstatter avisene? - Mulighetene er der ute, sier Rohde. Som magasinet Time sa for et par år siden – ”du er vinneren”.

Søkedrevet forretning

– Alt innhold finnes der ute, det må vi bruke for å berike vårt eget innhold. Nye aktører vil bruke ny teknologi til å skape masse nye tjenester, også på andres innhold.

Rohde nevner tredimensjonale karttjenester med kobling til butikker, søk ser han som bindeleddet mellom alt det forskjellige innholdet som ligger på nett.

Rohde trekker frem en automatisk generert oppdeling av aftenpostens innhold på Oslos ni bydeler. Man kobler nyheter med trefftjenester og community-tjenester og alt annet innhold. Her kan man legge verdi på toppen enten ved å bruke journalister, eller la brukerne selv bidra.

Mobilen er fremtiden

– Brukerne vil ha sitt innhold, når det passer dem, på den terminal som passer dem, hvor som helst og med total frihet. Det er en fantastisk mulighet, men et enormt arbeide som må gjøres for å møte brukerne, forteller Rohde.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Les også:

Miljøgifter en stor trussel

Morgendagens vinnere har en egen miljøstrategi

Miljøfokus gir godt omdømme

Ny teknologi supplerer gammel

Fremtidens TV-format er i full, full HD

Media Markt i Norge i 2009?

For mange valg skremmer kunden

Nordboere er runde, lyse og minimalistiske

Er bransjen forberedt på kriser?

Penger, etikk og moral

Mye tull på messe

Powered by Labrador CMS