Det er nok med én kaffeelsker

- Elektrobransjen har en jobb å gjøre for å etablere seg som referansebutikker på espressomaskiner.

- Det skal ikke mye til. Det er nok med en kaffeelsker blant de ansatte i butikken, som brenner for dette, så vil butikken se litt annerledes ut enn hos konkurrenten, sier Kristen A. Hovland.

Han er sjef for Nespresso i Norden, som har sitt hovedkontor på Lilleaker utenfor Oslo. Selskapet har vært på det norske markedet siden 2003, og solgt kombinasjonen av kaffemaskiner og kaffekapsler. Selv om Hovland kan fortelle om gode salgsresultat, skulle han ønske elektronikkbransjens aktører hadde sett potensialet som ligger i kaffe – spesielt porsjonspakket sådan.

- Bransjen er veldig opptatt av flatskjermer og mobiltelefoner. Hvis de skal posisjonere seg som en aktør for all elektronikk, inkludert spesialsmåelektronikk, er det litt og hente, sier Hovland.

Han viser til tall fra Nespressos hovedkontor i Sveits, som viser at porsjonsbasert kaffe vokser i alle europeiske land.

Andre følger etter

- Nå følger andre etter Nespresso, som var pioneren og tok frem konseptet først. Det unike med oss er at vi ikke bare er en maskin- eller kaffeleverandør, vi har begge deler - tilpasset hverandre. Ambisjonen til Nespresso er å bli det foretrukne og respekterte selskapet for porsjonskaffe, en referanseaktør for hvordan perfekt kaffe tilberedes, sier Hovland – fritt sitert etter selskapets visjon.

Nespresso regner med å passere en omsetning på 1 milliard sveitiske franc i 2006, tilsvarende 5,5 milliarder norske kroner. Dette gjelder bare Nespresso, som er eid av Nestlé – verdens største næringsmiddelselskap.

- Vi mener vi er gode på kvaliteten i koppen, fordi kapslene passer til maskinene. Vi kontrollerer alle parametere som er viktig for å få til et bra espressoprodukt. For kunden representerer vi en enkel måte å tilberede en god kopp kaffe, og det er lett å veksle mellom de 12 smaksvariantene vi har, sier Hovland.

an mener handleren setter pris på garantiordningen, der kunden ringer direkte til Nespresso.

Lånemaskiner

- Vi tar hånd om alle garantier og reparasjoner. Hvis en kunde får en feil på sin maskin, sender vi ut en lånemaskin. Ofte handler det om brukerfeil, og vi har et veldig lavt reelt reparasjonsnivå. Siden maskinene krever litt mer servicekunnskap enn en brødrister, har vi gjort det enkelt for alle parter, sier Hovland.

- Det er en av våre suksessfaktorer, at vi gjør det veldig enkelt for handelen, supplerer salgssjef Hans Christian Riege.

Han forteller at Norge kommer godt ut i internundersøkelser, når det gjelder eksponering av produktene i butikk.

- Generelt er handlerne flinke til å lage innbydende og flotte utstillinger, og det synes vi er veldig hyggelig. Noe av forklaringen ligger kanskje i at vi investerer mye i butikk, da ønsker de å holde det fint, sier Riege.

Hovland mener det krever litt mer av handleren, hvis hun eller han ønsker å bli en referansebutikk der kunden går for å kjøpe en kaffemaskin.

- Jeg tror bransjen er klar over at det krever litt, at man må tenke i de riktige banene. Man må både ha viljen, men også ta de grepene som skal til for at butikken eller kjeden ikke bare skal selge det som er populært akkurat nå. På sikt tror jeg dette lønner seg, sier Hovland.

Nr. 2 etter olje

Han legger frem tall som viser at potensialet er stort. Kaffe er verdens nest største handelsvare etter olje, med et marked på 11 milliarder euro på verdensbasis. Ute i Europa har porsjonskaffe vokst betraktelig. Fra 2004 til 2005 vokste markedet med 68 prosent i Europa. Når det gjelder kaffemaskiner, økte salget med 22 prosent fra 2003 til 2005 i de ni største landene.

- Hvis man ser på størrelsen, er kaffemaskiner den nest største bidragsyteren på småelektrisk etter støvsugere. Blant kaffemaskinene har espressomaskinene 56 prosent, porsjonsbasert har økt fra 12 til 22, og filtertraktere har gått ned fra 31 til 22 prosent markedsandel. Det er med andre ord den tradisjonelle trakteren som taper terreng, sier Hovland.

Han forteller at Nespresso i løpet av to år er blitt markedsleder i Norge, men ønsker ikke gå ut med nøyaktige tall. Imidlertid er det offentlig kjent at Nespresso i 2005 ble markedsleder i Europa, med en andel på 16 prosent.

- Andelen vår i Norge er betraktelig høyere enn dette, smiler Hovland.

En trend de siste årene, er at snittprisen på produktene har økt, for Nespressos del fra 967 til 1397 kroner.

Ønsker bedre kvalitet

- Konsumentene er blitt mye mer opptatt av kvalitet, og mange maskiner er stuet bort på grunn av dette. I Sverige har fullautomatmaskiner en god vekst, man vil hva kvalitet og enkelhet. Andelen i Norge er nok ikke så stor, sier Hovland.

Av det totale kaffesalget i Norge, utgjør espressokaffe bare to prosent. Porsjonskaffe utgjør en liten del av dette igjen, men Hovland trøster seg med rapportene fra dagligvarehandelen om at espresso er produktgruppen med størst prosentvis vekst.

- Jeg synes det er skuffende at det bare ble solgt cirka 10.000 espressomaskiner i Norge i 2005. For vår egen del er vi veldig fornøyde med salget, og vi ser at markedet er mottakelig for våre produkter, sier Hovland.

I mai lanseres to nye modeller i Essenza-serien, i fargene Spicy Orange (oransje) og Fizzy Fuchsia (rosa).

- I manuell utgave vil de koste 1.500 kroner. Det er viktig for oss at inngangsprisen skal være fornuftig, spesielt for unge forbrukere. Til høsten slipper vi en veldig spennende maskin med et kubistisk uttrykk. Denne har vi store forventninger til, sier Riege.

Nespresso ansetter en ekstra selger i Norge. I Sverige er man allerede i gang, nå står Danmark for tur – siden Finland og kanskje Island.

- Er dere fornøyd med distribusjonen i Norge?

- Vi øker salgsstaben, og har som mål å øke med to til tre nye aktører i år, sier Hovland.

Powered by Labrador CMS