DETTE VENTER BRANSJEN FOR 2013

Hvordan gikk 2012, og hva blir den viktigste begivenheten for bransjen i 2013? Ikke alle svarte, men her er svarene vi fikk fra kjeder og nettbutikker.

Publisert Sist oppdatert

Lars Christensen

Administrerende direktør

Expert AS

Forbrukerelektronikk er fortsatt populære varer, og 2012 var året hvor nettbrettene virkelig tok av salgsmessig.

– 2012 har vært et restruktureringsår for Expert-kjeden i Norden, blant annet med salget av butikkene i Estland og konkursen i Expert Sverige. Det var også året da vi fikk ny eierstruktur, med Øivind Tidemandsen inn på eiersiden med all hans kompetanse og visjonære detaljhandelssyn.

De viktigste begivenhetene for Expert i 2013 blir derfor å bygge det fremadrettede konsept opp i Norge, Danmark og Finland. På produktsiden blir lanseringen av oled-TV og den fortsatte utviklingen på PC-markedet med sammensmeltingen med nettbrett viktig. Vi vil helt sikkert også se en større utvikling av bevegelses- og stemmeteknologi til styring av både TV og PC. Som berøringsteknologien vil disse utvikle seg til å bli enda raskere.

Andreas Niss

Administrerende direktør

Elkjøp Norge AS

– I 2012 har vi i Elkjøp markert vårt 50 års-jubileum hele året, og vi har hatt mange gode grunner til å feire. Aldri tidligere har Elkjøp-kundene vært mer fornøyd, og aldri før har vi solgt så mye varer. Til tross for et tøft marked har vi økt salget og tatt markedsandeler. Det betyr at kunden velger oss, og det er vi naturligvis kjempefornøyd med. Samtidig har vi klart å effektivisere oss ytterligere, hvilket betyr at vi får et bedre resultat i 2012 enn i 2011. Oppsummert så har det vært et fabelaktig år å være elkjøper!

I 2013 skal vi videreutvikle oss gjennom å fortsatt sette kunden i sjefsstolen og ytterligere forbedre vår kundebehandling. Når det gjelder bransjeutviklingen vil fortsatt produktutvikling stå i fokus. Jeg tror oled og 4K blir store begivenheter. Vi ser nok også at berøringsteknologien vil fortsette å spre seg veldig raskt, på mange produktgrupper. Jeg tror vi i større utstrekning vil se at kundene etterspør mer høyteknologiske hvitevarer.

Victor Bengtsson

Norgessjef

Siba Norge AS

– Siba satset i 2012 på mer transparente priser. Vi oppfordret norske forbrukere til å sammenligne priser før kjøp, og viste at prisene våre sto seg godt i konkurransen. Vårt vinnerkonsept ”alltid nettpris i butikk” ble etterspurt av mange. Satsingene ga effekt, og vi økte omsetningen sammenlignet med 2011. Dessuten hadde vi en svært positiv økning i netthandelen. Øvrige nøkkeltall gikk også oppover, slik at vi totalt sett er svært fornøyd med 2012. Når man ser på omsetningen i fjerde kvartal og januar ser den positive trenden ut til å holde seg.

I 2013 tror vi forbrukerne blir stadig mer bevisste, både når det gjelder pris og ny teknologi. Det gjelder å være ekstra lydhøre for hvordan forbrukerne vil handle; via mobilen, på nettet, i butikk eller på annen måte, og se til at man er tilgjengelig på alle plattformer. Dette har Siba en stor fordel av, da vi har en velutviklet multikanalsløsning som hele tiden er under utvikling.

Filip Elverhøy

Norgessjef

Netonnet.no

– Netonnet gikk forbi de fleste konkurrenter i 2012 og er nå i godt selskap med de fire største nettbutikkene innen elektronikk i Norge. Netonnet er i løpet av to år blitt kåret til Norges billigste nettbutikk og den med best brukervennlighet, og vi har lansert en mobil handelsplattform og nye produktområder som komponenter. Oppsummert har det vært et meget godt år for selskapet, som sluttet med et fantastisk resultat på 37 prosent vekst i desember mot 2011.

I 2013 tror jeg personlig helse og fitnessprodukter vil få et oppsving. Her kommer det mye spennende, og vi trenger ikke gi all omsetningen av dette til sportsbransjen. Bransjen vil bli enda mer transparent, og det vil nok gi enkelte kjeder noen enda større utfordringer... Netonnet skal videreutvikle mobilplattformen, bredde sortimentet og satse enda tyngre på kundeopplevelse og service.

Trond Samuelsen

Administrerende direktør

Lefdal Elektromarked AS

– Vi ser tilbake på et godt år med fin vekst totalt. Lyd og bilde har hatt noe nedgang hos oss, øvrige sektorer har hatt vekst. Med avvikende regnskapsår kan vi ikke si noe konkret om resultatene, men R12 (rullerende måneder fra 1. januar til og med 31. desember) viser økt resultat mot 2011. Både totalt antall kunder, snitt per handel og snittpris per vare gikk opp.

I 2013 er det vanskelig å se de store produktnyhetene, men vi ser at kjøkkenspesialistene ikke vokser på samme måte som elektrobransjen - samtidig som folks investering i boligene sine øker. Vi tror salg av hvitevarer vil vokse, og at salg av kjøkken vil øke signifikant. Håndholdte produkter, mobiltelefoner samt datakraft- og datautstyr vil øke. Bransjen må fortsette å være innovatører på digitale flater, øke kundeservicen og øke tilgjengeligheten.

Roar Olafsen

Daglig leder

Soundgarden

– Vår omsetning har vært relativt stabil og vi endte opp ganske likt som i 2011. Resultatet er ikke klart, men vi ligger an til en resultatforbedring.

I 2013 vil 4K og oled innen lyd- og bildedelen av bransjen være en begivenhet rent kommunikasjonsmessig mot forbruker, dersom dette kommer til markedene som varslet.

Kenneth Baltzersen

Administrerende direktør

Euronics Norge AS

– Omsetningsmessig kom vi i 2012 ut helt likt med 2011. Således kan vi ikke være fornøyde, selv om markedet har vært vanskelig. Det positive er at vi totalt sett bedret bruttofortjenesten ut av butikk.

I 2013 vil økt konkurranse i markedet bidra til ytterligere pris- og marginpress, noe som også vil spre seg til varegrupper som hittil har vært delvis skjermet. Økt fokus på mersalg og salg av tjenester rundt selve produktet vil derfor bli enda mer viktig.

Tor Ole Karlsen

Kjedeleder

Telekiosken

– Året som har gått har vært tøft på mange måter. Marginer blir skviset, i hovedsak på grunn av prispress fra nett og det faktum at det er stadig færre terminaler som gjelder. Noe som igjen forsterker prispresset.

I år vil nok operatørbutikker for vår del være det største. Både Tele2 og Telenor signaliserer sterkt at de i 2013 skal ha på plass operatørprofilerte butikker, og integrere dette i multikanal med nett. Det vil gi både utfordringer og muligheter.

Harald Haaland

Administrerende direktør

Hifi-klubben

– 2012 ble et godt og spennende år for Hifi-klubben, hvor vi for første gang har tatt konseptet utenfor Skandinavia og etablert oss med de første fire butikker i Nederland. Vi fortsatte vår økonomiske vekst, og leverte rekordomsetning for konsernet i regnskapsåret som ble avsluttet i april 2012. Den positive trenden har fortsatt i siste halvdel av 2012. I løpet av året har vi åpnet fire nye butikker i Skandinavia, med ytterligere fire på vei innenfor de neste månedene. I Nederland forventer vi å åpne ytterligere 3-4 butikker i løpet av 2013.

2013 blir året der strømmingstjenestene for alvor overtar for de fysiske mediene. Innenfor lydkategorien er trenden allerede i ferd med å bli moden, nå står video for tur.

Kristian Renaas

Salgsdirektør Netcom

NetCom-butikkene

– NetCom-butikkene økte salget og toppet flere servicemålinger 2013. Det siste er vi ekstra stolt over, da kundedialog og service i alle kontaktpunkt er et viktig satsningsområde for NetCom.

I 2013 blir tildelingen av 800 MHz-frekvensene den viktigste begivenheten for bransjen. Dette muliggjør en helt annen geografisk utstrekning av høyhastighets mobilt bredbånd.

Jan Røsholm

Administrerende direktør

Stiftelsen Elektronikkbransjen

– Forbrukerelektronikk er fortsatt populære varer, og 2012 var året hvor nettbrettene virkelig tok av salgsmessig. Det var også gode tall for mobil og hvitevarer, mens forbrukerne kjøpte stadig større TV-skjermer. Gjennomsnittstørrelsen er nå over 40 tommer.

I 2013 tror jeg trenden med at alle produkter kommuniserer med hverandre og nettet vil øke. Netthandelen av forbrukerelektronikk vil også øke. Når det gjelder rammebetingelser vil det komme en ny EE-forskrift som vil være viktig for bransjen.

Powered by Labrador CMS