Steinar Eikum i XL Audio med TouchMix-30 Pro fra amerikanske QSC. – Lydteknikere født etter 1989 styrer gjerne lyden med et nettbrett, sier Eikum. Foto: Stian Sønsteng

DIGITALMIKSER MED ALDERSGRENSE

– De gamle gutta vil gjerne ha en fysisk mikser med fadere, mens de som er født etter 1989 ser annerledes på det. Dette er en del av deres verden.

Det sier Steinar Eikum, proaudio-konsulent i XL Audio, som er en del av EM Nordic. Når vi møter ham på LLB-messen på Telenor Arena den første uken i mars, viser han frem TouchMix fra QSC. De digitale mikserne kan styres via en app på nettbrettet eller smarttelefonen, men dette er ifølge Eikum altså en funksjon litt voksne lydteknikere ikke er så opptatt av.

Det fine med TouchMix er at det kan være en opptaksmaskin hvis du hekter på en harddisk

QSC ble etablert for snart 50 år siden, og har hovedkontor i Costa Mesa i California i USA. De startet med å bygge forsterkere til PA-systemer, Public Address, og utvidet etter noen år porteføljen med høyttalersystem og for noen år siden lanserte de sine første digitale miksere.

– TouchMix har ingen fysiske spaker, men styres via en skjerm i kombinasjon med knapper og brytere. Vi selger i dag tre modeller, med åtte, 16 og 30 mic-innganger, sier Eikum.

– Hvem kjøper disse?

– De minste kjøpes av små band eller duoer som bruker dem på konserter, og jo flere spor dess flere muligheter har man. Det fine med TouchMix er at det kan være en opptaksmaskin hvis du hekter på en harddisk. Mikseren tar samtidig opp alle kanaler, og siden kan man mikse dette, sier Eikum.

TouchMix-30 Pro fra amerikanske QSC. Mikseren har 30 spor, mulighet for opptak på harddisk, og kan styres via en app. Pris: 16.476,- eks. mva.
TouchMix-30 Pro fra amerikanske QSC. Mikseren har 30 spor, mulighet for opptak på harddisk, og kan styres via en app. Pris: 16.476,- eks. mva.

 

TouchMix kan som nevnt fjernstyres via et nettbrett eller en smarttelefon.

– Du kan på mikseren bestemme hvor mye tilgang man får på den håndholdte enheten. For eksempel kan trommeslageren kun få tilgang til å styre sin egen monitor, men ikke lyden ut i salen, sier Eikum.

PA fra Outline

På LLB-messen viser han studiomonitorer fra Denon professional og Marantz professional, som begge er eid av amerikanske inMusic.

– Fra Marantz har vi nettopp fått inn en stormembran kondensatormikrofon som låter veldig bra. Den heter MPM-1000, koster bare 655 kroner, og er helt perfekt hvis du skal ta opp tale til for eksempel podcast, sier Eikum.

MPM-1000 har ikke USB, men Eikum sier de for noen år siden merket interessen for USB-mikrofoner for opptak direkte på PC, og sier Marantz også har slike modeller.

Fra Marantz og Denon viser han også mye annet utstyr for plassering i rackstativ, som miksere, CD-spillere og Blu-Ray Disc med og uten blåtann.

Marantz Professional MPM-1000 er en stormembran kondensatormikrofon. Pris: 524,- eks. mva.
Marantz Professional MPM-1000 er en stormembran kondensatormikrofon. Pris: 524,- eks. mva.

 

– Outline er et nytt agentur for oss. Dette er profesjonelle PA-høyttalere, med blant annet søylehøyttalere, såkalt line array, der man kombinerer flere i bananene man ser henge på konserter. Dette er et relativt lite italiensk familieselskap, som har holdt på i mange år. Produktene deres er veldig populære, og de er distribuert i hele verden, sier Eikum.

EM Nordic er et nordisk distribusjonsselskap, med hovedkontor og varelager rett sør for Stockholm og salgskontor i Danmark, Finland og Norge. Selskapet ble grunnlagt av Benny Englund i 1962, i porteføljen har de musikkinstrumenter og –utstyr i alle kategorier, unntatt blås. Profesjonell audio utgjør en tredel av omsetningen.

Konsernet har rundt 50 ansatte, seks av disse arbeider i Norge, og omsetningen totalt er cirka 30 millioner kroner.

Til toppen