Den skal tidlig krøkes som god DJ skal bli. Det var tilløp til kø på Pioneers stand for å få testet de nye DDJ-WeGo. Foto: Marte Ottemo

DJ-TAKTER FRA PIONEER

Pioneer-standen var full av gutter fra seks til seksti som ville teste ut DJ-drømmen, og selskapet skal satser hardt på lyd framover.

Det lover daglig leder i Pioneer Norge, Finn Urianstad. 

– Mye av grunnfjellet til Pioneer ligger i hjemmekino-receivere. Det er et tøft marked, men vi er markedsledende i Europa. Det som er relativt nytt er at vi også har blitt markedsledende i Europa på tokanal-systemer, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det er også et produkt som trekker til seg ungdom, og det er viktig for merkevarebyggingen

Tro på trådløse planker

Pioneer sluttet å produsere TV-er i 2008, etter å ha fått en god posisjon særlig i det norske markedet. I dag er det seks personer i den norske organisasjonen, men dette har også med nordisk konsolidering av funksjoner og outsourcing å gjøre.

– Lydplanker er kanskje det mest spennende produktet for vår del, dette er et marked i positiv utvikling. Vi lager ikke et rent designprodukt, men har fokus på god lyd og fornuftige tilkoblinger. Vi kommer med tre ulike modeller fra 2.500 kroner og oppover, og de har både Blåtann, miracast for speiling av innhold fra mobilen og nettbrettet til TV-en og mye mer, sier han.

Står på ønskelisten

Når Elektronikkbransjen besøker Pioneers stand er det likevel ingen tvil om hva som trekker folk, i alle fall guttene mellom seks og 16 år.

– DJ-satsningen vår er veldig spennende, det er helt ekstremt å se hvor folk befinner seg på standen vår. Det er også et produkt som trekker til seg ungdom, og det er viktig for merkevarebyggingen, sier Urianstad.

Produktet det er snakk om heter DDJ-WeGo, og erstatter en tidligere modell. Pioneer har lenge hatt en svært god posisjon på proffsiden i DJ-markedet, og tar nå med seg erfaringene inn i forbrukermarkedet.

– Vi har hatt DJ-produkter i mange år, og med en kontroller som koster rundt 2.700 kroner ser vi at unge mennesker ønsker seg dette til jul og konfirmasjon. De tradisjonelle kjedene sier de merker stadig større etterspørsel etter disse produktene, så vi kommer til å jobbe mer mot denne kanalen i stedet for bare de proffe lydbutikkene, sier norgessjefen.

Salgssjef Espen Engh og daglig leder Finn Urianstad i Pioneer Norge har stor tro på markedet for lydplanker framover, her med selskapets siste modell. Foto: Marte Ottemo
Til toppen