Til tross for at salget av nettbrett har falt kraftig de siste årene, ligger produktet fortsatt på topp på listen over hva nordmenn ønsker å se under juletreet. Mest populært er nettbrettet blant de eldre, kan administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, fortelle. Foto: Stian Sønsteng

DOBLING I ANTALL NETTBRETT

Nordmenn fortsetter å kjøpe avanserte mobiltelefoner, og nettbrett har hatt kraftig vekst i 2013.

Etter en liten nedgang i salget av mobiltelefoner i 2012 øker nå antall solgte mobiler til 2,4 millioner enheter i 2012, opp ni prosent fra 2,2 millioner i 2012. Antall solgte mobiltelefoner i 2013 er det høyeste siden toppåret 2010, hvor det ble solgt 2,5 millioner telefoner.

Nordmenn kjøper både dyre og avanserte mobiletelefoner, snittsprisen ligger på 3.500 kroner. Samlet står mobil og nettbrett for 43 prosent av totalomsetningen innen forbrukerelektronikk i Norge.

Stiftelsen Elektronikkbransjen har beregnet at det ble solgt rundt 950.000 nettbrett i konsumentmarkedet i 2013, det er en økning på 90 prosent

 

Vårt viktigste tilbehør

– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Mobilen og dens tilbehør er blitt en del av folks personlige stil, og fra 2014 starter vi nå også å måle salget av såkalte «wearables», mobiltilbehør som smartklokker og fitness-armbånd, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hele 90 prosent av de solgte mobilene i 2012 var en smarttelefon, en liten økning fra 2012 hvor tallet var 86 prosent. Trenden går også mot stadig større skjerm på mobilene, og skjermstørrelse vil også bli en del av Stiftelsen Elektronikkbransjens statistikk i 2014.

 

Nettbrett med storm

Nettbrettene tok markedet med storm i 2012, og fortsatte bare veksten i 2013. Stiftelsen Elektronikkbransjen har beregnet at det ble solgt rundt 950.000 nettbrett i konsumentmarkedet i 2013, det er en økning på 90 prosent i forhold til 2012s 500.000 solgte nettbrett.

 – Vi gjør oppmerksom på at våre tall er basert på estimater fra flere ulike kilder i bransjen, da segmentets største aktør, Apple, ikke leverer salgstall til oss, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Mobilen kjerne for tjenester

Trendene vi ser for 2014 er en fortsatt utvikling av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder.

 – Mobilen blir hjernen som sensorer som fitness-armbånd, smartklokker, pulsbånd og diabetes- og blodtrykksmålere kobler seg til, og som hjelper til med å holde deg frisk og aktiv, sier Ottemo.

Prognosegruppen venter at smarttelefonsalget vil holde seg stabilt på 2,4 millioner enheter også i 2013, og at andelen smarttelefoner fortsatt vil ligge rundt 90 prosent.

Les også:

Større TV og flere nettbrett

Større, men færre TVer

Ny bilderekord og mer action i video

Fenomenal DAB-vekst

Vi kjøper mer til kjøkkenet

Dobling i antall nettbrett

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser samme trend som Expert og Elkjøp. Foto: Stian Sønsteng
Hans F. Johansson, statistikkansvarlig i Stiftelsen Elektronikkbransjen, kan fortelle at organisasjonen nå starter å samle statistikk også over antall solgte Ultra HD-TVer. Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, gleder seg over vekst i action-kameramarkedet. Foto: Stian Sønsteng
– Salget av digitalradio fortsetter å øke kraftig, og de bærbare modellene er blitt svært populære, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
Nordmenn kjøper fortsatt mye hvitevarer. Foto: Stian Sønsteng.
Smarttelefoner fortsetter å selge bra. Nordmenn kjøpte 9 prosent flere mobiler i 2013 enn 2012. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen