ELKJØP ÅPNER MEGASTORE i Kristiansand og Oslo

Elkjøp etablerer ytterligere to Megastore-butikker i løpet av året; i Kristiansand i mai og på Ullevål i Oslo i desember.

– Min ambisjon er at vi skal ta rotta på den nye Expert-butikken på Klingenberg i Oslo sentrum, sier Andreas Niss.

Han er opplæringsansvarlig i Elkjøp Norge, og blir varehussjef ved Elkjøp Megastore Ullevål.

I mai 2008 åpnet Elkjøp sin første Megastore på Karihaugen i Lørenskog utenfor Oslo, med 4.500 kvadratmeter butikkflate. Nummer to åpner i Sørlandsparken utenfor Kristiansand i mai med 4.000 kvadratmeter, mens nummer tre åpner i desember ved Ullevål stadion i Oslo med 4.000 kvadratmeter.

– Da Elkjøp åpnet de første varehusene i sentral-Europa for noen år siden ble det sagt at det ikke ville gå å drive et elektromarked på 4.000 kvadratmeter i Norge. Hva har skjedd?

– Markedet i Norge har vokst med nesten 10 prosent hvert år siden 2002. Vi fikk en nulltilstand i 2008, men vi ser store muligheter fremover. Handlemønsteret til kunden er endret de siste fem årene, med internett som en god informasjonskanal. Megastore-konseptet har som mål å samle alt på ett sted, og at kundene kan prøve bruksklare produkter i butikken, sier Henrik Bjønnes som er administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Økte 30 prosent

Han forteller at omsetningen på Karihaugen er økt med cirka 30 prosent etter at de økte arealet fra 2.800 til 4.500 kvadratmeter.

– Jeg skal ikke si at alt har gått plettfritt. Det er en ny driftsform å drive en så stor butikk. Å få med seg kvaliteten i alle ledd er en lederutfordring. Vi baserer noe av den økte omsetningen på varegrupper der vi tidligere ikke har vært så sterke, sier Bjønnes.

– Som for eksempel?

– Foto og underholdning, egne avdelinger for forretningskunder og lyd, vi satser mer på kjøkkenområdet og gjør en god del rundt kaffe.

– Ambisjonen deres har vært å åpne 10-15 Megastore-butikker. Er Kristiansand et stort nok distrikt?

– I utgangspunktet har vi forbeholdt konseptet til de fire store byene. Men Sørlandssenteret trekker folk langveis fra, så kundegrunnlaget er stort nok, sier Bjønnes.

– I disse tider, ruller dere ut nye Megastore-butikker i samme takt som planlagt eller har dere satt på bremsen?

Utfordringer i England

– Vi følger planene, men det er ingen vits å forhaste seg. Nedgangstidene byr også på muligheter, siden etterspørselen etter kvadratmeterne som bygges ut ikke er så stor - og vi som sikker leietaker kan oppnå billigere avtaler.

– Hvordan har det gått for Elkjøp hittil i år?

– Vi har hatt en god start på året. Vi er børsnoterte og kan ikke gå i detaljer, men jeg kan si såpass som at vi ser en oppadgående trend. Personlig er jeg mer positiv nå enn ved årsskiftet. Tiltakspakkene fra regjeringen er bra innrettet for vår hovedkundegruppe som er barnefamiliene. Jeg er optimist, absolutt.

– Hvordan merker dere tidene hos leverandørene?

– Jeg sitter ikke i daglig kontakt med dem, men de fleste leverandørene våre er store internasjonale aktører som tåler en endring i markedet.

– Hvordan er situasjonen hos eierne deres, DSG international plc?

– Fra 1999, da de kjøpte Elkjøp, ble britiske Dixons europeisk. De har gjort noen gode ervervelser, mens andre har vært større utfordringer. Det engelske markedet er utfordrende for de fleste, det legger vi ikke skjul på.

– Hvordan påvirker dette det Elkjøp i Norge?

Også i Sverige, Danmark og Finland

– Veldig lite. Elkjøp Nordic, som er den direkte eieren vår, er en veldig solid aktør som selv i disse tider tjener gode penger, sier Bjønnes.

I Sverige utvider de fra to til fem Megastore-butikker i løpet av året, og det foreligger planer også i Danmark og Finland.

– Hva blir forskjellen mellom Megastore-butikken på Lørenskog og den som kommer på Ullevål?

– Konseptmessig blir det samme butikk, men vi strekker oss til kundene som bor i Oslo og som kanskje ikke kommer hit til Lørenskog, sier Niss.

Han forteller at en Megastore har cirka 2.500 flere varelinjer enn en vanlig stor Elkjøp, og at de legger det til rette slik at kundene selv kan plukke med seg også større produkter og ta dem med ut i bilen.

– Vi synes det er artig at vi tilfører Oslo 50-60 nye arbeidsplasser, sier Niss.

– Hvordan opplever dere konkurransen fra de andre kjedene i Norge?

– Det er en god konkurranse, det er ingen tvil om det. Det blir artig å se hvordan dette og neste år blir. Det er viktig å ha et godt fundament. Jeg tror ikke alle kan si at de skal åpne butikker 4.000 kvadratmeter i tidene vi er inne i, sier Bjønnes.

Powered by Labrador CMS