En halv milliard barbermaskiner fra Philips

Siden 1970 har Philips produsert over 200.000 barbermaskiner i uken, og i mai passerte de 500 millioner enheter.

– En fantastisk milepæl. Dette enorme antallet understreker Philips’ posisjon som ubestridt verdensleder innen elektriske barbermaskiner for menn - en posisjon Philips i prinsippet har hatt siden de produserte sin første barbermaskin i Holland for 68 år siden. Veien frem til nummer 500 millioner viser dessuten en akselererende utvikling. Barbermaskin nummer 100 million ble produsert i 1970, mens det på de siste 37 årene er produsert ytterligere 400 millioner barbermaskiner, sier PR-sjef Max Hellström for Philips i Norden.

Philips’ barbermaskiner selges i dag i nesten 60 land rundt om i verden og salget utvides til stadig flere land. I fjor økte salget i Europa og Asia mellom 4-11 prosent, mens det i Nord-Amerika økte med 10 prosent. Det totale markedet for elektriske barbermaskiner er beregnet til en årlig verdi på 2,5 milliarder euro.

Bedre enn høvel

– At vi har vært markedsleder nesten hvert eneste år siden starten er et bevis på at vi hele tiden utvi kler barbermaskiner som kunden vil ha. I 2007 vil stadig flere bli klar over at Philips sine barbermaskiner gir like gode resultater som høvel, og er betydelig bedre mot ansiktshuden, sier Hellström og legger til at markedsandelen i Norge i år har steget til 67 prosent.

I en pressemelding mener Philips det er flere grunner til at salget av elektriske barbermaskiner øker. Folks kjøpekraft har økt samtidig som produktene er blitt billigere, samtidig som maskinene stadig blir bedre.

– Kundene setter pris på enkelheten ved maskinbarbering, at de slipper tanken på å kjøpe barberskum og -blader til høvel. Høsten 2007 kommer mange flere til å endre oppfatningen de har av elektriske barbermaskiner. Philips lanserer to nye innovative barbermaskiner med sterk ”vil ha”-appell, hvorav den ene retter seg til en yngre målgruppe vi tidligere ikke har laget barbermaskiner for, sier Hellström i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS