– En unik brekkstang

– Sonos er et unikt produkt, og en brekkstang inn i lyd- og bildemarkedet som er et av våre nye satsingsområder.

Direktør for forretningsutvikling i Itegra, Frank Wirum, er svært entusiastisk til Sonos digitale musikksystem.

– Det finnes selvfølgelig konkurrenter, men ingen gjør de samme tingene like bra. Sonos gjør lyden tilgjengelig, svært enkelt og effektivt. Man kan lytte til forskjellig musikk i ulike rom, eller til radio via internett. Hver enhet har en 2x50 watts forsterker, som koples direkte til høyttalerne eller til eksisterende musikkanlegg. Alt styres via en eller flere fjernkontroller med navigasjonshjul og 3,5 tommers fargeskjerm, forteller Wirum.

Han har ansvaret for Itegras satsing på lyd- og bildeprodukter, og har stor tro på Sonos. Som et introduksjonstilbud selges to sonespillere og en kontrollenhet til 13.000 kroner. To par Sonos-høyttalere koster 3.000 kroner ekstra.

– Konseptet har fått en kjempemottakelse, men er fortsatt i innsalgsfasen. Vi får stadig forespørsler fra potensielle sluttkunder som vi må henvise videre. Produktet havner litt mellom data- og brunevareverden, og det passer kanskje bra siden vi er et IT-selskap som nå beveger oss inn på et nytt produktområde. Brunevarebransjen har vært en litt lokket verden for oss som kommer fra databransjen, men som på veldig mange andre områder ser vi at begynnelsen på en sammensmelting av disse bransjene begynner å spire. Vi føler at de fleste har et åpent sinn, men det er klart vi er en ny leverandør for dem, sier Wirum.

Utfordring for handleren

– I hvilke kanaler ønsker dere å selge Sonos?

– Selve systemet er veldig enkelt å sette opp, og det presenteres svært greit på hjemmesidene til Sonos og Itegra. Men det ligger en liten utfordring i å få kunden til å forstå at produktet er unikt når det snakkes om å gjøre digital musikk tilgjengelig. Derfor ønsker vi at Sonos skal frontes hos handlere som virkelig kan lyd og teknologi, sier Wirum.

På IFA møtte fagbladet Elektronikkbransjen en av dem som har vært tett på utviklingen av systemet, direktør Mieko Kusano ved avdelingen for produktutvikling i Santa Barbara i California.

– Vi har lagt vekt på de rene linjene i designet, samt funksjonaliteten, sier hun, og innrømmer at navigasjonshjulet er til forveksling likt det Apple har på sin iPod.

Fant opp hjulet

– Det var ikke Apple som fant opp dette hjulet, men iPod-brukeren vil kjenne seg godt igjen, smiler Kusano.

Hvordan settes så systemet opp? Man kopler den første sonespilleren til en PC eller Mac via en nettverkskabel eller WLAN. Herfra formidles lyden trådløst over 2,4 MHz-båndet til inntil 31 enheter. Den samme musikken skal kunne spilles helt synkronisert i hele eller deler av nettverket, eller man kan spille ulike spor i alle enhetene. Hver enhet har en 2 x 50 watts forsterker, en 4 ports ethernet router, samt analoge inn/utganger for lyd, subwoofer og høyttalere.

– Itegra satser på lyd og bilde, og vi har over en periode gått gjennom hvilke områder og produsenter vi ønsker å satse på. For eksempel har vi innen plasma satset på Panasonic, Hitachi, Pioneer og Lava. Vi ser at det er store muligheter innen tilbehør, spesielt for mp3 og iPod. Samtidig ser vi etter unike ting, slik som Sonos, og vi ønsker å tilføre forhandlerapparatet nye muligheter. Gjennom våre partnere i Cinet produserer vi en stue-PC med Windows Media Center, sier Wirum.

Itegra ble etablert i 1999 og eies av holdingselskapet Torp Computing Group. Selskapet er distributør av data, tele, foto og TV/HiFi-utstyr, og produserer PCer under merkenavnet Cinet. De 80 ansatte i Sandefjord og Oslo genererer en årlig omsetning på 800-900 millioner kroner i året.

Powered by Labrador CMS