Kristian S. Skogsrud (t. h.) er nordisk innkjøpssjef for lyd og bilde mens Thomas Hegerlund er nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS. Foto: Stian Sønsteng

EN VIKTIG ARENA FOR ELKJØP

– Det er mye å glede seg til når produktene fra CES kommer på markedet om ikke så altfor lenge.

Det sier Thomas Hegerlund, nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS. Vi støter på ham og kollega Kristian S. Skogsrud, som er nordisk innkjøpssjef for lyd og bilde, på messeområdet i Las Vegas, og som vanlig på messer dreier praten seg fort om vi har sett noe spennende. Siden dette er en av messens første dager, blir vi enige om å oppsummere den i etterkant.

– Hva var høydepunktet på CES?

Vi tror definitivt på en økt handel av trådløs lyd samt treningsrelaterte produkter som klokker, armbånd og trådløse hodetelefoner

– Som lyd- og bilde-representanter var det vanskelig å ikke la seg imponere av de mange TV-toppmodellene til de forskjellige produsentene, sier Hegerlund.

Han trekker frem designet på Samsungs modeller, der de også hadde lagt vekt på baksiden av apparatene, samt sortnivået i LGs oled-TVer. På lydsiden karakteriserer Skogsrud utviklingen som gledelig og imponerende.

 

Møter de globale lederne

– Det kommer mange gode løsninger for multirom i hjemmet og de som vil ha lyden med seg, sier han.

– Hva betyr messen for Elkjøp?

– For Elkjøp er det todelt. CES er en mulighet å møte leverandørene våre og avslutte forhandlingen av neste års sortiment, og er i tillegg en arena for å møte de globale lederne hos de aller største leverandørene, sier Hegerlund.

– Hva er hovedoppgaven deres på messen?

– Som Thomas sier avslutter vi forhandlingene for det nye sortimentet. Dessuten er det en viktig anledning til å se om det er noen trender vi ikke har fanget opp allerede, sier Skogsrud.

– Hvor relevant er CES-messen for det norske markedet?

– Messen er mye mer relevant for Europa og Norge nå enn tidligere. For noen år siden var CES mer rettet mot det amerikanske markedet, men nå vises det i større grad også modeller og produkter som er aktuelle for oss, sier Hegerlund.

 

Hemmelige rom

Skogsrud sier de største utstillerne som vanlig imponerer på årets CES.

– De har solide og store utstillinger. Men det er også mindre leverandører som investerer store summer for å vise produkter og teknologi. Dette er også med på å gi oss inspirasjon til å videreutvikle våre egne butikkløsninger.

– Får dere som innkjøpere se mer enn besøkende flest?

– Vi har tilgang til såkalte hemmelige rom, der vi får se produkter som foreløpig ikke vises til publikum, sier Hegerlund.

– Hva overrasket dere på årets CES?

– Det var en større grad av nyetableringer, eller såkalte ”kick starter”-prosjekter. Det er blitt viktig for oss å følge med også her, for å fange opp trender og eventuelle nyheter, sier Skogsrud.

– Hvordan vil dere sammenligne CES med IFA?

– På mange måter er messene ganske like, men IFA er helt klart kun rettet mot et europeisk marked og trendene her, sier Hegerlund.

– Hvilke kategorier eller produkter vil prege årets handel?

– Vi tror definitivt på en økt handel av trådløs lyd samt treningsrelaterte produkter som klokker, armbånd og trådløse hodetelefoner, sier Hegerlund.

Til toppen