Martin Vinje viser helautomatiske DeLonghis PrimaDonna Avant, med funksjonen ”Long Coffee” som gir tilnærmet likt norsk traktekaffe med ett tastetrykk.

ENDELIG NORSK KAFFE fra en italiensk espressomaskin

– Nå er det endelig kommet en maskin på markedet som lager espressokaffe med eller uten melk, samt en tradisjonell norsk kaffekopp.

Martin Vinje representerer DeLonghi og Kenwood i Norge, og karakteriserer lanseringen av PrimaDonna Avant som en stor sensasjon.

– Med denne helautomatiske maskinen kan man velge mellom espresso, en espressobasert drikk med melk, eller en tradisjonell norsk kaffekopp. Dette produktet passer godt i det norske markedet, siden vi sammen med finnene drikker mest traktekaffe i verden, sier Vinje.

Maskinen har en egen knapp for ”Long Coffee”. Vinje forteller at for å få den rette kontakttiden mellom kaffe og vann kommer vannet i porsjoner slik at man får en lengre ekstrahering. Resultatet kan beskrives som en mellomting mellom americano og traktekaffe.

– Kaffen er veldig god! Det vi har smakt her nede er laget av brent espressokaffe, jeg er spent på hvordan resultatet blir med andre kaffesorter som kanskje er mer tilpasset den norske smaken, sier Vinje.

Maskinen kommer i butikkene rundt årsskiftet, og vil koste mellom 15.000 og 20.000 kroner.

– Det er morsomt for handlerne at vi nå får produkter som koster en god del, som samtidig gir fornøyde kunder, sier Vinje.

Han viser til tall fra GfK, som viser at Kenwood og DeLonghi innen kjøkkenapparater er blitt en klar nummer to i Europa.

Kaffe-eventyr

– Det skyldes innovative produkter og en styrking i de fleste kategorier. Vi satser på produktutvikling, og når det gjelder kaffemaskinene er dette et av de største eventyrene i selskapets historie, sier Vinje.

På klimasektoren er DeLonghi kjent for sine oljefylte ovner, og de er den største produsenten på verdensbasis med over tre millioner enheter i året. Vinje forteller at fokuset på denne kategorien i Norge har gjort forbrukerne mer kvalitetsbevisste.

– I stede for å kjøpe billige og usikre ovner, kjøper de dyrere ovner fra kjente leverandører. Dette er en veldig sunn utvikling.

– Opplever du fortsatt skepsis i markedet til oljefylte ovner?

– Nei. Tilbakemeldingene fra handlerne sier at tilliten til produktgruppen er totalt gjenvunnet. Det som har vært av skepsis er forsvunnet.

Vinje er fornøyd med oppmerksomheten hvitevaredelen av IFA har fått.

– Man setter pris på å møte samarbeidspartnere både innen hvitt og brunt. Hvitevarer og småapparater på IFA er kommet for å bli, sier Vinje.

På IFA representerte han i tillegg til Kenwood og DeLonghi også den kinesiske TV-produsenten Hisense. Når det gjelder Kenwood, har det britiske selskapet i noen år blitt eid av italienske DeLonghi.

– Kenwood er størst i Europa innen mattilberedningsprodukter. Lokomotivet er kjøkkenmaskinene, og vi i Norge kjøper mest av disse sett i forhold til folketallet. Nå fokuserer vi enda sterkere på tilbehøret til disse maskinene; vi tilbyr i dag 20 utstyrsdeler med over 60 funksjoner – og her ligger det et stort potensial for handelen, sier Vinje.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

DeLonghi Stretto oljeovner kommer i flere wattstyrker, og kommer med brakett for montering på vegg.
Dragon er DeLonghis mest avanserte serie oljeradiatorer, med en patentert skorsteineffekt som skal gjøre virkningsgraden bedre. Finnes i flere wattstyrker, slik som denne på 2.000 watt. Toppmodellen har elektronisk termostat og timerfunksjon (ikke avbildet).
Brødristeren Virtu fra Kenwood, med plass til hele bagetter og halvstekte rundstykker – og mulighet til å løfte opp og inspisere brødet uten å bryte stekesyklusen.
DeLonghi DNC 65 luftavfukter for rå kjellere, båter og vaskerom, fjerner 6 liter vann i døgnet uavhengig av temperatur (1 til 40 grader). Nytt kompressorløst system.
kMix er den nye designserien til Kenwood, med en rekke modeller med kompakt design og flere farger. Kjøkkenmaskinen er på 500 watt, stålbolle på 4,6 liter og en rekke utstyrsdeler som ekstrautstyr.
Til toppen