ERICSSON VENTER PÅ TELENOR for at IPTV og mobil-TV skal ta av

– Vi skulle gjerne sett at for eksempel Telenor dro i gang for fullt, slik at dette markedet kunne komme i gang også i Norge.

Det sa administrerende direktør Tor Frydenberg i Ericsson, da selskapet presenterte sine tanker om IPTV via internett og mobil-TV via høyhastighets mobilnett på et pressemøte i Studio 2 hos NRK på Marienlyst.

 

– Når vi ser oversikten over hvem som tilbyr IPTV har Telenor en veldig liten andel, det er en missmatch der. Å få store spillere på banen er alltid viktig. Da Telia Sonera startet i Sverige begynte det å skje ting. Men det er klart, Telenor er i en spesiell situasjon i Norge; de har Canal Digital på kabel og satellitt samt NTV i det digitale bakkenettet, sa Frydenberg.

 

Under pressemøtet presenterte Ericsson sine visjoner om den individuelle TV-opplevelsen. Selskapet mener vi nå ser et strategisk skifte for TV-bransjen, som gir publikum nye måter å bruke mediet på. ”Anytime, anywhere and on any device” er stikkordene for det Ericsson mener vil drive TV-bransjen i mange år fremover.

 

Selskapet viste sine løsninger for mobil-TV og IPTV, samt applikasjonen ”Me-On-TV” som blant annet gjør det mulig for kringkastere å bruke video direkte fra seernes mobiltelefoner.

 

Are you my Televisionary?

– Ericsson ønsker sammen med våre kunder å utvikle nye tjenester og opplevelser. Vi jobber med hele verdikjeden og åpne standarder, noe som er nødvendig for at man skal lykkes. Vi er tilstede i mer enn 170 land, og ønsker å bruke våre globale krefter for å lykkes, sa Frydenberg.

 

Ericsson presenterer for tiden sine fremtidsvisjoner over hele verden, under slagordet ”Are you my Televisionary?”. Frydenberg viste til prognoser der det går frem at markedet innen multimedia for konsument frem til 2011 kommer til å stige til 149 milliarder dollar, med størst vekst innen TV/video. IPTV kommer til å ta en stor andel av det totale trafikkbehovet, som er ventet å bli 350.000 petabyte i 2011. Mobiltrafikk kommer til å ta bare en brøkdel av dette markedet.

 

Ericsson erkjenner at den største utfordringen nettopp kommer til å ligge i å bygge ut nettene for datatrafikk.

 

– En opprustning av hele nettet vil kreves. En tidobling av datatrafikken vil kreve en tidobling av ressursene. Når TV personifiseres, det vil si at programmet skreddersys av den enkelte brukeren (Unicast), kreves det båndbredde hele veien fra kilden ned til brukeren. I dag er situasjonen at det samme programmet sendes til flere, og da sparer man båndbredde, sa Frydenberg.

 

Felles nett for alle tjenester

Han viste til at man snakker om et felles nett som dekker alle tjenester, og at det her vil være stordriftsgevinster å hente for operatørene.

 

– Lyse begynner å få tilbake investeringene de har gjort, så folk er tydeligvis interessert villige til å betale for tjenestene, sa Frydenberg.

 

Når det gjelder betaling for mobil-TV, tror Ericsson løsningen vil bli fast månedspris slik man har innført i Sverige. En norsk NetCom-kunde betaler i dag maks 20 kroner dagen for datatrafikk, noe som tilsvarer 600 kroner måneden ved daglig bruk. I Sverige tilbys mobil-TV for 200 kroner per måned.

 

– Man nå se på hvilke forretningsmodeller som velges og hvordan innholdsleverandørene og operatører skal fordele inntektene, sa Frydenberg.

 

Petabyte

 

 

 

 

Til toppen