Avisen BT meldte om kaos og ville tilstander da Power åpnet sitt første varehus i Danmark. Foto: Mikkel Alme

EXPERT ÅPNER POWER I DANMARK

– Vi hadde ingen kombikjede i Danmark. Power-navnet klinger bra, og varehusene vil være like våre nye Expert-butikker i Norge.

  • Handel

Det sier konsernsjef Ronny Blomseth i Expert AS til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den 17. august åpnet konsernet sitt første Power-varehus i Glostrup ved København, og i løpet av året planlegger de ytterligere tre varehus i Københavnsområdet samt ett i Odense.

Vi har god utvikling i Norge, og er i svært godt humør på grunn av det som skjer i Danmark

Power-kjeden er et selvstendig selskap, med samme eiere som står bak Expert AS. Morselskapet Expert AS eier fra før Expert i Norge, Danmark og Finland, samt hvitevarekjeden Punkt1 i Danmark.

– Hvorfor åpner dere en ny kjede under et nytt navn i Danmark?

– Det er mange grunner til det. Markedet går mot store varehus, og vi vil med dette styrke forretningen i Danmark, sier Blomseth.

I Danmark er Expert-butikkene, som er drevet av franchise-takere, rene brunevareforretninger, mens Power1 selger hvitevarer. Begge disse kjedene vil ifølge Blomseth leve videre i Danmark. Med Power-kjeden etablerer Expert AS store kombivarehus som en ren konkurrent til Elkjøp-eide Elgiganten, og i Glostrup ligger de bare 100 meter unna.

 

Navnet klinger bra

– Power var opprinnelig et Coop-konsept?

– Likheten ligger bare i navnet. Vi hadde det tilgjengelig, navnet er bra, derfor valgte vi det.

– Vil vi se Power-varehus i Norge?

– Det er ingen planer om det, sier Blomseth til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han var selv tilstede i Glostrup i forbindelse med åpningen, og karakteriserer den som en stor suksess. Avisen BT melder da også om kaos og ville tilstander.

– Hvordan er stemningen i Expert-konsernet for tiden?

– Den er fantastisk. Vi flyr! Vi har god utvikling i Norge, og er i svært godt humør på grunn av det som skjer i Danmark, sier Blomseth.

Ifølge Finans.dk er det planlagt totalt 25 Power-varehus i Danmark. De nye varehusene er såkalte «high street»-butikker, hvor store lagerhaller er byttet ut med en flottere design og relaterte varegrupper er plassert i nærheten av hverandre. Power-butikkene har digitale prisskilt som oppdateres fire ganger i døgnet.

 

Ønsker rask ekspansjon

– Det er kun mulig å gjøre denne megainvesteringen fordi våre eiere har et langsiktig ønske om å tjene penger. Vi har vært utfordret i mange år, og vår nåværende forretningsmodell med Expert og Punkt1 kan ikke stå alene. Jo raskere vi kan ekspandere med Power, dess raskere kommer vi i gang med å tjene penger, sier Jesper Boysen, administrerende direktør i Power til Finans.dk.

Han ble hentet inn som ny direktør i Expert Danmark for tre år siden, fra toppsjef-jobben i hovedkonkurrenten Elgiganten.

Expert har de siste årene tapt rundt 300 millioner danske kroner på det danske markedet, og leverte i fjor et underskudd på 161 millioner danske kroner som følge av en rekke butikknedleggelser og investeringer. I Norge tjente Expert penger i fjor, og så langt er konsernets driftsresultat forbedret med 35 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

Se Ekstrabladets video fra åpningen på kurl.no/vEEY, Power-sjef Jesper Boyesen i kjedens reklamevideo på kurl.no/Lyc1, og på kurl.no/KcZ kan du følge Boysen på en rundtur i varehuset sammen med Recordere.dk.

Power-sjef Jespen Boysen tok roperten i bruk under åpningen av Power-varehuset i Glostrup. Foto: Jesper Holmegaard
Konsernsjef Ronny Blomseth i Expert AS. Foto: Tore Skaar
Hvit skjorte og sort slips er arbeidsantrekket i Power-kjeden. Foto: Jesper Holmegaard
Power-varehusene i Danmark er ifølge Ronny Blomseth lik de nye norske Expert-butikkene. Foto: Jesper Holmegaard
Kundene stilte tidlig opp, med pute og telt, i forbindelse med Power-åpningen i Glostrup. Foto: Jesper Holmegaard
Stemningen var god blant de Power-ansatte i forbindelse med butikkåpningen den 17. august. Foto: Jesper Holmegaard
Til toppen