Foto: Stian Sønsteng

FALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER

Etter fjorårets vekst i kamerasalget, faller nå omsetningen igjen. Men vi bruker stadig mer penger på bildene våre.

Publisert

I 2018 faller kamerasalget i alle kategorier unntatt action-kamera som øker med nesten ti prosent, fra 41.000 til 45.000 solgte kamera. 

Antall kompaktkamera faller fra 37.000 til 20.000 enheter, mens speilrefleks-salget ligger mer stabilt på 16.000 solgte kamera mot 17.000 i 2017. Også kompakte systemkamera faller, ned 32 prosent fra 19.000 til 13.000 solgte kamera. 

Dyrere kamera– Kamerasalget hadde en liten opptur i 2017, men faller altså nå tilbake igjen i 2018. Årsaken er som foregående år, at mobiltelefonen tar over for mange som kamera nummer én. Og i 2018 ble det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

I 2017 endte verdien på kameramarkedet 745 millioner, det er omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. Til tross for at gjennomsnittsprisene øker i samtlige kategorier er det ikke nok til å veie opp for fallet i antall, og fotomarkedet faller totalt med 18 prosent til en verdi på 611,3 millioner kroner. 

Bransjen får ikke tall fra produsentene på antall solgte VR-briller, men gjør en årlig undersøkelse blant nordmenn på interessen for denne type utstyr. 

– Tre prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2018, noe ned fra de fire prosent som svarte det samme i 2017. Det salget inkluderer enkle løsninger som Google Cardboard som koster noen titalls dollar, til dyrere løsninger fra produsenter som Samsung, HTC og Sony Playstation, sier Røsholm. 

Det er i første rekke forbrukere i aldersgruppen 18-39 år som sier de har kjøpt VR-utstyr i 2018. 

Stor foto-entusiasmeSelv om vi kjøper færre kamera, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk at nordmenn fortsetter å bruke penger på å få bildene sine over i fysiske formater. 

– Nordmenn er glade i fotobøker, som er opp seks prosent i forhold til 2017, men også bildekalendre, veggdekorasjon og fotogaver vokser, sier Røsholm.

 Vi skrev ut 43 millioner bilder i 2018 og i tillegg lagde vil 243.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 290.000 bildekalendre.

Det gir en gir en verdi på 362 millioner kroner, en økning på to prosent fra 2017. 

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier Røsholm. 

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Powered by Labrador CMS