FAMILIEBEDRIFT EN LIVSSTIL

– Vi forsøker å styre unna jobbprat når vi treffes etter arbeidstid, men det er ikke til å unngå at vi kommer innom det.

Det sier Morten Åsen i Åsen elektroservice AS. Han er utnevnt til pressetalsmann i selskapet når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk. I tillegg til foreldrene er hans samboer Aina Jeanett Nusseransatt.

– Jeg har ikke arbeidet med annet, så det er vanskelig å forholde seg til hvordan andre har det på sin arbeidsplass. Det er blitt en livsstil, sier Morten Åsen.

Selskapet ble etablert av faren, Knut Olav Åsen, i 1980. I 2004 ble selskapet slått sammen med Agder Storhusholdning og Åsen Kulde & klima, som henholdsvis ble drevet av brødrene Christian og Morten Åsen. Aksjeselskapet Åsen elektroservice AS ble dannet, og Knut Olavs kone Ann May er fjerde aksjonær.

– Far startet med hvitevareservice. I dag er sortimentet utvidet med varmepumper, luftavkjøling, storkjøkken og vaskerimaskiner. I tillegg til service og montering selger vi varmepumper, på det meste har vi solgt 400 i løpet av et år. I fjor gikk salget ned, men i år har det tatt seg opp igjen. Vi leverer også til større kunder, sier Morten Åsen.

Han anslår at hvitevareservice står for 30 prosent av omsetningen på vel åtte millioner kroner. Selskapet har fem årsverk, og de har hele tiden hatt lærlinger inne i samarbeid med Dahlske videregående skole i Grimstad.

Brødskjæremaskiner

Åsen elektroservice AS har serviceavtaler med de fleste hvitevareleverandører. Når det gjelder varmepumper, leverer de Toshiba, Mitsubishi og Fujitsu General.

– Vi har service og montering av de fleste varmepumpemerker. For øvrig har vi serviceavtale med Frigoglass Nordic AS på deres brusskap, og vi utfører service på brødskjæremaskiner i dagligvarehandelen. Dessuten driver vi proffservice på hvitevarer hos sykehjem og omsorgssenter, sier Åsen.

– Hva er forskjellen når det gjelder å arbeide med proffkunder og private?

– Vi har en viss forpliktelse overfor de profesjonelle og må prioritere disse. Samtidig vil vi ikke la de private vente for lenge. Vi har derfor kort behandlingstid på de fleste oppdragene vi utfører, gjerne to-tre dager, sier Åsen.

Når det gjelder konkurrenter, er de nærmeste i Arendal og i Kristiansand.

– Det har vært noen innom og prøvd seg, men de har gitt seg etter hvert. Vi er med i ES-kjeden, som har en sentralt plassert person som svarer på spørsmål. Det er også enkelt for kunden å finne frem til sitt lokale hvitevareverksted på kjedens nettsider, sier Morten Åsen.

– Hvilken utvikling har du sett de senere årene når det gjelder hvitevareservice?

– Det er blitt mye bruk og kast, det er selvsagt prisene som påvirker dette. En vaskemaskin kostet for tolv år siden mange ganger mer enn i dag, sier Åsen.

Morten Åsen er ofte hjemme hos kundene for å selge varmepumper.

– Vi tilbyr uforpliktende hjemmebesøk der vi ser på plasseringsmuligheter, og er alene i distriktet om å tilby varmepumpepant der kunden får 3.000 kroner for sitt gamle anlegg ved kjøp av et nytt. Mange kjøper nå sin andre eller tredje varmepumpe, og det har skjedd mye de siste årene både når det gjelder pris og kvalitet, sier Morten Åsen.

Powered by Labrador CMS