Erik Andersson i Fender EMEA med American Acoustasonic Telecaster. Foto: Stian Sønsteng

FENDERS EL-AKUSTISKE SUKSESS

– American Acoustasonic Telecaster befinner seg i grenselandet mellom en akustisk og elektrisk gitar, og vi ser allerede nå at dette er en stor suksess.

Det sier Erik Andersson, som er selger i Fender EMEA, når vi møter ham på The NAMM Show i California den siste uken i januar.

– American Acoustasonic Telecaster er en akustisk gitar med tre pickupsystem, som gir ti ulike akustiske gitarlyder, og beveger seg i grenselandet mot en elektrisk gitar. Den fysiske følelsen når man spiller på den er også et sted mellom en akustisk og elektrisk gitar. Den er velbygd, og låter riktig bra uten forsterker, selv om den smale gitarkassen gir et lavere volum. Likevel er den akustisk velbalansert, og det er selvsagt viktig siden det er denne lyden pickupene skal gjengi, sier Andersson til fagbladet Elektronikkbransjen.

American Performer er en ny serie, som tar over etter American Special. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvem kjøper en slik?

– Det var det første spørsmålet jeg stilte meg selv, ler Andersson.

– Vi vet allerede nå at American Acoustasonic Telecaster er en suksess; de som har fått den inn har solgt dem, og etterspørselen er stor.

Fender har foreløpig kun lansert én modell, og denne finnes i fem farger. Prisen er rundt 20.000 kroner.

Fender er størst

– Det er et lavt prispunkt. Instrumentet er fleksibelt med mange bruksområder, og vil nok gjerne tiltale dem som spiller akustisk. Med denne får man ingen problemer med feedback, den er lett å reise med, og ser også veldig bra ut.

Masterbuilt hos Fender er eksakte kopier av kjente gitarmodeller. Prisene ligger på rundt 50.000 euro. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvilke forventninger har du til salget i Skandinavia?

– Vi kommer til å arbeide med utvalgte forhandlere, som minst skal ha tre ulike farger utstilt. Kanskje blir det fem forhandlere som får dem i Skandinavia, også fordi tilgangen er begrenset, og forventningene våre er store, sier Andersson.

Med denne får man ingen problemer med feedback, den er lett å reise med, og ser også veldig bra ut

– Hvordan vil du beskrive posisjonen til Fender i Norge?

– I alle land der Fender selges, er vi det største gitarmerket.

– Hvordan lykkes selskapet med å beholde denne posisjonen, og å være relevante?

– Det ligger i Fenders DNA å være innovative; American Acoustasonic Telecaster er ett eksempel på dette. Grunnleggeren, Leo Fender, var hele tiden ute etter å utvikle nye produkter.

Ny seriestruktur

– Så unge, norske gitarister vil ha en Fender?

– Det vil de nok gjerne. At kundene ønsker våre produkter viser salgstallene.

American Performer er en ny serie, som tar over etter American Special.

– Dette er en mye større serie, ikke bare med Stratocaster og Telecaster, nå kommer det også flere basser og på gitarsiden også Mustang og Jazzmaster. Dette er vår rimeligste USA-produserte serie.

En besøkende på NAMM med den amerikanske versjonen av Jimmy Pages signaturgitar. Foto: Stian Sønsteng.

Serien som tidligere het Mexican Standard heter nå Player. For cirka tre år siden endret American Deluxe navn til American Elite, og i fjor ble American Vintage til American Original.

– Disse endringene har vært suksessfulle, og har gitt en reel dytt i salget, sier Andersson.

Han er én av fem selgere i Skandinavia, som rapporterer til britisk salgssjef i Fender EMEA.

– Hvordan er det å følge opp butikkene?

– Det er alltid hyggelig, og skjer på samme måte som tidligere. Internt i selskapet har det vært store endringer organisasjonsmessig de seneste to-tre årene, blant annet har vi ikke lenger et skandinavisk kontor.

Hva med en ’57 Custom Deluxe Amp kledd med lego-klosser? Foto: Stian Sønsteng.

 

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen