Fire farger i LCD-skjermen til Epson

I stedet for RGB-fargene rødt, grønt og blått, lanserer Epson fire farger i LCD-skjermen i bildebanken sin.

Rødt, smaragdgrønt, gulgrønt og blått. Dette er de fire fargene i Epsons PhotoViewer P5000. Hva skal vi med en fjerde skjermfarge, etter 50 år med RGB?

– Det er for å få en bedre fargegjengivelse. Du vil få en helt annen kvalitet på bildene. Dette er Epsons egen teknologi, sier daglig leder Stig R. Andresen i Epson.

Den japanske leverandøren vil også komme med større TV-skjermer til OL i Kina i 2008, disse vil ha OLED-teknologi.

Mediebanken PhotoViewer P5000 er beregnet på fotografer som vil ha bildene sine tilgjengelig også når de er på farten. Produksjonen foregår på Epsons egne fabrikker, og produktet ble for første gang vist på Photokina.

– Det finnes mange dingser med mange funksjoner. Vår mediebank er beregnet på fotografer som er avhengig av å se kvaliteten på bildene sine, og som trenger å vise dem til andre. Konkurrerende produkter er gjerne optimalisert for video eller lyd, mens våre er optimalisert for å vise stillbilder, sier Andresen.

Vannbasert blekk

Epson lanserer også en ny serie skrivere med vannbasert blekk. Dette blekket skal ha lenger levetid, og bildene falmer ikke hvis man har dem på veggen.

– Tidligere har pigmentert blekk hatt en høyere holdbarhet, men nå begynner vi å nærme oss med vannbasert. Vi er oppe i nærmere hundre år på veggen, eller et par hundre år i album. Dette er faktisk bedre enn det beste fotopapiret du får fra tradisjonelle laboratorier, sier Andresen.

Han sier vannbasert blekk er enklere å jobbe med, og gir en bedre fargegjengivelse enn pigmentbasert blekk. Epson kommer med flere skrivere med teknologien, med priser fra 1.200 kroner og oppover.

– Hvor tenker Epson at folk skal se på digitalbildene sine i fremtiden?

– Ideelt sett på bildebanken vi nettopp har lansert. Det vi vet er at mange ofte ser bildene på kameraet. Noen setter minnekortet i skriveren og ser dem på skjermen der, og enkelte laster dem inn på datamaskinen. Det som er viktig for oss, er at folk skriver ut bildene og setter dem inn i album - helst på hjemmeskriveren.

– Er det egentlig nødvendig å ta papirkopier av bildene sine i dag?

– Vi synes fremdeles det er greit å ha et album å bla i. Elektroniske aviser er heller ikke blitt noen slager, de fleste liker å ha en papirversjon – i hvert fall i vår generasjon.

– Er det mulig å konkurrere med laboratoriepriser ned i 50 øre?

Behandle hjemme

– Nei. Men når du sitter hjemme kan du i fred og ro behandle, beskjære og skrive ut bildene du har lyst på. Da kan det hende kostnadene ikke blir noe høyere.

– Hvilke argumenter skal en butikkselger bruke når hun eller han selger en Epson-skriver?

– Det viktigste er at våre produkter gir god kvalitet og holdbarhet. Det vi og andre kjemper mot, er at det begynner å komme konkurrerende blekk på markedet. Undersøkelser viser at dette blekket bare holder i et års tid.

– Dere er opptatt av holdbarheten på blekk og papir. Hvordan er det å formidle dette budskapet til forbruker?

– Folk flest ser på kvaliteten på bildet som kommer ut av skriveren. Det er først når bildene er utsatt for lys og luft at kvalitetsforskjellen kommer frem, allerede etter et par måneder. Dette er ikke noe lett budskap å få frem.

– Dere lanserer et konsept som gjør det mulig å fryse bildet på TVen og skrive det ut. Er dette noe folk vil løpe til butikkene for å kjøpe?

– Datteren min på elleve år vil helt sikkert gjøre dette med noen av Rosenborg-spillerne. De unge er nok raskere til å ta i bruk denne teknologien enn oss litt eldre. Når HD-sendingene kommer, vil kvaliteten på TV-signalet være godt nok til at det gir fine bilder.

Epson viser også et par nye projektorer på Photokina. TW700 er etterfølgeren til TW600, som i følge Andresen solgte bra i Norge. Kontrasten på den nye modellen er 10.000:1, noe som ikke er hverdagskost på LCD-projektorer.

Venter på HD

– Norge har vært tidlig ute når det gjelder ny teknologi på projektorer, og modeller med bredformat tok for alvor av hos oss for halvannet år siden – mens Europa først nå følger etter. I Norge har det flatet litt ut. Trolig sitter folk enten og venter på en reduksjon til det neste prispunktet, eller de venter på modeller med full HD, sier Andresen.

Alt-i-ett-modellen med DVD-spiller, lyd og projektor i en boks for bordplassering har ikke vært noen stor suksess i Norge.

– I Norge ønsker man et skikkelig hjemmekinoanlegg, så vi har solgt mer av de dyre versjonene.

– Dere viser skrivere, en fjerde farge i et LCD-panel, projektorer og profesjonelt utstyr. Kan du si litt om Epson og kjernevirksomheten til konsernet?

– Kjernevirksomheten er en annen enn de fleste tror; vi driver med profesjonelle modeller og har en stor andel av det grafiske- og fotografiske markedet i Norge. Vi er verdens største leverandør av LCD-skjermer. Utvikling og forskning er kjernen i alle Epson-produkter.

– I hvilke kanaler finner vi Epson i Norge?

– Når det gjelder skrivere for forbruker er vi i de store kjedene, blant annet Elkjøp og Datakjeden, samt hos frittstående handlere. Profesjonelle skrivere går i spesialistforretninger. Projektorer går mest i netthandelen, i motsetning til resten av Europa der de selges i hifi-forretninger.

– Dere er åtte ansatte i Norge. Hvordan opplever kundene Epson?

– Vi er ikke så mange som konkurrentene, men vi distribuerer på en helt annen måte – kun indirekte. Likevel er vi lett å få tak i for handlerne som ringer oss.

Powered by Labrador CMS