Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser at mange velger å bruke mobilen i stedet for kameraet.Foto: Stian Sønsteng

FLERE FOTOBØKER, FÆRRE KAMERA

Mens salget av kamera faller, slår nordmenn nye rekorder når det kommer til å skrive ut bildene sine.

I 2014 falt verdien for fotomarkedet med 29 prosent, fra 1,35 millioner kroner i 2013, til 967 millioner kroner i 2014. Det er tallene for både videokamera, stillbildekamera og optikk.

Ser vi på antall solgte enheter faller kompaktkameraene i samme periode med 44 prosent, speilrefleks med 33 prosent og kompakte systemkamera med 36 prosent.

Vi har indikasjoner på at det ble solgt rundt 10 000 instant-kamera som for eksempel Polaroid i 2014, og vi tror dette vil doble seg i 2015

– Kompaktkameraene faller, men prisene har stabilisert seg på relativt høyt nivå. Vi ser også at speilrefleks har stor nedgang, men de siste seks månedene av 2014 flater nedgangen ut, sier Bjørn Mangset, leder av Fotorådet og daglig leder i Nikon Norge.

 

Action-kamera fortsetter veksten

Også objektiv og tradisjonelle videokamera har en nedgang i 2014, med henholdsvis 37 og 45 prosent målt i antall enheter.

Da er det positivt at action-kameraene fortsetter oppgangen. Det ble i 2014 solgt 18 prosent flere videokamera beregnet på tøff utendørsbruk enn i 2013, opp fra 60 000 til 71 000 enheter. Stiftelsen Elektronikkbransjen begynte først å måle salget på disse produktene i 2012, og på kun tre år står action-kameraene for 81 prosent av salget innen video-kategorien.

Eventyret startet med spesialmerker som GoPro, men de tradisjonelle videokameraprodusentene har nå kastet seg på bølgen og kommet med egne modeller.

– En viktig del av markedet for action-kameraene er også tilbehørsmarkedet, som vi vet bringer gode inntekter i kassen til produsentene, men som vår måling dessverre ikke fanger opp, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

To nye kategorier som Fotorådet og Stiftelsen Elektronikkbransjen kommer til å følge med interesse i 2015 er instant-kamera og dashbord-kamera.

– Vi har indikasjoner på at det ble solgt rundt 10 000 instant-kamera som for eksempel Polaroid i 2014, og vi tror dette vil doble seg i 2015, sier Mangset.

Stor foto-entusiasme

Fallet i antall solgte kamera til tross, nordmenn blir bare mer fotointeresserte og tar stadig flere bilder, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk.

Vi skrev ut nesten 63 millioner bilder i 2014 og i tillegg lagde vil 250 000 fotobøker, 5,2 millioner postkort, 225 000 bildekalendre og over 200 000 bilder på kanvas til å dekorere hjemmet.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og apper som Instagram er med på å drive interessen, sier Røsholm.

Leder av Fotorådet og sjef for Nikon Norge, Bjørn Mangset, tror nye produktkategorier innen foto vil løfte markedet noe i 2015. Foto: Marte Ottemo
Til toppen