Paul Gray leder avdelingen for TV og elektronikk i selskapet Display Search Europe. Her blir han intervjuet etter sitt foredrag i Dubrovnik. Foto: Stian Sønsteng

FOLK VIL HA DYRERE HODETELEFONER

– Verdien vokser raskere enn volum innen hodetelefoner. Det gjør oss trygge på at vi er på rett spor, sier Ivan Kuan i Sennheiser.

Han mener dagens forbrukere er villige til å betale mer for hodetelefonene sine enn tidligere.

– Veksten i verdi har vært høy, spesielt siden 2009. Vår visjon har i 60 år vært å gjengi lyd så naturlig som mulig, sier Kuan.

Vi gir ikke lenger bare den beste kablede lydopplevelsen

Nå lanserer selskapet sin første hodetelefonforsterker.

– Hvorfor har vi ikke kommet med dette tidligere? Den enkle forklaringen er at tiden nå er moden. Hodetelefonforsterkeren HDVD 800 skal gi best mulig lyd med minst mulig forstyrrelser. Den kommer i handelen i september til 1.500 euro, og er spesielt egnet for bruk med våre modeller HD 800, 700, 650 og 600, sier Kuan.

Ikoniske HD 414

Under IFAs pressemøte i Kroatia trekker han frem noen høydepunkter fra selskapets historie:

– HD 414 var og er fortsatt ikonisk. Dette er den første åpne hodetelefonen som ble introdusert i markedet, kjent for sine gule puter. Vi har solgt over 100 millioner enheter av denne. Orpheus var den dyreste hodetelefonen, og vi solgte et begrenset opplag på 300 enheter til 10.000 DM. Disse selges i dag i bruktmarkedet for 30.000 euro, sier Kuan.

Man mener HD 800, som ble lansert i 2009, har oppnådd status som referansehodetelefonen i markedet.

– RS 220 er for oss et paradigmeskifte. Vi gir ikke lenger bare den beste kablede lydopplevelsen, men tilbyr med denne trådløs audiofil kvalitet. HD 650 og 600 er også sett på som noen av de beste hodetelefonene i markedet. På CES i januar lanserte vi HD 700, dette er lillebroren til HD 800 hodetelefonene har en rekke familielikheter. HD 700 er en åpen hodetelefon, designet med litt mer varme i akustikken, sier Kuan.

Til toppen