Administrerende direktør Erik Z. Børresen (t. v.) i Viasat og salgssjef Paal Anders Jansen hos Samsung har stor tro på det nye 3D-tilbudet som knytter en produsent til en operatør på en ny måte. Foto: Erik Andersen

FØRST MED 3D FRA SATELLITT OG NETT

Viasats nye 3D-tjeneste kombinerer satellitt og internett. Programinnholdet blir i første omgang fotball og film.

I midten av desember lanserte Viasat det de kaller Norges første regulære 3D-tjeneste. Viasat 3D blir tilgjengelig for satellittkunder gjennom firmaets digitale HD-mottakere. Med denne tjenesten vil selskapet tilby direktesendte fotballkamper i 3D fra UEFA Champions League fra og med slutten av inneværende sesong. Med leiefilmtjenesten Viasat On Demand blir det også tilbudt animasjonsfilmer, science fiction og actionfilmer i 3D. Tilgangen til On Demand-sendingene blir gjort ved å tilkople mottakeren til internett.

Skandinavia

– Dette er neste generasjons TV. Målsettingen vår er å tilby den beste TV-underholdningen og å være den beste aktøren i markedet. Dette tilbudet er ikke bare for Norge, men lanseres i hele Skandinavia, sier Viasats administrerende direktør Erik Z. Børresen.

Lanseringen av Viasat 3D blir gjort i samarbeid med Samsung, og direktør Børresen legger vekt på at det er viktig å samarbeide med en aktør som satser stort på 3D-TV. De direktesendte 3D-programmene via satellitt blir gjort i samarbeid med SES-Astra.

– Noe av det spennende med dette prosjektet er å vise hvordan vi kombinerer satellitt og internett med Viasats 3D-mottaker. Her har vi brukt to ulike plattformer for tilgangen til 3D, sier Børresen.

På en av Sirius-satellittene på fem grader øst åpner Viasat en egen 3D-kanal. Den skal fra starten vise demonstrasjoner, rettigheter og kommende programinnhold. Viasats 3D-bokser kommer i to versjoner, en produsert av Samsung og en av Pase. Da tjenesten ble presentert, opplystedirektør Børresen at filmene i startfasen vil koste 59 kroner per stykk. De vil være tilgjengelig i 24 timer for denne prisen.

Også Samsung venter seg mye av Viasat-samarbeidet. Samsung var blant de første med 3D-TV på det norske markedet og skal i dag ha markedets bredeste utvalg av slike produkter med 17 ulike modeller fra 40 til 65 tommer.

Knytter sammen

– Vi er veldig glade for denne avtalen. Den knytter oss som TV-produsent opp til en operatør på en ny måte. Sammen kan vi her gi mange nye og spennende muligheter til publikum gjennom 3D som medium og med ny teknologi. Det betyr også at butikkene kan selge TV med mer innhold, sier salgssjef Paal Anders Jansen i Samsung Electronics Nordic.

Jansen legger vekt på at Viasat er først ute med 3D på en plattform. Han trekker også frem fotball som en viktig del av innholdet i 3D.

– Fra forbrukere som har hørt om denne avtalen har vi så langt fått veldig positive tilbakemeldinger. Vi har størst sortiment på 3D og ser denne viktige utviklingen av TV-mediet. Stadig flere vil få 3D-TV, og vi utvider sortimentet vårt kraftig, sier Jansen.

3D kommer allerede på Samsungs 6-serie og på nesten alle Blu-ray-spillere. Derfor ser Jansen store muligheter for de som nå kjøper 3D-produkter og som vil knytte seg opp mot Viasats 3D-tilbud, samtidig som de kan utnytte filmtilbudet både fra satellitt og plate.

Til toppen