Spillpressen var ganske klare i sin dom etter E3: Microsoft og Sony var årets store messevinnere. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic

FØRST OG FREMST TRADISJONELLE SPILL

Etter flere år med kjernepublikummet henvist til sidelinjene, var årets E3 befriende for dem som er glade i dataspill.

Borte var gimmicker som bevegelseskontrollere, Kinect-sensorer, Playstation Move og Wii. Vi så minimalt til mobilspill, gratisspill med mikrotransaksjoner og Facebook-spill. I stedet valgte samtlige konsollprodusenter og spillprodusenter å fokusere på mer tradisjonelle data- og konsollspill. Ekte spillopplevelser, om du spør spillfansen.

– E3 i år var betryggende fordi vi fikk se en bredde av sjangere og typer av spill som vi ikke har sett på mange år. Jeg har hatt en snikende følelse av at de store utgiverne ikke tør å satse lenger, noe jeg heldigvis fikk delvis avkreftet på denne messa. Som under mitt første år der jeg faktisk var tilstede på E3, fikk jeg testa en hel rekke forskjellige spill, og jeg likte veldig mange av dem, mener Jostein Hakestad fra Radcrew.net.

Jeg har hatt en snikende følelse av at de store utgiverne ikke tør å satse lenger, noe jeg heldigvis fikk delvis avkreftet på denne messa

Overraskende mange originale spill var å finne på messegulvet i år. Fremveksten av stadig mer profesjonelle indiespill - som ofte våger å ta flere sjanser enn storbudsjettitlene til de store produsentene - får stadig mer plass på E3, og skillet mellom en spillproduksjon laget av en håndfull dedikerte entusiaster og spillene laget av gigantstudioene blir stadig mindre.

 

Messom i Japan

– Indie-spillene florerte, og både Sony og Microsoft viste stolt frem mange av dem på sine egne stands. Best av alle disse var kanskje Cuphead, et plattformspill inspirert av Disneys 40-talls kortfilmer med en animasjonsstil som virkelig trollbandt meg. Det var et mangfoldig E3 med plass til alle spill: ingen for små, ingen for store, sier Hakestad.

Etter flere år i skyggen av vestlige spillselskaper var japanske spillutviklere mer fremtredende på årets E3. Spillmarkedet i Japan har beveget seg bort fra tradisjonelle konsollspill og i stor grad omfavnet mobilspillmarkedet, men etterspørselen etter japanske spill i vesten er fortsatt stor. Det førte til at legendariske spillskapere som Keiji Inafune, Yu Suzuki og Fumito Ueda alle fikk scenetid på de store pressekonferansene i år.

Store og små spill var å finne overalt i messehallene, også Virtual Reality (VR) hadde et større nærvær enn før på årets E3. Selv om de fleste demonstrasjoner av ulike VR-systemer foregikk bak lukkede dører, var produktene som ble vist frem på årets messe mer komplette og mer profesjonelle enn i fjor. Virtual Realitys største styrke er følelsen av å være tilstede, og noen av demonstrasjonene på årets E3 bød på sterke opplevelser.

 

Kjøkkenbrutalitet

Thomas Marynowski fra Spillmatic prøvde flere av systemene på årets E3-messe.

– En VR-demo plasserte meg i et kjøkken, der man sitter bundet fast og blir angrepet av en sinnsforvirret dame. Jeg har ikke lyst å avsløre for mye av handlingen, men jeg satt der og gliste - og ble i etterkant fortalt om andre som skrek av frykt og gråt under demoen. Det skjønner jeg faktisk godt. Inspirasjonen er helt klart filmer som Saw og Hostel, og demoen skal bli til et fullverdig spill. Jeg vet ikke helt om jeg skal glede meg til det, sier Marynowski.

De tradisjonelle spillene dominerte kanskje messegulvet, men VR var likevel det som mange var mest nysgjerrig på under årets E3.

– Interessant nok virket det ikke som om Sony brukte så fryktelig mye plass til å vise frem Morpheus på messegulvet. Min avtale fant sted på et lukket demorom der det var satt av svært god plass og rikelig med tid, men nede på det ordinære messegulvet var det ikke like mye Morpheus å se. VR var likevel noe som alt i alt var svært synlig på E3 i forskjellige formater, mener Marynowski.

 

 

 

E3

Electronic Entertainment Exposition er en årlig messe for spillforhandlere, spillutgivere og journalister som finner sted i Los Angeles. Første E3 ble arrangert i 1995. Årets messe varte fra 14. til 18. juni. 52.200 personer fra 109 forskjellige land besøkte årets messe.

 

VIRTUAL REALITY

Flere Virtual Reality-systemer kommer til å kjempe om forbrukernes oppmerksomhet i 2016. Her er tre av de mest aktuelle for spillbransjen:

1. Project Morpheus

Produsent: Sony

Maskinvare: Playstation 4

Oppløsning: 2x 960x1080

Oppdatering: 120 Hz

2. Steam VR

Produsent: Valve

Maskinvare: PC/Mac

Oppløsning: 2x 1080x1200

Oppdatering: 90 Hz

3. Oculus Rift

Produsent: Oculus VR

Maskinvare: PC/Mac

Oppløsning: 2x 1080x1200

Oppdatering: 90 Hz

Både hår og antrekk må passe når man skal selge produkter på messegulvet. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Activision hadde som vanlig en stor del av messegulvet dedikert til årets Call of Duty. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Dark Souls 3 var et av flere spill som ble annonsert på årets messe. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Mer enn noe annet spill på E3 understreket annonseringen av et nytt Doom at spillbransjen nå har vendt tilbake til røttene og gamerne. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Inngangspartiet til messa var i år dekorert av Activision. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Det er på tide å børste støvet av plastinstrumentene. I høst vekkes både Rock Band og Guitar Hero til live igjen med nye spill i seriene. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Nintendo ønsket ikke å røpe noe om sitt neste spillsystem, Nintendo NX. Titlene de hadde med på årets E3 vitnet om et selskap i en overgangsfase. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Ulike VR-varianter fant man overalt på E3. Foto: Thomas Marynowski/Spillmatic
Til toppen