Egil Rosensverd (f. v.) i Interfoto sammen med med Elin og Roar Sandvik fra Foto.no. Foto: Foto.no

FOTO.NO KJØPER INTERFOTO

Foto.no AS kjøper fotobutikken Interfoto, distributøren Bresson og verkstedet FotoCare. – Handelen har skjedd i løpet av én uke, sier Roar Sandvik.

Han er sammen med sin kone, Elin Tuv Sandvik, hovedaksjonær i Foto.no gjennom Tuv Sandvik Invest AS.

– Vi hadde lagt andre planer for å utvide virksomheten innen fotobransjen, så da Egil kontaktet meg hadde vi finansieringen på plass. Vi har betalt kontant, og oppgjøret har allerede skjedd, sier Roar Sandvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Egil heter Bjørne Rosenverd til mellom- og etternavn, og har gjennom Lighthouse Holding AS eid 95,8 prosent av Interfoto AS, sammen med selskapets to andre grunnleggere, Ole Christian Frenning og Anders Sven Olof Bergman, og familiene til de tre. Katrine Adler-Gjerde, som har vært daglig leder i Leica-distributøren Bresson AS, har eid den resterende aksjeposten på 4,2 prosent i Interfoto AS. Lighthouse Holding AS har eid 100 prosent av fotoverkstedet Fotocare AS, mens Interfoto AS har eid Bresson AS. Alle de tre selskapene er nå eid av Foto.no AS.

250 millioner i omsetning

– Hvilke planer har dere for Foto.no, Interfoto, Bresson og FotoCare?

– Det er bare noen dager siden vi fikk tilbudet om å kjøpe de tre selskapene, og dette må være en av norgeshistoriens raskeste handler. Vi har kjøpt selskapene slik vi kjenner dem, fordi vi har vært i samme bransje og har respekt for hverandre. Slik det ser ut, skal Interfoto bestå. Men, det er Foto.no som er eier, så det vil bli et tett samarbeid mellom selskapene. Varer og personale vil flyte mellom selskapene. Vi vil være ett lag, men utad skal ikke kundene oppleve noen stor forskjell. Vi skal videreføre det beste fra to verdener, sier Sandvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han karakteriserer handelen som en «gentlemans agreement».

– Vi ender med over 250 millioner i omsetning, så det er en festlig størrelse, sier Sandvik.

Leica Store Oslo og Interfoto ligger i Drammensveien 130 i Oslo. Foto: Doan M. Nguyen.

Han kjøpte i januar innmaten i Rafo Engros AS, som har fotorekvisita i sortimentet, og sier dette nå blir lagt inn i Bresson som distribusjonsselskap. FotoCare vil drives videre som verksted.

– Vi har drevet Foto.no i et par år, og behovet for et verksted begynte uansett å melde seg. Vi har til nå brukt FotoCare, som er Norges beste fotoverksted, og er glade for at vi nå eier også dette, sier Sandvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier han og kona, Elin Tuv Sandvik, i dag eier Foto.no med 39 prosent, mens Sverre Seierstedt eier 20 prosent. De to grunnleggerne av Foto.no, David A. Bruun-Lie og Fabian Falch-Larsen, eier åtte prosent hver. Av de ansatte eier Bjørge Braathen 9 prosent, Morten Wessel Nybrott og Thomas Reisæter 5 prosent hver, Erik Faarlund og Andreas Helgesen 2 prosent hver, mens Otto Motzke og Stefan Fält eier 1 prosent hver.

Endringer på eiersiden

– Det vil skje en endring på eiersiden, der Sverre Seierstedt kommer inn med noen titalls millioner kroner, går inn i styret, og blir vår likeverdige partner. Det kommer til å skje mye, og vi har mange baller i lufta. Dette oppkjøpet hadde vi ikke planlagt, vi hadde kommet mye lenger med andre planer, og hadde egentlig tenkt å bruke disse pengene på andre ting, sier Sandvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Du er ikke redd for å satse såpass mye i en bransje der mange sliter?

– Dette er egentlig en feil spørsmålsstilling. Det er ingen feil utvikling i bransjen, men det er aktører her som ikke vet hvordan mulighetene kan utnyttes. Det er mye snakk om at det er én aktør for mye i bransjen i Oslo, men dette er verken Foto.no eller Interfoto. Vi vet at det er er en stor omsetning som vil tilfalle oss, og vi kommer til å vokse formidabelt. Mange spør hvorfor Elin og jeg ikke bare lener oss tilbake, men vi elsker å drive med dette. Vi har arbeidet sammen siden 1989, og man blir lei av å drikke vin i mer enn to uker om gangen, sier Sandvik.

– Hvorfor har handelen skjedd så fort?

– Jeg reiser til Japan på tirsdag, og det var viktig for begge parter å få handelen fort på plass. De har fått en god pris, og begge er like fornøyde, eller misfornøyde, alt etter hvordan du ser det, sier Sandvik.

– Hva med de ansatte?

– Ingen ansatte mister arbeidet.

Kulturendring

– Dere vil bruke litt tid på å la ting sette seg før dere gjennomfører endringer?

– Endringer kommer med én gang, vi er raske i endringsprosesser. Jeg er butikkmann, og arbeider gjerne på lageret, sier Sandvik på telefon.

Illustrerende nok blir han avbrutt av en kunde.

– Jeg er hos Interfoto nå, og det var én har som trengte hjelp, sier Sandvik og fortsetter svaret han begynte på:

– Det blir en kulturendring i selskapet, så verken Egil eller Kathrine blir med videre. De har derimot sagt seg villige til å være tilgjengelig i en kort overgangsperiode, sier Sandvik.

Han understreker overfor fagbladet Elektronikkbransjen at han alltid har hatt respekt for Interfoto.

– Det har jeg hatt siden jeg startet yrkeskarrieren ved Sandvika musikk og fotos avdeling på Høvik, som lå vegg i vegg med Interfoto, sier Sandvik.

I en pressemelding som er sendt ut i forbindelse med oppkjøpet, heter det at Interfoto startet som importør av Nikon-utstyr i 1966, og at selskapet siden har utviklet programvare, bygd opp butikk, verksted og distributørselskap.

– I et marked med hard konkurranse var likevel tiden inne for å slå sammen kreftene til beste for både kundene, de ansatte og de respektive selskapene, heter det.

Butikk siden 2017

Foto.no har eksistert siden 1996 som redaksjonell nettside. Den 1. april 2017 inngikk de partnerskap med Roar og Elin Sandvik, da ble det åpnet butikk i Bjørvika ved Oslo S og nettbutikk med samme navn. Ekteparet Sandvik hadde tidligere etablert FotoVideo, som siden fikk svenske eiere.

Foto.no har butikk i Dronning Eufemias gate 12 i Barcode i Oslo. Foto: Foto.no.

– Konkurransen er hard, og høyt omsetningsvolum er avgjørende for å klare seg. Med dagens oppkjøp sikrer vi oss den posisjonen vi trenger for å kunne utvikle oss videre med både de prosjektene vi ønsker, aktiviteter for kunder og ikke minst et vareutvalg som bør tilfredsstille de fleste behov innen foto, video og lyd, enten du bruker mobiltelefonen til å fotografere familien, eller du lager videoproduksjoner med budsjetter på flere millioner kroner, sier Roar Sandvik i pressemeldingen.

Egil B. Rosensverd, som har vært Interfotos administrerende direktør og styreleder, har 36 års fartstid i selskapet.

Den hardeste konkurrenten

– Interfoto fylte 53 år i januar av en grunn. Vi har tilpasset og utviklet virksomheten til å bli landets viktigste pro-forhandler og Norges største kameraverksted. Med datterselskapet Bresson er også distribusjonen ivaretatt i eget selskap med hovedfokus på Leica. Dette er primært takket være en fantastisk gjeng medarbeidere som har medvirket til at kompetanse og fagkunnskap er selskapets styrke og personlighet. Interfoto har alltid levert - og bygget seg opp til et av de mest solide selskaper i landet. I et marked som er i rask endring, med stor avskalling, har vi søkt en partner som ligner på oss, som har en innovativ virksomhet og ambisjoner. Kort fortalt vår hardeste konkurrent. Det var derfor helt naturlig å innlede samtaler med Foto.no og Roar Sandvik om å utnytte hverandres fordeler og utfyllende egenskaper for å skape et nytt maktsentrum i fotobransjen, som i enda større grad ville bli omfavnet av fotoentusiastene og de profesjonelle. Simpelthen slå kreftene sammen for å tilby noe enda bedre, som ville kunne brukes på innovasjon og kundeopplevelse, framfor hard konkurranse. Kundene våre krever det samme. Gode priser og personlig kompetent service og oppfølging. Det krever store ressurser og høyt volum, uttaler Rosensverd i pressemeldingen.

Han sier dette sammenfalt med Sandviks ideer og planer.

– Vi har kjent hverandre i nær 30 år, så prosessen gikk fort og smidig. Det er naturlig for meg personlig å overlate dette arbeidet til den overtakende part og tre tilbake for å dyrke min lidenskap for fotografi, reise og familie etter 47 år i bransjen med overbevisning om at dette er det rette for Interfotos medarbeidere og utvikling i årene som kommer, sier Rosensverd i pressemeldingen.

Her heter det at Interfotos lange historie med å betjene profesjonelle fotografer skal videreføres, kombinert med Foto.nos satsning på pro-video.

Til toppen