Roar Sandvik er styreleder, gründer og eier av Foto.no. Foto: Arash Taheri

FOTO.NO SATSER I KRISETIDER

– I krisetider gjelder det å stå på barrikadene, arbeide annerledes og ta markedsandeler, sier styreleder og eier Roar Sandvik i Foto.no.

Når vi snakker med ham før påske har butikken deres i Barcode i Oslo nettopp gjennomført en messe, sterkt amputert på grunn av smitteverntiltakene som er gjort som følge av korona-epidemien.

– Siden ting ble som de ble gjorde vi messen digital, med webinarer, podcast og videointervjuer på vår YouTube-kanal. I stedet for å henge med hodet, klarte vi å involvere kundene der de satt hjemme. Dermed fikk de lyst på å kjøpe produkter, ikke minst takket være de gode prisene vi kjørte under messen. Ambisjonen var at vi under messen 16. til 23. mars skulle omsette for 12 millioner kroner, men vi endte på omtrent på halvparten, og det er ikke så aller verst, sier Sandvik.

Foto.no åpnet 1. april 2017 butikk i Barcode i samarbeid med nettsamfunnet Foto.no. Gründerne av Foto.no og alle ansatte fikk tilbud om å være på eiersiden, og startkapitalen beløp seg til 15 millioner kroner.

I februar 2019 kjøpte Foto.no fotobutikken Interfoto, verkstedet FotoCare og Leica-importøren Bresson på Skøyen, og gjennomførte en kapitaltilførsel på ytterligere 30 millioner kroner via selskapet Prodigital AS, som eies av ekteparet Elin og Roar Sandvik sammen med Banco AS, som eies av Sverre Sejersted. FotoVideo AS er eierselskapet til Foto.no, Bresson.no og Fotocare.no, hvor igjen Prodigital AS eier 86,6%, mens resten eies av ansatte.

Det står ikke på utstyret når Foto.no produserer videointervjuer til sin YouTube-kabal. I sofaen Tom Erik Nicolaysen (t. v.) og Arash Taheri. Foto: Joakim Fjeldli/Foto.no.

300 millioner i året

– Butikkene i Barcode og på Skøyen omsetter for 250 millioner kroner uten moms i år. Barcode står for rundt 175 millioner kroner av disse, og konsernmessig hadde vi før koronaen og hittil i år en vekst på 10 prosent. Totalt omsetter vi for 300 millioner kroner, inkludert Fotocare og Bresson, sier Sandvik.

Lager, mottak og utsending av varer skjer nå fra Skøyen, mens Barcode blir ansiktet vårt utad

I desember ble Interfoto fusjonert inn i Foto.no, med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2019.

– De to butikkene på Barcode og Skøyen heter nå begge Foto.no, men vi har beholdt Interfoto-navnet i profileringen av avdelingen på Skøyen. Da vi kjøpte Interfoto endret vi konseptet slik at butikken på Skøyen skulle være mer fag og video i øvre sjikt, men nå bygger vi Barcode opp til igjen å bli hovedstedet for proffvideo. Vi har også flyttet Leica Store til Barcode, og dette var ingen enkel prosess. Det tok åtte måneder og kostet 650.000 kroner, samtidig er det i Barcode turistene er. Lager, mottak og utsending av varer skjer nå fra Skøyen, mens Barcode blir ansiktet vårt utad. At hovedlageret ligger på Skøyen, gir plass til flere utstilte produkter i Barcode. Vi har 27.000 produkter i nettbutikken vår, og 18.000 lagerførte varer. Logistikken mellom avdelingene har vi løst ved at det to ganger om dagen går en varebil mellom Skøyen og Barcode, sier Sandvik.

Han arbeider for å få utvidet lokalene i Barcode, med enklere tilgang takket være parkeringslommer i Trelastgata 3.

Leica Store Oslo er flyttet fra Interfotos lokaler på Skøyen, til Foto.no i Barcode i Oslo. Foto: Joakim Fjeldli/Foto.no.

60 ansatte

Selskapet har 60 ansatte. 10 arbeider ved verkstedet FotoCare, mens 50 er fordelt mellom butikkene på Skøyen og i Barcode, samt Bresson.

– Vi er 60 svært ulike individer. Mens det i mange andre selskap er slik at folk går i én retning, skal vi gå i alle mulige retninger. Så er det min oppgave å sørge for at vi utad går i samlet flokk. Det at vi har så mange ulike og selvstendige personligheter, øker sjansen for at kundene finner én de kommuniserer godt med, sier Sandvik.

Når vi snakker med ham rett før påske, har selskapet ennå ikke gått til permitteringer som følge av korona-krisen.

– Når de andre gjør én ting, går vi motsatt vei. Vi beholder de ansatte i full stilling så lenge som mulig, og benytter anledningen til å forberede oss slik at vi kommer styrket ut på den andre siden. Blant annet arbeider vi mye med vår- og sommerkatalogen, med bedre tekster og bilder. Vi følger opp alle utestående fakturaer, men sender i denne perioden ingenting til inkasso, og vi rydder opp i alle åpne ordrer, sier Sandvik.

Han og ektefellen eier også Danebu Kongsgård i Valdres sammen med Sverre Sejersted, samt vesentlige andeler i Valdres Alpinsenter.

Foto.no ønsker å utvide butikken i Barcode i Oslo. Foto: Joakim Fjeldli/Foto.no.

God i dårlige tider

– Hotellet på fjellet måtte stenge på grunn av korona-krisen. Vi tar vare på våre ansatte, og ved at vi bygger om er planen å hente flest mulig tilbake på jobb, selv om hotellet er stengt, sier Sandvik.

I Foto.no har rundt 60 prosent av staben for tiden hjemmekontor.

– Når de ikke har mer å gjøre, og alt forefallende arbeid er gjort, må nok også vi gå til permitteringer. Da gjør vi det med en mest mulig lik prosentdel for alle. Her gjør mange andre det helt feil, ved å la dem de har minst nytte av gå først - dermed føler de seg mindre verd. I dette bildet kommer vi selvsagt til å prioritere de ansatte som skal ta vare på kundene, sier Sandvik.

Foto.no har åpnet en chat-funksjon i nettbutikken, som holder åpent fra 08.00 til 20.00.

Sandvik tror det gjør noe med de ansatte at selskapet har valgt å bruke korona-krisen til å komme styrket ut på den andre siden.

– Jeg er kjempegod når det er dårlige tider, og vi vokste fenomenalt under finanskrisen. Jeg er ikke forvalter, men gründer, og har selvinnsikt nok til å vite at jeg ikke er fullt så god i hverdagen, sier Sandvik.

Én til to ganger hver dag sender han en epost til de ansatte med informasjon om status i selskapet.

Vareprisene opp 25 prosent

– Visst er det utfordrende tider, og vi ser at flere leverandører allerede har skrudd opp prisene med opp til 25 prosent, også på grunn av valutasituasjonen. Men, det skjer positive ting også. For eksempel er Kina i gang igjen, og vi har allerede bestilt mye varer derfra, sier Sandvik.

Foto.no har hatt én messe på våren og én på høsten. Sandvik sier den amputerte fotomessen midt i mars skulle vært tidenes beste.

Vi ser at flere leverandører allerede har skrudd opp prisene med opp til 25 prosent

– Vi hadde mange og store foredrag med kjente navn fra inn- og utland, og hadde lagt store ressurser i arrangementet. Vi skulle gjerne gjennomført messen, men lykkes likevel med å treffe kundene digitalt. Samtlige foredragsholdere har sagt de vil komme tilbake senere, så nå ser vi på å senere gjennomføre et lignende arrangement, kanskje med mer vekt på aktiviteter enn en salgsmesse, sier Sandvik.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2020, som ble distribuert 14. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen