Smarte klokker og -armbånd er fortsatt populære produkter på årets CES. Her fra Withings stand. Foto: Marte Ottemo
Smarte klokker og -armbånd er fortsatt populære produkter på årets CES. Her fra Withings stand. Foto: Marte Ottemo

FRA FITNESS TIL FASHION

Smartutstyr tar stadig større andel av messegulvet under CES. I år var det færre produktlanseringer, men fokus på å gjøre dingsene smartere og penere.

Fitbit lanserte to nye produkter i høst, Alta og Blaze, og kom ikke med noen nye produkter under årets CES-messe. Til gjengjeld har de gjort en stor oppgradering av programvaren til sine produkter.

– I fjor lanserte vi fire nye produkter; Blaze, Alta, Charge 2 og Flex 2, og salget har gått over all forventning. Særlig Charge 2 har blitt en enorm suksess, og vi solgte hundretusenvis av flere armband enn vi forventet, det var så vidt vi klarte å holde butikkene med nok produkter, sier Des Powers, Fitbits EMEA-sjef, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Fra måling til veiledning

Selskapet feirer 10 år i år, og har hatt produkter på markedet i de siste seks årene.

– Siden oppstarten har vi solgt 54 millioner Fitbit-produkter, og i dag har vi 19 millioner som logger sin statistikk daglig. Vi er fortsatt markedsleder i alle land vi er inne i, bare i Storbritannia har vi 94 prosent av markedet, sier Powers.

Nå skal selskapet inn i neste fase av smart helse.

– Mye av veien så langt har handlet om å måle grunnleggende statistikk som antall skritt tatt og puls. Nå skal vi bruke disse tallene til å gi personlig veiledning til den enkelte brukeren, og konkrete og meningsfulle løsninger, sier han.

Blant nyhetene er Fitbit Feed, en ny sosial funksjon som kobler sammen med venner, familie og grupper med likesinnede. Du kan dele øyeblikk fra din daglige rutine, inkludert treningssammendrag, merker, trofeer og bilder, og lese innhold skrevet av Fitbits helse- og aktivitetseksperter.

– Det blir som folk bruker Facebook, bare rettet mot helse og trening, sier Powers.

Appen har også fått personlige målsettinger, slik at den enkelte brukeren selv kan få hjelp til å nå egne mål.

– Er man ny Fitbit-bruker er det lett å bli overveldet av alle mulighetene. Vil du gå ned i vekt, sove bedre eller stresse ned? Denne nye funksjonen stiller brukeren noen spørsmål om hva du vil prioritere, og basert på dette foreslår den et program for deg, sier den nye EMEA-sjefen.

Han sier at også sove-modusen er blitt kraftig forbedret, med  flere ulike søvnstadier, og at produkter som Blaze nå oppgraderes til å få VO2 Max-måling og meditasjonsfunksjon.

Siden oppstarten har vi solgt 54 millioner Fitbit-produkter, og i dag har vi 19 millioner som logger sin statistikk daglig

Forskjeller mellom landene

Også selskapets personlig trener-funksjon, FitStar, har fått en oppgradering.

– Nå er funksjonen mer integrert i appen, vi har økt kvaliteten på videoene, og gir mer dynamiske tilbakemeldinger basert på din feedback, sier Powers.

I oktober åpnet Fitbit sitt nye europeiske hovedkontor, med Des Powers som sjef.

– Hvordan kommer tilstedeværelsen i Europa til å påvirke hvordan Fitbit jobber mot sine partnere?

– Vi er et amerikansk selskap, men har et sterkt europeisk team som vet det ikke finnes noe United States of Europe. Vi har blant annet gjort noen spennende undersøkelser de siste månedene i Frankrike og Tyskland, som illustrerer forskjellen mellom landene. Vi har så langt fremmet fitness i vår markedsføring, og det fungerer bra i land som USA og Storbritannia. Men i Frankrike er fitness de 60 minuttene du bruker på treningssenteret. De er mer opptatte av velvære og søvn. Det har gjort at vi har endret totalt innholdet i vår markedsføring i Frankrike, sier Powers.

Smartklokker har større relativ vekst målt opp mot de tradisjonelle smartarmbåndene for tiden

Fitibit har gjort tilsvarende undersøkelse i Tyskland, og Spania og Italia står for tur.

– Kanskje vi bør se på å gjøre det samme i de nordiske landene, sier han.

De er 50 ansatte i det nye europeiske hovedkvarteret.

– Vi jobber i dag tett og godt med retailerne i de ulike landene, og kommer til å fortsette å bygge opp vårt markedsteam for å sørge for at trendene forstås på et lokalt nivå. Vi kommer også til å jobbe tettere med de store kjedene, sier Powers.

Størst vekst på smartklokker

– Hvor kommer Fitbits produkter til å selges framover, er det de tradisjonelle kjedene eller vil sportsbransjen ta mer av kaken?

– De store konsumentelektronikkjedene er veldig sterke og mektige, det vil de fortsatt være. Vi ser at online står for over 50 prosent av salget, det er både nettbutikkene til kjedene og uavhengige, sier han.

– Hvordan ser du markedet for smartutstyr utvikle seg framover?

– Det er fortsatt et stort potensial i markedet. I Storbritannia har rundt 10 prosent en aktivitetsmåler, mens tallene i de andre landene ligger mellom fem og seks prosent. Vi er markedsleder i alle land vi er inne i, og vi har et ansvar for å utvikle hele kategorien. Det kan ikke være en spill om markedsandeler, men hvordan vi kan utvide hele markedet, sier Powers.

– Hvordan utvikler styrkeforholdet mellom smartklokker og smartarmbånd seg?

– Smartklokker har større relativ vekst målt opp mot de tradisjonelle smartarmbåndene for tiden, og hvert enkelt selskap har sin egen tilnærming. Vi er for eksempel religiøse på batterilevetid. Det er kanskje ikke den mest sexy funksjonen, men noe som irriterer folk aller mest om det ikke er på plass. I alle våre modeller får du minst fire til fem dagers batterilevetid, og det er en viktig del av merkevaren vår. Vi kommer ikke til å lansere et produkt som ikke har veldig bra batterilevetid, sier Powers.

Motehusene blir smartere

Fitbit var på ingen måte alene på smartutstyrsdelen av CES. I år var det tydelig at motehusene også kaster seg på trenden med smartklokker, om enn i noe enklere varianter enn modellene fra Apple, LG, Fitbit, Samsung og andre.  Fossil Group, med merker som Emporio Armani, Kate Spade, Michael Kors og Diesel lanserte over 140 nye smartklokker i høst.

På CES kom nyheten om at gruppen skal doble antall modeller til over 300 produkter, med nye merker som Armani Exchange, Skagen og Misfit.

De 300 modellene inkluderer både smartklokker med trykkfølsom skjerm, hybridklokker og aktivitetsmålere.

– Kundene ønsker å være oppkoblet uten at det går på kompromiss med stil. Vi lanserer flere muligheter til å sømløst integrere teknologiløsninger inne våre kunders stil og livsstil, sier Greg McKelvey, strategi- og digitaldirektør i Fossil Group.

Nytt på sportsfronten

Blant sportsklokkeprodusentene var det ikke så mange nylanseringer å spore. Garmin kom med tre nye modeller av sin Fenix-klokke, denne gangen også med en versjon beregnet for kvinners litt mindre håndledd.

De nye modellene er GPS-multisportklokker, og serien består av Fenix 5, Fenix 5S og Fenix 5X. Modellene kommer med aktivitetsmåling, pulsmåling, lang batterilevetid og trådløs funksjonalitet.

Vi jobber i dag tett og godt med retailerne i de ulike landene, og kommer til å fortsette å bygge opp vårt markedsteam for å sørge for at trendene forstås på et lokalt nivå

Klokkene er programmert med sportsprofiler som løping, sykling, multisport, golf, svømming, gåing, friluftsnavigasjon og mer. Alle har i tillegg funksjoner for daglig aktivitetsmåling, innebygd navigasjonsfunksjonalitet med GPS- og Glonass støtte, 3-akset kompass, gyroskop og barometrisk høydemåler. Baksiden er laget i smidd stål og EXO-antenne i rustfri stålkasse. QuickFit klokkeremmene kan skiftes ut og kommer i ulike farger i materialer som lær, metall eller silikon. Fenix 5 er 47 mm med et tøft design. Fenix 5S er 42 mm, laget for de som ønsker en mindre klokke, mens Fenix 5X er størst med 51 mm.

Ikke bare på håndleddet

Polar viste ikke fram noen nye klokker, men viser med sin Team Pro smartskjorte hvor fremtidens pulsmåling vil skje.

Foreløpig er skjorten kun tilgjengelig for profesjonelle lag, men den kan måle puls og har GPS-sporing, alt via små sensorer i selve stoffet samt en sensor integrert i kragen.

Heller ikke TomTom viste fram nye smartklokker, men lanserte i stedet sin helt nye app TomTom Sports.

Under Armour satser også hardt på smarte klær og sko, og lanserte flere nye smartsko-modeller under årets CES. De nye joggeskoene har blant annet en treningsmodus. Etter å ha brukt skoene på trening i tre dager, begynner den medfølgende appen å gi deg treningstips basert på dine egne data.  

Kundene ønsker å være oppkoblet uten at det går på kompromiss med stil

Også andre sportsprodukter blir smarte. Vannflasken Moikit skal hjelpe deg å holde deg hydrert, og minner deg på å drikke via en egen app, mens kinesiske Babaali viser fram en blåtannbasert smarthjelm til sykling eller klatring, med integrert kamera.

Kinesiske Babaali viser fram en blåtannbasert smarthjelm til sykling eller klatring, med integrert kamera
Fitbit satser på tilbehør fra kjente merkevarer, her designet av Tory Burch. Foto: Marte Ottemo
Stor aktivitet på Fitbits stand under CES, til tross for at selskapet ikke lanserte nye produkter. Foto: Marte Ottemo
EMEA-sjef Des Powers har bygd nytt hovedkvarter for Fitbit i Europa, og skal sitte tettere på trendene i de ulike landene. Foto: Marte Ottemo
Garmins nye Fenix 5-serie er alle GPS-multisportklokker. Foto: Garmin
Moikit skal hjelpe deg å holde deg hydrert, og minner deg på å drikke via en egen app. Foto: Marte Ottemo
Med Polars smartskjorte trenger du hverken pulsbånd rundt brystet eller gps-klokke på hånden, alle sensorene ligger i selve skjorten. Foto: Polar
Disse joggeskoene fra Under Armour måler aktiviteten din. Foto: Marte Ottemo
Public School er også blant merkene som lager tilbehør til Fitbit. Foto: Marte Ottemo
Kate Spade New York er best kjent for sine designerklær og -vesker, men har nå også bevegd seg inn på smartklokkemarkedet. Foto: Marte Ottemo
Diesel har gått for lær og et litt røffere uttrykk i sine smartklokker. Foto: Marte Ottemo
Til toppen