Fra null til 170 millioner på to år

Jo Petter Kjeldset i Tura Scandinavia har gått fra null til 170 millioner kroner i løpet av to år.

– Vi har et fullstendig konsept av tilbehør, og kan levere alt til lyd og bilde, multimedia, mobil og foto. Hama er basen i sortimentet vårt, dette er Europas ledende leverandør innen disse områdene, sier daglig leder Jo Petter kjeldset i Tura Scandinavia AB Norway.

Han karakteriserer samarbeidet med Hama som svært viktig.

– Tura har samarbeidet med Hama siden 1978, og utviklingen til de to selskapene har gått hånd i hånd siden. Hama er grunnsortimentet vårt, så topper vi med noen spenstige leverandører på toppen; slik som Koss på hodetelefoner, SanDisk på minnekort og One for all på universale fjernkontroller. Det gjør at vi både har bredden og dybden, og vi kan levere godbitene som folk vil ha.

– Det er flere som importerer SanDisk og Koss i Norge, hvordan fungerer konkurransen?

– Den er relativt uproblematisk, sier Kjeldset.

Tura Scandinavia har hovedkontor i Kungsbacka rett sør for Gøteborg, og lager i Nässjö. Herfra leveres varer til alle kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I Norge er vi 23 ansatte som arbeider med salg, kundestøtte, salgsfremming og oppfølging. Alle stabsfunksjoner er lagt til Kungsbacka.

– Når det gjelder salgsfremming har dere valgt å ansette egne folk i en del av driften mange velger å bruke underleverandører. Hvorfor?

Egne salgsfremmere

– Vi ønsker å bruke egne ansatte fordi de kan lære våre produkter og konsepter på en mye bedre måte, og være vår representant ute i butikkene. Vi har prøvd andre løsninger, men da blir avstanden mellom oss og kunden for stor - vi får ikke den dialogen vi bør ha med kunden.

– Dere er inne i både foto- og elektronikkbransjen. Hva vil du si om utviklingen i de to bransjene?

– Det er nye trender innen forbrukerelektronikk som gjør at man må tenke nytt – også på tilbehørssiden. Det er et økende salg av tilbehør som mobilvesker fra Golla, moteprodukter som er litt mer spenstige og ikke først og fremst har en nytteverdi – som mobilsmykker. Innen tradisjonelt tilbehør er det ikke like mye vekst. I fotobransjen har digitaliseringen ført til en sterk økning i salget av minnekort.

– Dere er for andre år på rad kåret til Årets distributør av Koss. Hvorfor?

– Vi har solgt mye varer, og måten vi gjør det på er litt spesiell. Vi har et konsept for hodetelefoner som går helt fra produktet er listet til det er solgt over disk. Vi gir oss ikke bare med å selge inn til butikk, men gjør en jobb også i butikken med markedsføring og utstilling.

– Hvordan kommuniserer dere med de butikkansatte som selger produktene deres?

– Det varierer fra kunde til kunde. Noen bestemmer alt sentralt, mens andre åpner for lokalt innsalg.

– Tilbehør er en del av markedet der mange kan hente bedre marginer. Hvordan synes du bransjen er til å utnytte dette potensialet?

– Den er blitt mye flinkere, og tar tilbehør mye mer på alvor enn tidligere. Jeg tror årsaken er at hovedproduktene er mer prispresset med lave marginer, dermed blir tilbehøret viktigere. Hvis man selger riktig tilbehør sammen med hovedproduktet tjener alle på dette; butikken får en høyere inntjening og forbrukeren får en bedre opplevelse.

Vil bli førstevalget

– Dere har nådd en omsetning på 170 millioner kroner etter to år. Hva er ambisjonene deres?

– Vi vil til enhver tid være den beste leverandøren i det norske markedet, både innen lyd og bilde, foto, multimedia og mobil, - og på den måten bli det naturlige førstevalget for handleren, sier Kjeldset.

Han kaller forpakningen og emballasjen den tause selgeren, og mener det er viktig at denne er tydelig og hjelper kunden til å finne det hun eller han skal ha – og får lyst til å kjøpe det.

– Her er Hama langt fremme, nå kommer en ny versjon med skandinaviske språk – også norsk. Om det norske språket betyr så mye for salget vet jeg ikke, men det gjør hverdagen enklere for forbruker og handler.

– Basisen i staben da Tura etablerte seg i Norge kom fra Afu, som da nylig var kjøpt opp av Elfa. Hva vil du si om konkurransen i tilbehørsmarkedet i dag?

– Det er noen få og store leverandører, som arbeider ganske likt ved at de bygger konsepter og forsøker å få en helhetlig profil ut mot kundene. Disse gjør det bra. I tillegg har du noen små aktører som stikker innom med svært gode priser av og til, men som kanskje ikke har et gjennomarbeidet konsept.

– Hva har det å si for et selskap som Tura at vi i Norge har to kjeder som sitter en stor del av markedet?

– Det er situasjonen innen forbrukerelektronikk, men det er jo andre beslektede bransjer som fotohandelen, musikkhandelen og internetthandelen som gir aktørene i tilbehørsbransjen flere bein å stå på.

Powered by Labrador CMS