– Vi har kjempeomsetning i volum, men ikke i kroner. Nå gjelder det å være effektive og ha lave kostnader for å tilpasse oss markedet i økonomiske krisetider. De fleste har god råd. Det bør vi utnytte, sier Jan Johnsen.

FULL FART I BARDUFOSS

– Hittil i år har vi hatt cirka 40 prosent vekst i antall solgte TV-apparater, men verdien øker ikke fordi prisene er halvert på kort tid.

– Her i Bardufoss er det ikke snakk om å nedbemanne, men å øke effektiviteten og senke kostnadene. Det mener jeg også de andre i bransjen bør gjøre.

 

Dette sier Jan Johnsen, som eier Johnsen Elektro AS i Bardufoss. Økt effektivitet og lave kostnader må til for fortsatt å drive godt.

 

– Vi har hatt en formidabel økning i omsetningen av TV. Det er feil å si at alt går ned, selv i disse tider med finanskrise. Men utfordringen er at det nytter ikke å doble omsetningen av TV når prisene blir halvert. I fjor hadde vi også god økning i TV-omsetningen, sier Johnsen.

 

Han forteller omsetning er størst når det gjelder store skjermstørrelser, 42-tommer og 50-tommer. Firmaet får også forespørsler om levering av større skjermer, helt opp til 100 tommer.

 

– Etterhvert som folk får HD-kanaler gjennom satellittmottak og i kabelnett forstår de at det er viktig og ha store skjermer. Blu-ray blir også viktig i HD-sammenheng. Vi ser det først og fremst på leiemarkedet for video. Folk ser at dette er riktig. Jeg tror vanlig video med DVD vil få samme skjebne som CD-platemarkedet, sier Johnsen.

 

Nett blir viktig

Nå skjer det en kraftig overgang til internettsalg innen mobil og telekom. Det betyr at de store operatørene vil miste sin sterke stilling.

 

– Hittil har særlig Telenor vært veldig sterk og holdt godt på kundene sine, blant annet ved hjelp av bundling. Når folk handler på nett, kjøper de telefoner der de kan få dem billigst og ofte uten binding. Da mister de store operatørene mye av kontrollen over markedet. Samtidig stjeler de mindre operatørene stadig større del av totalmarkedet. Hvis vi snakker om pris, er det vanskelig å spå utviklingen av markedet i år så lenge en stor del av mobiltelefonomsetningen fortsatt vil være enkronestelefoner, sier Johnsen.

 

Øker bemanningen

Når vi kommer inn på prisutviklingen for 2009 på TV og andre brunevarer, betyr fallet i kroneverdien at prisene egentlig burde gå oppover.

 

– Det har de ikke gjort. Totalt sett tror jeg at verdien av TV-salget kommer til å være ganske stabilt i år i forhold til i fjor, fordi folk kjøper billigere apparater, men med større skjerm enn før.

 

– Kommer finanskrisen til å bety at du må nedbemanne i butikken din?

 

– Nei, vi kommer til å øke. Det kommer også av at vi er en servicebedrift med egen verkstedvirksomhet i tillegg til aktiviteter innen telekom og data. Jeg tror imidlertid at mange andre bransjeforretninger, særlig hos de store kjedene, må nedbemanne. De kommer til å slite hardt blant annet på grunn av økt nettsalg. Nedbemanning hos kjedene er både nødvendig og fornuftig. De må kun ha det mannskapet de har bruk for. Skal de opprettholde omsetningen og fortjenesten, må de øke effektiviteten, ha mindre folk og redusere kostnadene. Bruttofortjenesten i forretningene vil synke med mange prosent, mener Johnsen.

 

Han tror folk nå blir villige til å betale litt mer i sin lokale butikk. Johnsen poengterer også at veldig mange nordmenn har bedre råd enn før. Det bør bransjen utnytte, for eksempel til å selge store flatskjermer og godt lydutstyr.

 

– 60 til 70 prosent av befolkningen har, på grunn av det lave rentenivået, bedre økonomi enn de har hatt noensinne. Krisen kommer til å vare i flere år. For oss gjelder det å stabilisere driften og være effektive og kostnadsbevisste. Hvis du vil, får du det til, sier den fargerike forretningsmannen i Bardufoss.

 

 

Til toppen