GI GOD INFORMASJON NÅR DU SELGER FM-RADIOER

GI GOD INFORMASJON NÅR DU SELGER FM-RADIOER

KRONIKK: For dere som selger FM-radioer har digitalradioovergangen konsekvenser for hvilke opplysninger dere plikter å gi til forbrukere i forkant av salg.

  • Lyd og bilde

Digitalradioovergangen betyr at rene FM-apparater har et begrenset bruksområde om 2-4 år. Den har også konsekvenser for måten FM-radioer bør markedsføres på.

Tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser en sterk vekst i salg av dab+-radioer, og ny radio kommer til å stå på manges ønskelister til jul. Radio er i en overgangsfase i Norge, og lytterne kan i dag velge mellom å høre på FM, internett, dab eller dab+. Mange radioapparater er lagt til rette for dette. Selger du derimot rene FM-apparater er det viktig med god informasjon til kundene. 

Målet er å unngå tvistesaker

Radio digitaliseres i Norge. De største riksdekkende kanalene som NRK P1, P4 og Radio Norge finner du i dag både på FM og dab, og mange kanaler sendes allerede nå kun på dab+. De fleste lokalradioer er å finne på kun én av plattformene.

 

Opplysningsplikt

Konsekvensene av digitalradioovergangen er aktuell for alle typer FM-apparater, både til bil, hus, hytte og båt. Det betyr at det er like viktig med informasjon ved salg og markedsføring av en FM-bordradio som en FM-bilstereo. FM- og dab+-teknologi krever ulike antenner og tilhørende montering.

Forbrukeren skal forstå at FM-radioen ikke vil fungere som tiltenkt etter overgangen til dab+. Du som selger har en opplysningsplikt overfor kjøper. Kjøper må stole på at hun får den produktinformasjonen som er nødvendig. Hvis FM-radioen ikke innfrir kjøpers forventninger på grunn av manglende eller uriktig informasjon fra selger, kan det ifølge forbrukerkjøpsloven gi reklamasjonsrett. Å skjule eller unnlate å gi informasjon kan vurderes som et brudd på markedsføringsloven.

 

Proaktiv markedsføring

Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Medietilsynet oppfordrer nå alle som selger radio til å være proaktive i sin markedsføring. Målet er å unngå tvistesaker. Gi kundene god og dekkende informasjon om overgangen til dab+ og hvilke konsekvenser det har for apparatet de vurderer å kjøpe.

Hvis du ønsker mer informasjon om overgangen til dab+, kan du gå inn på medietilsynet.no/digitalradio. Hvis du ønsker mer informasjon om problemstillinger knyttet til opplysningsplikt i markedsføring av produkter, kan du kontakte Forbrukerombudet. Spørsmål om opplysningsplikt ved salg og reklamasjonsrett, kan rettes til Forbrukerrådet.

Våren 2015 vil det bli avgjort om det blir en overgang til DAB+ og om det skjer i 2017 eller 2019. Etter overgangen vil de riksdekkende kanalene og de digitale lokalradioene kun sende på dab+. De fleste lokalradioene kan fortsette på FM. FM-apparater ikke kan ta inn dab og dab+-sendinger. Det betyr at FM-apparatet ikke vil ta inn det innholdet det kan per i dag, etter overgangen.

Til toppen